پاسخ ربیعی به برخی شایعه ها

شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه کرونایی نداشته است



سخنگوی دولت، با بیان اینکه تشخیص همه تعطیلی‌های ناشی از کرونا برعهده کمیته ملی سلامت ستاد ملی مقابله با کرونا است، وجود هرگونه مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه را رد کرد و گفت: اساساً شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در زمینه تعطیل شدن یا نشدن نداشته است و این خبر شایعه، نگاه تقلیل گرایانه و جهت‌دار نسبت به تصمیمات است.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری که در حاشیه نشست هیأت دولت برگزار شد، اضافه کرد: تنها مصوبه و تأیید شورای امنیت ملی، تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا بود که اعلام کرد مصوبات این ستاد مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که این مصوبه نیز به نوبه خود به امضای رهبر معظم انقلاب رسیده است.
او با تأکید مجدد بر اینکه تشخیص همه تعطیلی‌ها به عهده کمیته سلامت ستاد ملی کرونا است که ریاست آن به عهده وزیر بهداشت است، ادامه داد: ملاک عمل، تصمیم این کمیته است و هر تصمیمی که آنان در مورد تعطیلی‌ها بگیرند، اجرا می‌شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه هیچ چشم‌اندازی برای پایان بیماری برای یک سال یا دو سال آینده وجود ندارد، تصمیم‌گیری برای تعطیلی در برخی موارد را ناگزیر دانست و افزود: ۸۸ درصد مرگ و میرهای کشور در سالمندان یا بیماران زمینه‌ای است. در دوره اوج اول در اروپا، سالمندان زیادی فوت کردند، اما ما مراقبت‌های خوبی از سالمندان داشتیم. خوشبختانه درمراکز نگهداری بهزیستی که دولتی و خصوصی هستند فوتی زیادی نداریم اما به یک باره مراودات خانوادگی منجر به افزایش تعداد فوتی‌ها شد.
ربیعی با بیان اینکه ضمانت اجرایی تصمیمات ستاد ملی کرونا برعهده قرارگاه است و استان‌ها هم تقریباً حالت قرارگاهی گرفته‌اند، گفت: در زمینه پاساژها و فعالیت‌های گروه ۲، ۳ و ۴ کنترل به‌صورت کامل انجام می‌شود و ضمانت اجرا هم دارد، گزارش اخطارها و تعطیلی‌ها و برخوردهای جدی، وجود دارد. فقط در یک مورد با احتیاط رفتار می‌کنیم، آن هم افرادی که در مراکز عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند که آن هم در این زمینه بحث کردیم تا تقلیل پیدا کرد و کاملاً هم اجرا می‌شود.
ربیعی افزود: در مراکز عمومی که طرح «ماسک پوشیدن از خانه تا خانه» اجرا می‌شود اگر این طرح را مراعات نمی‌کنند یک پیچیدگی‌هایی وجود دارد که برای آن هم تمهیداتی اندیشیده شده است تا تنش صورت نگیرد و افراد ملزم به اجرا شوند.
سخنگوی دولت درباره ادعای حضور ایران در آزمایشات بالینی (داروهای سایر کشورها) نیز اظهار کرد: این دارو، دارویی نیست که کشوری بخواهد به خاطر انجام آزمایش به ما داده باشد. همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی این بود که اثر این داروها بر بیمارانی که آن را مصرف می‌کنند، سنجیده می‌شود و در گروه‌های آزمایشی مشخص و نتایج آن به سازمان بهداشت جهانی داده می‌شود.
 ربیعی اضافه کرد: اساساً این تلقی که یک کشوری دارویی را ساخته و می‌خواهد روی ما آزمایش کند، چنین چیزی نیست. اینها داروهای متداول است و وقتی سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند اثر این داروهای متداول، کم یا زیاد است براساس همین کارهایی است که صورت می‌گیرد.
سخنگوی دولت درباره تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و مشارکت دولت در این زمینه نیز گفت: انتظار این بود که از لایحه دولت برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده شده و به کار کارشناسی احترام گذاشته می‌شد. ممکن است برخی از دیدگاه‌های دولت هم در کار مجلس لحاظ شده باشد اما مصر به رعایت کلیت آن لایحه هستیم، چرا که نحوه نظارت و شفافیت و حقوق مردم در آن در نظر گرفته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/2/559318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها