شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

# بورس

سقوط دوباره شاخص بازار بورس موضوعی بود که کاربران زیادی به آن پرداختند و درباره‌اش نوشتند. بخصوص با اعتراض بعضی سهامداران مقابل سازمان بورس که عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گلایه از افت شاخص، پیش‌بینی شرایط و حتی شوخی با این مسأله را بین نوشته‌های کاربران می‌دیدیم: «سقوط بورس با ریزش
۲۴ هزار واحدی همچنان ادامه دارد و شاخص کل را به یک میلیون و ۲۱۶ هزار واحد رساند.»، «‏به نظرم این داستان ‎بورس و دلار و این چیزا آخرین تیر ترکش کسانی هست که نمی‌خواهند کشور و مردم اندکی روی آرامش ببینند. این چند وقت شاهد انواع تنش‌ها سر این نوسان خواهیم بود. طیف وسیعی از جریانات هم بر آتش نارضایتی مردم می‌دمند. به نظرم مردم باید اندکی آرامش خود را حفظ کنند»، «‏اگه پولی که توی بورس سرمایه‌گذاری کردی رو به من قرض میدادی لااقل از اصل پول چیزی کم نمی شد»، «‏خدا رو شاکرم که از اولش هم پولی نداشتیم که تو ‎بورس بذارم و فقط چندتا عرضه اولیه گرفتم ولی یه سلامی میدم به اون رفقایی که می گفتن عرضه اولیه چندین ساله ضرر نمیده... سلام گرگ وال‌استریت»،: ‏تحریم میشیم، بورس میریزه. کرونا کشته میده، بورس میریزه. ترامپ کرونا میگیره، بورس میریزه. ترامپ خوب میشه، بورس میریزه. انتخابات امریکا میشه، بورس میریزه. رسانه‌ها میگن بایدن برنده شد، بورس میریزه. تقلب در انتخابات آشکارمیشه، بورس میریزه»، «‏ببینم سیمپسون‌ها پیش‌بینی نکردن ‎بورس ایران کی درست میشه؟»، «‏تنها راه نجات ‎بورس برداشتن دامنه قیمتی است.‎ دلار را ببینید، یه روز میریزه حسابی، فرداش میره بالا»، «‏اون موقع که قیمت‌ها ثانیه‌ای می رفت بالا فلان آموزشگاه nمیلیون گرفت آموزش ‎بورس بده، از گرونی حال می کردن چون شاخص می رفت بالا...بعد شش ماه میگن برید اعتراض کنید. زیبا نیست؟»، «‏این اصلاح بازار سرمایه نیست نابودی پول مردمه»، «در گیر و دار مشکلات ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت، مردم در اعتراض به از دست رفتن سرمایه هایشان، در مقابل سازمان ‎بورس تجمع کردند»، «‏بارها دلسوزانی درخصوصِ ‎بورس هشدار دادند؛ اما در مقابل مسئولانی آمدند و برخلاف نظرات کارشناسی سخن گفتند یا عمل کردند؛ خب نتیجه روشن است در این میان سهامداران خرد که با سختی و مشقت فراوان اندکی پول قرض گرفته بودند یا پس‌انداز کرده بودند، بازنده اصلی این بازی‌ها شدند.»، «ظاهراً ‎بورس گوسفند عزا و عروسی است چه ‎ترامپ رأی بیاورد چه ‎بایدن»، «‏با یک تصمیم اشتباه ‎سازمان بورس، ‎سرمایه مردم دود شد رفت هوا. آقایان مدیران ‎بورس چطور بعد از یک ماه به این فکر افتاده‌اید که تصمیمتان اشتباه بوده و میخواهین اون را اصلاح کنین.»

خستگی و ایستادگی کادر درمان

این روزها و با بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا خیلی‌ها درباره کادر درمان می‌نویسند. از خستگی‌ها و تلاش شان: «‏تصویری از پرستار ایرانی که دنیا را تکان داد! «خسته اما پایدار. خدایا، شیفت آخرم نباشه» پرستاران و همه کادر درمان بی‌وقفه و شبانه‌روز به مداوا، پرستاری و امداد بیماران مبتلا به کرونا می‌پردازند و فرصت اندکی برای استراحت دارند.»، «‏تعداد فوتی‌های کادر درمان طبق آمار فعالان صنفی و رسانه‌ای مستقل جامعه پزشکی به رقم وحشتناک ۳۵۰ نفر رسید. گویی مردن مردم و کادر درمان امری عادی شده است. فرسودگی و ابتلا و مرگ کادر درمان، آمار فوتی‌های سایر مردم را هم بالا می‌برد.کمبود تجهیزات حفاظتی واضح است.»، «‌‏اینایی که معتقدند کادر درمان پولشو میگیرن، همونایی هستن که وقتی بهشون میگی آشغال نریز میگن کارگر شهرداری پول میگیره واسه چی؟! اینارو ول کنین، عقل ندارن راحتن»، «‌‏مدام برید مهمونی و گردش، دورهمی، عروسی (جالبه استوری میذارن جشن با تعداد محدود در فضای خصوصی و باز)کی رو گول میزنین؟ به فکر خودتون نیستین مهم نیست به فکر کادر درمان باشین. چرا باید چوب نادانی شما رو بخورن؟ باور کنین کرونا از رگ گردن بهتون نزدیکتره»، «‏جناب دکتر نوبخت خواهشاً این فوق‌العاده کادر درمان را اینقد به روزهای آتی موکول نکنید.»، «‏کادر درمان دارن از جونشون مایه میذارن، این مدت تنها خواسته‌ای که داشتن در کنار رعایت کردن این بوده که تا علائم کروناتون شروع شد برید دکتر دارو بگیرید که وخیم نشه، که کار به ICU نکشه و...بعد زیر توئیت‌هایی که خبر مثبت شدن هست چندتا پیدا میشن که نوشته نرو دکتر، آب نمک غرغره کن»، «تصور اینکه چه سرمایه‌های بزرگی از دستمان رفته، ترسناک‌تر از چهره زشت کروناست. جان‌های عزیز را گرامی دارید»، «‏نفســم می گیرد در هـوایی که چنین نـفـس‌هایی قطع می شود.سرمایه‌های کادر درمان که دیگر جان ندارند.لبخندهایی که خاموش شدند.... با احترام به روح بزرگ این عزیزان»، «‏این کادر درمان که میگن.ماهم خانواده یکیشونیم. دمتون گرم که با مسافرت رفتن و رعایت نکردنتون پدرمونو درآوردین...»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7487/20/559805/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها