وزیر نفت در مراسم آغاز عملیات حفاری فاز 11 پارس جنوبی

گاز به سختی تولید می‌شود؛ بی‌انصافی است هدر رود




حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روز گذشته کلید خورد؛ پروژه‌ای عظیم و ملی که شرکت‌های داخلی قرار است آن را توسعه دهند.
در مراسم آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، وزیر نفت برداشت و تولید گاز را بسیار سخت، دشوار و پرهزینه دانست و گفت: از مردم دعوت می‌کنم بهینه مصرف کنند زیرا بسیار بی‌انصافی است گازی که به‌سختی به‌دست می‌آید، هدر رود.
به‌گزارش شانا، بیژن زنگنه در این آیین اظهار کرد: ما در دوران تحریم ثابت کردیم و نشان دادیم از تلاش دست نمی‌کشیم. هر راهی را که بر ما ‌بستند ما تلاش کردیم با ابتکار و خلاقیت و مجاهدت همکارانمان راه دیگری پیدا ‌کنیم و نگذاریم توسعه صنعت نفت کند یا متوقف شود.
گفتنی است، برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی پس‌از اجرای برجام با شرکت توتال فرانسه و سی‌ان‌پی‌سی چین قراردادی امضا شده بود که با بازگشت تحریم‌های امریکا هیچ کدام از شرکت‌ها توان ادامه فعالیت در این پروژه را نداشتند و ایران را ترک کردند.
صادرات نفت متوقف نشد
زنگنه با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران با اینکه زیر شدیدترین فشارها از سوی دولت ترامپ قرار داشت، متوقف نشد، افزود: ما نشان دادیم که زنده هستیم، مقاوم هستیم و با قدرت کار می‌کنیم. افزون بر شدیدترین تحریم‌ها که به‌صورت مرتب و روزانه بر ایران تحمیل شد و این فشارها در مدت زمان شیوع ویروس کرونا شدت گرفت باز هم ما توانستیم با قدرت بیشتر کار خود را پیش ببریم. ان‌شاء‌الله روزی که گزارش اقدام‌های خود را به ملت ارائه می‌دهیم، ملت از ما و اقدام‌های ما راضی باشند.
فاز 11 سال دیگر به مدار تولید می‌آید
در خصوص زمان آغاز بهره‌برداری از فاز11 به‌عنوان آخرین فاز توسعه‌ای پارس جنوبی، زنگنه اظهار کرد: امیدوارم برای زمستان سال آینده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم.
به‌گزارش ایرنا، او ادامه داد: با حفاری ۵ حلقه چاه در این سکو کار شروع می‌شود و در ادامه تولید و فرآورش ابتدایی آغاز و کار انتقال گاز به خشکی شروع می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه یکی از اهداف ما در قرارداد توسعه فاز ۱۱ فشار‌افزایی بود، گفت: فشار‌افزایی یک ضرورت حیاتی برای حفظ تولید است.
او افزود: بعد‌از خروج طرف‌های خارجی، دو موضوع فشار‌افزایی در دریا و خشکی مطرح شد و در حال تصمیم‌گیری هستیم و امیدوارم در ماه‌های آینده ساخت کمپرسور و توربین توسط شرکت ایرانی برای فشارافزایی آغاز شود. این توربین و کمپرسور باید متناسب با گاز ترش و مرطوب باشد.
زنگنه تأکید کرد: گزینه‌های مختلفی که می‌توانیم برای حفط و نگهداشت تولید در پارس جنوبی داشته باشیم روی میز است.
ایران روزی یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند
به‌گفته زنگنه، تولید گاز ایران از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و مجموع تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد. اما بخش اعظم این گاز تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود.
او در مورد افزایش مصرف گاز گفت: مردم به اندازه نیاز مصرف کنند، تا اسراف نشود و ناچار نشویم گازصنایع را محدود سازیم.
وزیر نفت همچنین به مصوبه روز چهارشنبه هیأت دولت در خصوص رایگان شدن گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این مصوبه گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر می‌شود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز به‌دنبال خواهد داشت.
راه استفاده از گاز رایگان
زنگنه با بیان اینکه هر کسی بتواند مصرف خود را در ماه‌های سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گازبهایش ۱۵ درصد کم می‌شود، گفت: این درآمدی برای دولت ایجاد نمی‌کند اما بهینه‌سازی در مصرف را به‌دنبال دارد. همچنین اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سال‌های قبل اضافه کنند کل گازبها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
به‌گفته وزیر نفت، مصوبه گازبهای رایگان ۴۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و بعد از ۶ ماه برای جبرانش راهکار می‌دهیم.
۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نگهداشت پارس جنوبی
وزیر نفت تأکید کرد: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای پارس جنوبی را باید تقویت کنیم زیرا این میادین از چندین میدان داخل کشور بزرگتر است.
او ادامه داد: شرکت‌های پتروپارس و نفت و گاز پارس توسعه میادین فرزاد و بلال را شروع کنند. زنگنه افزود: توسعه و نگهداشت تولید جزو اولویت‌های صنعت نفت است.
به گفته وزیر نفت، ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی نیاز است.
برای بازگشت به بازار اجازه نمی‌خواهیم
وزیر نفت در حاشیه این مراسم نیز به صادرات 2.3 میلیونی نفت در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: ایران برای بازگشت به بازارهای نفت نیازی به اجازه ندارد زیرا صاحب حق است و صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای امکانپذیر است.
زنگنه در جمع خبرنگاران توضیح داد: چنانچه تحریم نباشد و منابع برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان کم شده فراهم شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه امری کاملاً میسر است.
او افزود: به‌عنوان وزیر تعهد کاری را نمی‌دهم که توان انجام آن را نداشته باشم و برای نفت ایران بازار وجود دارد و قیمت‌ها پایین نمی‌آید.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت دارد، گفت: ایران برای بازگشت به بازار نفت اجازه نمی‌خواهد زیرا این موضوع را حق خود می‌داند.
زنگنه افزود: موضوع پیش فروش نفت در لایحه بودجه سال بعد مطلق نیست و فروش اوراق مالی و پیش فروش سازوکاری است که در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.
اول باید امریکا به برجام برگردد
زنگنه در مورد احتمال بازگشت شرکت‌های خارجی در صورت رفع تحریم‌ها گفت: اول امریکا به برجام برگردد بعد درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.
وزیر نفت در خصوص توسعه میادین مشترک نیز تأکید کرد: فعلاً تمرکز روی بلال و فرزاد و کیش و پارس جنوبی در بخش گاز و غرب کارون، جفیر و سپهر در بخش نفت است.
او درباره پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی نیز توضیح داد: فاز اول این پالایشگاه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
زنگنه همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: این موضوع را من هم شنیده‌ام و چنانچه چیزی بخواهم بگویم، بیان می‌کنم و به شنیده‌ها اعتماد نکنید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7517/9/563143/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها