ایران در ایران




حال ناخوش گنبد سرخ مراغه

تبریز- گنبد سرخ مراغه، نخستین بنای سبک آذری در ایران و شاهکار آجرکاری جهان در بد‌ترین شرایط نگهداری قرار گرفته است. به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، گنبد سرخ بنایی است که تزئینات سردر آن تزئین کننده اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی است و آرم شرکت سایپا از تزئینات کاشی آن اقتباس شده است اما این روزها به لحاظ نگهداری وضع مناسبی ندارد. بخشی از قسمت‌های داخلی بنا توسط افراد سودجو تخریب و درب آن شکسته است و از نظر محوطه نیز وضع خوبی ندارد و به محل تجمع معتادان تبدیل شده است. به‌علت نبود پوشش مناسب سقف، نفوذ رطوبت زیبایی و استحکام بنا را تهدید می‌کند و نبود نگهبان برای حفاظت از این اثر تاریخی موجب شده است بخش‌هایی از بنا توسط افراد فرصت طلب تخریب شود و ادامه این وضعیت بد به این اثر تاریخی در آینده‌ای نه چندان دور صدمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد. گنبد سرخ از بنا‌های دوره سلجوقی حدود ۹۵۰ سال پیش با آجر و تزئینات کاشی در مراغه بنا شده است. این بنای تاریخی آغاز معماری سبک آذری و پایان سبک رازی در ایران است که سال ۵۴۶ هجری قمری در دوره حکومت طایفه احمد علیان ساخته شده‌ است. گنبد سرخ به‌صورت مربع در دو طبقه ساخته شده است و متشکل از سردابه و اتاق اصلی است که روی سکوی سنگی قرار دارد. کتیبه ضلع شمالی این گنبد ۴ ضلعی، نشانگر اسم و القاب بانی گنبد و تاریخ احداث بناست و در کتیبه ضلع شرقی و جنوبی آن هم آیات قرآنی و ضلع غربی آن حاکی از نام سازنده بناست. این اثر تاریخی ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شهر مراغه با داشتن ۴ برج و گنبد تاریخی مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانان به شهر گنبد‌ها معروف است.

برخورد کیفری با عوامل کوتاهی در پروژه شبکه فاضلاب اهواز

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عمده‌ترین علل آبگرفتگی‌های خوزستان را فقدان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در استان و همچنین عدم اجرای طرح شبکه فاضلاب اهواز دانست که با وجود اخذ وام از بانک جهانی و تخصیص بودجه، از سال ۸۵ تاکنون تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته که البته با عوامل آن برخورد کیفری هم شده است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام درویشیان که هفته گذشته به‌عنوان نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه برای بررسی موضوع آبگرفتگی‌های اخیر، به استان خوزستان سفر کرده بود، در جلسه شورای عالی قضایی به ارائه گزارشی از این سفر پرداخته و عمده‌ترین علل آبگرفتگی‌های خوزستان را فقدان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در استان و همچنین عدم اجرای طرح شبکه فاضلاب اهواز دانست.
حجت‌الاسلام درویشیان اعلام کرد که در جریان بررسی‌های صورت گرفته، ۲ نفر از شهرداران استان خوزستان برکنار شدند و مدیر آبفای بندر امام نیز بازداشت و در حال حاضر با تودیع قرار صادره به‌ صورت موقت آزاد شده است. وی تأکید کرد اگر در بررسی‌ها محرز شود مدیر یا مجموعه‌ای در اجرای وظایف خود تخلف داشته، برخورد قضایی خواهد شد؛ همان‌طور که در پی احراز تخلف شهرداری اهواز در موضوع آبگرفتگی‌ها پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شده و مدیر منطقه آزاد اروند نیز با توجه به گزارش‌های واصله از گذشته و با پیگیری‌های صورت گرفته، بازداشت شده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: از جمله اقداماتی که باید به‌ صورت فوری در دستور کار قرار گیرد، اجرای طرح مطالعاتی آب‌های سطحی استان در یک دوره زمانی ۶ ماهه و تأمین پمپ‌های مورد نیاز برای تخلیه سریع آب در مواقع اضطراری است. درویشیان افزود: بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبلغ مربوط به حق استان خوزستان از درصد آلایندگی که بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده، تاکنون پرداخت نشده که با احتساب جرایم طلب استان از این ردیف، ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

افول کرونا در اردبیل

اردبیل - آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل نشان می‌دهد که در پی اجرای سیاست‌های محدودیت ساز و قرنطینه شدید، روند نزولی و فروکش کووید۱۹ در این استان آغاز شده است. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز دوشنبه طی گزارشی اعلام کرد: با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه سه هفته‌ای ستاد مقابله با کرونا از روز گذشته آمار فوتی‌ها در این استان بعد از سه هفته تک رقمی شده و مجموع آمار بستری‌ها نیز ۱۰۰ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است. بر اساس این گزارش، تعداد بیماران بدحال بستری در مراکز درمانی استان کاهش محسوسی نیافته و همچون سه هفته گذشته، روند ثابتی دارد به طوری که هم‌اکنون ۸۰ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

نجات ۶ خدمه موتور لنج صیادی پس از 5 روز سرگردانی در خلیج فارس

بوشهر- معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از نجات ۶ خدمه موتور لنج صیادی پس از 5 روز سرگردانی در آب‌های خلیج‌فارس حوزه سرزمینی این استان خبر داد. به گزارش مهر، محمد قاسمی اظهار داشت: در پی تماس تلفنی با مرکز هماهنگی جست‌و‌جو و نجات دریایی بوشهر مبنی بر عدم بازگشت یک شناور در موعد مقرر و نداشتن ارتباط تلفنی و رادیویی با آنان بلافاصله اقدام‌های لازم صورت گرفت و با توجه به نداشتن موقعیت دقیق صید، شناور ناجی ۱۸ از بندر عامری به همراه یک فروند شناور متعلق به نیروی دریایی سپاه جهت جست‌و‌جوی منطقه خورخان و شناور ناجی ۸ از بندر دیر جهت جست‌و‌جو در منطقه مطاف اعزام شدند.
وی افزود: از طریق تماس تلفنی با مرکز MRCC قطر نیز حادثه اطلاع‌رسانی شد. معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خاطرنشان کرد: گشت‌های جست‌و‌جو ادامه داشت تا اینکه در روز پنجم در عملیات جست‌و‌جو شناور رؤیت و خبر سلامتی هر شش خدمه موتور لنج توسط بالگرد دریافت شد و بلافاصله شناور ناجی ۸ از بندر دیر به موقعیت اعلام‌ شده اعزام شد و با رفع نقص فنی از شناور درمانده این موتور لنج را تا بندر دیر پشتیبانی کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7517/6/563132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها