به نام تاریخ




17 آذر
تولدها
داریوش مهرجویی: کارگردان و نویسنده‌ای که با فیلم‌هایی مانند «گاو» و «هامون» در ذهن‌ها مانده است سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. داریوش مهرجویی ابتدا به موسیقی علاقه داشت و نواختن سنتور و پیانو را یاد گرفت اما از 17 سالگی به سینما گرایش پیدا کرد. برای ادامه تحصیل در رشته سینما به امریکا رفت اما این رشته را رها کرد و لیسانس فلسفه گرفت. پس از بازگشت به ایران و در سال 1346 نخستین فیلمش را با نام «الماس 33» ساخت. فیلمی پرهزینه که فروش چندانی نداشت و توجه منتقدان را هم جلب نکرد اما دو سال بعد مهرجویی با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامه «گاو» را براساس یکی از داستان‌های ساعدی نوشت و فیلمش را ساخت. «گاو» هم در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت وهم در جهان جوایزی مانند فیپرشی از جشنواره ونیز و نگاه نو از جشنواره برلین را برای مهرجویی همراه آورد. پس‌از آن با فیلم‌های «آقای هالو»، «پستچی» و «دایره مینا» به‌عنوان یکی از کارگردانان موج نوی سینمای ایران مطرح شد. پس‌از پیروزی انقلاب و سال 1365 با فیلم «اجاره نشین‌ها» بازگشتی موفق به سینما داشت. فیلمی که هم فروش خوبی داشت و هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت. سال 1368 و با فیلم «هامون» این موفقیت‌ها برای مهرجویی تکرار شد. فیلمی که با الهام از داستان «بوف‌کور» صادق هدایت ساخته شد و 5 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفت. «بانو»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «درخت گلابی»، «میکس»، «بمانی»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «نارنجی پوش»، «چه خوبه که برگشتی» و «اشباح» فیلم‌های بعدی مهرجویی بودند. مهرجویی در این سال‌ها رمان‌های «به ‌خاطر یک فیلم بلند لعنتی»، «در خرابات مغان»، «آن رسید لعنتی»، «سفر به سرزمین فرشتگان»، «سفرنامه پاریس» و «برزخ ژوری» را نوشته و کتاب‌های «بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیت»، «جهان هولوگرافیک»، «یونگ» و «نمایشنامه‌های غرب واقعی و طفل مدفون» هم با ترجمه او منتشر شده‌اند.
الهام کردا: بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما سال 1357 به دنیا آمد. الهام کردا در رشته طراحی صحنه درس خواند و از سال 1380 کار در تئاتر را آغاز کرد و در نمایش‌هایی مانند «نفر دوم»، «زبان تمشک‌های وحشی»، «از زیرزمین تا پشت بام»، «هم هوایی»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «خاموشی دریا»، «به دنیا آمدن»، «زنی از گذشته»، «بداهه» و «شنیدن» بازی کرد و نمایش‌های «این یک تیتر زرد نیست»، «چهار دقیقه» و «پرشین کت» هم با کارگردانی او روی صحنه رفتند. کردا از سال 90 و با فیلم «برف روی کاج ها» کار در سینما را هم شروع کرد و تا به حال فیلم‌های «ملبورن»، «حوض نقاشی»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «ارغوان»، «بیست هفته»، «رگ خواب»، «سرکوب»، «آندرانیک» و «همچنان که می‌مردم» را با بازی او دیده‌ایم.
نوآم چامسکی: زبان شناس امریکایی و پدر زبان شناسی نوین سال 1928 در چنین روزی به دنیا آمد. نوآم چامسکی در رشته زبان شناسی تحصیل کرد و با مطالعاتش در این رشته نظریه معروف «دستور زایشی» را به‌ نام خودش ثبت کرد. نظریه‌ای که تحولی بزرگ در زبان شناسی معاصر ایجاد کرد. «ساخت‌های نحوی»، «جنبه‌هایی از نظریه نحو»، «زبان شناسی دکارتی»، «زبان و اندیشه»، «معمای زبان» و «درباره طبیعت و زبان» از کتاب‌های چامسکی در این زمینه هستند اما او با نظرات سیاسی اش هم شناخته می‌شود. چامسکی منتقد سیاست‌های خارجی امریکا و از مدافعان مردم فلسطین است و از او کتاب‌های «امریکای بزرگ و حقوق بشر»، «دهه جنگ سرد»، «مثلث سرنوشت ساز»، «نظم‌های کهنه و نوین جهانی»، «بهره کشی از مردم»، «دولت‌های سرکش»، «11 سپتامبر»، «کنترل رسانه» و «تلاش امریکا برای حاکمیت جهانی» درباره سیاست منتشر شده‌اند.
   ژرژ ملیس فیلمساز فرانسوی، جیان لورنزو برنینی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی، پل آدام شاعر فرانسوی، ویلا کاتر نویسنده امریکایی، ایلای والاک بازیگر امریکایی، الن برستین بازیگر امریکایی، دیمین رایس خواننده ایرلندی و امیلی براونینگ بازیگر استرالیایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
تریستان برنار: نویسنده فرانسوی سال 1947 در چنین روزی درگذشت. تریستان برنار متولد 1866 بود و ابتدا با نوشتن نمایشنامه‌های طنز مانند «وودویل» کارش را آغاز کرد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. او طنزی خاص در کارهایش داشت که باعث شد آثارش محبوب شوند. اما پس‌از آن با نمایشنامه‌های«تریپلوپات» و «کافه کوچک» مسیرش را تغییر داد هرچند که در رمان‌هایش مانند «خاطرات جوان سر به راه» همچنان نگاه طنزش را حفظ کرد.
   احمد قدکچیان بازیگر، گرشا رئوفی بازیگر و روب گلدبرگ کارتونیست امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7510/20/562399/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها