داوود گنجه‌ای و وحید اسداللهی از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در شرایط کرونا می‌گویند

لحظه‌ای برای شاد بودن در کنار هم




ندا سیجانی
خبر‌نگار‌
تقریباً دوماه تا زمان برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجرباقی مانده است و طبق اعلام روابط عمومی این دوره از جشنواره قراراست از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند سال‌جاری این جشنواره ملی به دبیری حسن ریاحی برگزار گردد. اما گسترش ویروس کرونا نه تنها در برنامه‌های فرهنگی و هنری اخلال و توقف ایجاد کرده بلکه در برگزاری جشنواره‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده است و همچنان درنوع اجرای آن به‌صورت آنلاین یا حضوری ابهاماتی وجود دارد. البته طی هفته‌های گذشته سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از برگزاری کلیه رویدادهای فرهنگی و هنری همانند جشنواره‌های فجر داشته و براین نظر است که تمامی این برنامه‌ها می‌توانند به‌صورت تلفیقی از امکانات حضوری و فضای مجازی اجرا شوند. از سوی دیگر سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ سه سناریو برای جشنواره درنظرگرفته است که تحقق هریک به شرایط جامعه و شیوع بیماری چون وضعیت سفید، زرد و قرمز بستگی دارد. اما هنوز برگزاری این جشنواره و نحوه اجرای آن مشخص نیست.
بازگشت نشاط به جامعه با جشنوارهای موسیقی فجر
داوود گنجــــــــــــــــه‌ای از موسیقیدانان پیشکسوت است وسال های متمادی درکناربرگزارکنندگان جشنواره چه در شورای ارزیابی و چه در هیأت انتخاب و دیگر بخش‌ها حضور داشته است.
این هنرمند درگفت‌و‌گو با «ایران» برگزاری جشنواره موسیقی فجر را اتفاقی مبارک و خجسته عنوان کرد و براین نظر است که جشنواره موسیقی فجر برخاسته از تبادل اندیشه وتفکر است: «درسال‌جاری به‌دلیل بیماری کرونا برگزاری جشنواره‌های هنری شرایط استثنایی را می‌گذرانند وبرهمین اساس برنامه‌های درنظرگرفته شده متفاوت‌تر از سال‌های قبل است. البته بهتر آن است که جشنواره موسیقی فجر با حضورمخاطبان اجرا شود چرا که حضور مخاطب قطعاً شور و هیجان بیشتری ایجاد خواهد کرد اما به هرحال شرایط امروز این گونه رقم خورده است و باید تابع آن بود.»
طبق گفته‌های داوود گنجه ای تمامی برنامه‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در حال انجام است و از گروه‌های مختلف وبا سلایق متفاوت دعوت به عمل آمده تا به‌صورت آنلاین برای مردم اجرای موسیقی داشته باشند و این برنامه‌ها دراین شرایط می‌تواند اتفاق خوبی باشد بویژه اینکه زمان بسیاری است که هنرمندان بیکار شده‌اند و این موضوعی به نوعی می‌تواند ایجاد اشتغال باشد. البته دراین مدت زمان از سوی خانه موسیقی و صندوق اعتباری هنر کمک‌های بسیاری انجام گرفته اما به هرحال مسأله مهم بیکاری و درآمد هنرمندان است.
این ردیف دان درباره تمهیدات برگزاری این جشنواره گفت: «بهتر است جشنواره موسیقی فجر مانند سال های قبل در همان سالن‌هایی که انگیزه و هیجان می‌آفریند برگزار شود البته اگر شرایط به گونه‌ای باشد که به‌صورت آنلاین اجرا گردد قطعاً باید صدا‌برداری خوب و امکانات اینترنتی هم در نظر گرفته شود.»
او درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره بیان داشت: «اگرشرایط به‌صورتی باشد که جشنواره برگزار نشود می‌باید حق الزحمه آن را به هنرمندان پرداخت کنند و این موضوع می‌تواند دلگرمی خوبی دراین روزها باشد. البته نگرانی من بیشتر بیکاری هنرمندان و ایجاد اشتغال است و بازهم تأکید می‌کنم برگزاری جشنواره می‌تواند اتفاق خوبی در این راستا باشد.»
پرهیز ازنگاه تک قطبی در جشنواره
وحید اسداللهی هم از نوازنــــــدگان پیشکسوت سازهایــــــی چون نقاره، گارمون و دایره بوده و سال‌هـــــــــــای بسیاری در جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته است. او براین نظر است: «درشرایط حال حاضر بهتر است جشنواره بدون حضور مخاطبان برگزار شود البته زمان قابل پیش‌بینی نیست امیدوارم تا بهمن ماه این بیماری منحوس از دنیا ریشه کن شود اما اگر خدایی نکرده وضعیت همین گونه ادامه داشته باشد پروتکل‌های بهداشتی بسیارجدی باید مورد توجه قرار بگیرد.»  او درگفت‌و‌گو با «ایران» مهم‌ترین مسأله عدم استقبال مخاطبان را نبود یک شبکه تلویزیونی سراسری اعلام کرد وگفت: «شرایط اجراهای برنامه موسیقی باید به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شود که همه مردم از آن بهره ببرند بویژه برگزاری جشنواره‌ای چون موسیقی فجر که جایگاه متفاوتی دارد.»
اسداللهی به برگزاری جشنواره موسیقی فجر معتقد است ومی افزاید: «قطعاً بودن و برگزار شدن جشنواره بهتر از کنار گذاشتن آن است اما اینکه مردم چقدر علاقه‌مند هستند و استقبال می‌کنند مسأله دیگری است اما باید قبول کنیم یک تعداد هنرمندان هستند که هنوز هم به موسیقی و هنر خود عشق می‌ورزند و در هر شرایطی حاضرند به‌خاطر مردم اجرای موسیقی داشته باشند بخصوص در این روزها که وضعیت بدی را می‌گذرانیم و هر بار که به صفحه‌های اینستاگرام نگاه می‌کنیم با خبرهای تلخی مواجه می‌شویم و این اخبارتلخ در روحیه مردم بسیار تأثیر گذاشته است و آنها غمگین و ناراحت هستند. خود من دچار این بیماری شدم و تا دو هفته قبل نمی‌توانستم ساز بنوازم و زمانی که شرایط جسمی‌ام بهتر شد و توانستم ساز بنوازم احساس راحتی و آرامش داشتم اما مردم چگونه می‌خواهند بار این غم و ناراحتی خود را تخلیه کنند! ما باید برای شادی و نشاط آنها قدمی برداریم و تلاش کنیم آنچه آنها می‌خواهند باشد و ریسک این بیماری را می‌پذیریم اما به‌خاطر امکانات بد اینترنت درصد کمی موفق به دیدن برنامه‌های ما می‌شوند و به همین دلیل تأکید دارم شبکه سراسری راه‌اندازی شود تا این برنامه‌ها به گوش مردم برسد حتی نیاز است رسانه ملی هم دراین روزها به کمک هنرمندان بیاید و این جشنواره‌ها را پوشش دهد نه آنکه تنها این باشد که بگوییم این جشنواره هم برگزار شد بلکه باید مردم از آن بهره ببرند.» این نوازنده براین نظر است که:«برگزار کنندگان جشنواره تنها به فکر پرکردن سالن با یک عده گروه موسیقی خاص نباشند و این نگاه تک قطبی را کنار بگذارند و همه گروه‌های موسیقی با ژانرهای مختلف را در نظر بگیرند تا موسیقی اقوام هم به گوش مردم برسد.خود من به شخصه 50 سال است دراین حرفه کار می‌کنم و برای معرفی موسیقی فولک آذری و سازم هر کاری بتوانم انجام می‌دهم. ما این بینش را داریم درهر کجا باشیم این موسیقی را بدرستی معرفی کنیم تا موسیقی اقوام ایران بدرستی معرفی و شنیده شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/15/561770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها