فریاد اسرائیل برای اخراج «نتانیاهو»


زهره صفاری/ هزاران اسرائیلی خشمگین در بیست و چهارمین هفته تظاهرات سریالی علیه «بنیامین نتانیاهو» با رقم زدن گسترده‌ترین صحنه اعتراضی به سیاست‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر کناره‌گیری او را فریاد زدند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، مرکز این تجمعات میدان پاریس در غرب  قدس اشغالی بود اما همزمان در نقاط مختلف و از جمله تل‌آویو نیز شماری به خیابان‌ها آمده بودند که با مداخله پلیس دست‌کم 30 نفر بازداشت شده و یک مرد 82 ساله نیز کشته شد.
به گفته ناظران، به نظر می‌رسد آنچه شمار زیادی از اسرائیلی‌ها را به تظاهرات هفته بیست و چهارم برای براندازی نخست وزیر کشاند، تلاقی آن با زمان برگزاری دادگاه واخواهی «نتانیاهو» از اتهامات جعل، فساد و رشوه بود. پرونده‌ای که قرار است در حدود یک ماه دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته و «نتانیاهو» همواره اتهامات آن را رد کرده است. اما تظاهرکنندگان این هفته از 6 ماه قبل و پس از سومین انتخابات بی فرجام اسرائیل خواستار کناره‌گیری «نتانیاهو» از قدرت بودند. با این حال او برای ماندن در قدرت، فرآیند زمانبر انتخابات و اوج گرفتن ویروس کرونا را بهانه کرد تا به همراه «گانتس» دولتی ائتلافی تشکیل دهد. این شرایط با شیوع ویروس کرونا و سوء مدیریت نخست وزیر در کنترل این ویروس در اراضی اشغالی به اوج خود رسید و هر هفته بر تعداد معترضان افزوده شد.
خشونت برای سرکوب تظاهرکنندگان
بنا به اعلام رسانه‌های عبری، تظاهرات در قدس اشغالی بزرگترین تظاهرات این هفته بود که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و دست کم 30 نفر بازداشت شدند. در تل‌آویو نیز پلیس برای سرکوب معترضان وارد عمل شد و «درور سافر» 82 ساله پدر مدیر فیس‌بوک در اسرائیل در جریان فرار با خودرویی زیر گرفته شد و به دلیل شدت جراحات جان باخت.
در حالی که شاهدان معتقد بودند قربانی 82 ساله یکی از مخالفان سرسخت نتانیاهو بوده و هر هفته در این اعتراضات حضور فعال داشته است، اما پلیس مرگ او را تنها یک تصادف ساده عنوان کرد. با این حال سایت «وای نت» نوشت راننده زن 20 ساله که از سربازان وزارت دفاع اسرائیل است، دستگیر و تحت بازجویی قرار دارد. «میکی روزنفلد»، سخنگوی پلیس اسرائیل به «اسپوتنیک» گفت: «تظاهرکنندگان مسیرهای تردد را بسته بودند و ترافیک زیادی در شهرها ایجاد شده بود. نیروها قصد متفرق کردن آنها را داشتند اما مقاومت کردند و تعدادی بازداشت شدند. درباره مرگ مرد 82 ساله در تحقیقات اولیه هیچ موضوع مشکوکی وجود نداشته و به نظر حادثه می‌رسد.» در همین حال فعالان حقوق بشر اسرائیل در بیانیه‌ای این خشونت پلیس را مورد نقد قرار داده و پلیس را ابزار سیاستمداران خواندند: «رفتار مأموران در این تظاهرات ثابت کرد پلیس قدس تبدیل به پلیس سیاسی شده است.»
شکاف عمیق در دولت ائتلافی
اما این هفته شرایط در داخل دولت نیز برای «نتانیاهو» آرام‌تر از خیابان‌های اسرائیل نبود چراکه به نوشته «الجزیره»، «بنی گانتس»، رهبر آبی و سفیدها و شریک نخست وزیر در رأس دولت ائتلافی با پیوستن به اپوزیسیون‌ها برای انحلال کنست، خواستار برگزاری چهارمین انتخابات در دو سال اخیر شد. «گانتس» معتقد است ناتوانی دولت ائتلافی در تأیید بودجه، به صورت اتوماتیک وار دولت را به سمت فروپاشی و انتخابات زودهنگام می‌کشاند. قرار است رأی نهایی برای انحلال کنست تا هفته آینده اعلام شود. به باور کارشناسان آنچه «گانتس» را پس از چند ماه همکاری با نخست‌وزیر به فکر بر هم زدن همکاری‌ها انداخته این است که همه کسانی که در 11 سال حضور «نتانیاهو» در رأس قدرت به او اعتماد کردند در پایان چاره ای جز ترک حزب نیافتند. در هفته اخیر «گانتس» به این اشتباه اعتراف کرد و گفت: «استنباط من این بود که در اوج بحران کرونا و بیماری که کشور را تهدید می‌کند، نتانیاهو روال سابق و تضاد سیاسی را به خاطر مردم کنار گذاشته و حاضر به همکاری می‌شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و او همچنان منافع شخصی اش را ارجح دانست.»
در همین حال رسانه‌های اسرائیلی از اختلافات احزاب مهم اسرائیل برای تشکیل دولت جدید خبر دادند. روزنامه «هاآرتص» به نقل از «بنی گانتس» نوشت؛ «من تنها کسی هستم که می توانم یک دولت واحد را تشکیل دهم و مردم نیز از من حمایت خواهند کرد.»
همزمان «یر لاپید» از حزب «یش آتید» نیز از تعیین هدف خود برای تشکیل دولت و کنار زدن همیشگی «نتانیاهو» از رأس اسرائیل پرده برداشت.  
هشدارهای سازمان‌های جهانی
یک روز پیش از برگزاری تجمعات در داخل اسرائیل در جریان درگیری روستاییان فلسطینی و ارتش اسرائیل در رام الله یک نوجوان 15 ساله کشته شد. پس از این اتفاق «یونیسف» در بیانیه ای خواستار متعهد ماندن اسرائیل به حقوق کودکان و توقف خشونت علیه آنها شد.  عفو بین‌الملل و برخی دیگر از نهادهای مدافع حقوق بشر نیز به این جنایت واکنش نشان دادند. به نوشته «الشرق الاوسط»؛ همزمان با اعتراضات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه‌های داخلی این کشور، «ریاد منصور»، سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز گفت: «ما در حال آماده سازی مدارک جنایات اسرائیل در اراضی اشغالی و شهرک سازی‌ها هستیم و این تلاش‌ها مورد حمایت‌ شورای امنیت، دبیر کل سازمان ملل و مجمع عمومی قرار دارد. بنابراین از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم در این شرایط ورود کنند.» همزمان «کوهن فان برگسدورف»، نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین نیز از آغاز تحقیقات درباره کشته شدن نوجوان فلسطینی خبر داد و گفت: «چند کودک فلسطینی باید قربانی خشونت ارتش اسرائیل قرار گیرند؟»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7510/4/562324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها