بز وحشی زخمی، خود را به دامپزشک رساند




زهرا کشوری
خبرنگار
بز وحشی در پنج سال گذشته، هرگز نگذاشته بود کسی به او نزدیک شود. توی گله آهوهای منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز زندگی می‌کرد. هر محیطبانی به او نزدیک می‌شد، فرار می‌کرد. همیشه حداقل فاصله ۵۰۰ متری خود را با مردان طبیعت حفظ می‌کرد؛ آن روز اما فرق می‌کرد. پروتکل‌ها را شکسته بود. یک روز پاییزی که دامپزشکی با محیطبان‌ها همراه شده بود تا گله آهوها را چکاپ کند. چکاپ و معاینه آهوها برنامه همیشگی محیطبان‌های رامهرمزی‌ دیمه بود. سایت تکثیر آهوهای دیمه منطقه‌ای ۱۲۰ هکتاری است که در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. بز وحشی به دامپزشک نزدیک شد. دامپزشک روی سرش دست کشید. حیوان فرار نکرد؛ ماند و زل زد توی چشم‌های دامپزشک. یکی از محیطبان ها اطمینان پیدا می‌کند که حیوان می‌خواهد چیزی بگوید. نگاه بز وحشی با نگاه آنها گره می‌خورد. یکی از شاخ هایش شکسته بود. شاخ روی چشم و بخشی از صورت بز آویزان بود. از شکستگی شاخ زمان زیادی می‌گذشت، چون شاخ عفونت داشت. بز وحشی به‌دنبال درمان شاخش به دامپزشک نزدیک شده بود.
رحیم الوند رئیس اداره حیات وحش خوزستان به «ایران» می‌گوید: «ابتدا فکر کردیم از اسلحه بی‌هوشی برای گرفتن حیوان استفاده کنیم.» اما رفتار حیوان نشان می‌داد که  برای درمان آمده است و می‌داند ما درمانش می‌کنیم بنابراین از اسلحه بی‌هوشی استفاده نکردیم.» الوند می‌گوید: «بز وحشی را با یک بز دیگر از چنگ شکارچیان متخلف گرفتیم، یکی از بزها تلف شد. این بز را به سایت تکثیر آهوهای دیمه آوردیم.» سایت دیمه وسیع است. آهوهای سایت هرچند در محیطی محصور زندگی می کنند اما خوی وحشی خودشان را حفظ کرده‌اند. برخی از این آهوها را از بوشهر به رامهرمز آورده‌اند. آنها علوفه دستی نمی‌خورند. پوشش دشت و تپه ماهورها به اندازه کافی آنها را سیر می‌کند. مگر در سال‌های خشکسالی که علوفه آنها توسط محیطبان‌ها تأمین می‌شود. گونه‌های آسیب دیده کل و بز را هم محیطبان‌ها در همین سایت درمان می‌کنند. منطقه حفاظت شده دیمه ۱۳ هزار هکتار است.
به ‌گفته الوند در بعضی از سال‌ها که جمعیت آهوهای سایت زیاد می‌شود، فنس محدود محصور را باز می‌کنند تا بخشی از آهو‌ها در منطقه حفاظت شده رها شوند. بز وحشی قصه ما سه روز میهمان محیطبان‌ها بود. بعد از درمان در سایت ۱۲۰ هکتاری رها شد تا با آهوهای سیه چشم دیمه جست و خیز کند. در تپه ماهورها بچرد،در حالی که می‌داند اگر روزی دوباره زخمی برداشت مردانی از جنس طبیعت هستند که می‌توانند زخم او را درمان کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7510/6/562337/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها