بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

رادیو پیام آغاز به‌ کار کرد

رادیو پیام صبح روز گذشته [یکشنبه 14آذر 1372] آغاز به‌کار کرد.
این رادیو هر۱۰ دقیقه در حدود ۳دقیقه خبر و پیام ترافیکی پخش می‌کند و بدینوسیله رانندگان می‌توانند پیام‌ها و اخبار زنده ترافیکی شهر را بشنوند و به این ترتیب مسیر‌های عاری از ترافیک را شناسایی کرده و آسانتر به مقصد برسند.
مرکز کنترل ترافیک به‌منظور پوشش خبری کل سطح شهر از دوربین‌های نصب شده توسط سالن نظارت ترافیک مرکز کنترل ترافیک تهران استفاده می‌کنند. در ضمن با هماهنگی به عمل آمده با مناطق بیست گانه شهرداری تهران مقرر شده تا عوامل انسانی مجهز به بی‌سیم در مسیرها و معابری که از دسترس دید دوربین‌های سالن نظارت به دور می‌باشند، مستقر شوند تا به‌صورت لحظه‌ای وضعیت ترافیکی شهر به اطلاع شنوندگان این رایو رسانده شود.
همچنین گزارش‌های بی‌سیم‌های فرماندهی آتش‌نشانی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گشت‌های کنترل شرکت واحد اتوبوسرانی و مینی بوس رانی، بازرسین شرکت واحد و گشت‌های کمک‌رسانی و امداد اتومبیل‌ها در خیابان‌ها و بزرگراه ها مشاهدات ترافیکی خود را به مرکز کنترل ترافیک تهران ارسال می‌نمایند که مجموعه به‌صورت خبر و پیام ترافیکی به‌صورت لحظه‌ای برای شنوندگان رادیو پیام پخش خواهد شد.
پیام‌های آموزشی، آگهی تجاری، سرود و... از این رادیو پخش خواهد شد و در کنار این برنامه‌های 10 دقیقه‌ای، در ساعات مختلف نیز طی گزارشی وضعیت عمومی ترافیک، ساعات پرواز هواپیماها، حرکت قطارها و... را به اطلاع شنوندگان خواهد رساند.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372


با بهره‌برداری از سیستم سوئیفت
ارتباط بانک‌های ایران و جهان
با کامپیوتر انجام می‌شود
ازاین پس تمامی ارتباطات بانکی میان ایران و کشورهای جهان از طریق کامپیوتر انجام می‌شود.ارتباطات کامپیوتری بانک‌های ایران و جهان با استفاده از شبکه ارتباطات بین بانکی در جهان موسوم به «سوئیفت» میسر شده است. پیش‌از این، ارتباط بانکی ایران و خارج به روش دستی انجام می‌شد.
دکتر محمدحسین عادلی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این شبکه گفت: هزینه استفاده از سیستم سوئیفت، یک ششم هزینه ارتباط به‌صورت دستی است. دقت زیاد، سرعت تبادل اطلاعات، صحت عملیات بانکی و امنیت در حواله‌های بانکی که از اهمیت خاصی برخوردار است، از ویژگی‌های این سیستم است.با پیوستن به این شبکه، ارتباط با ۳۷۰۰ بانک اصلی جهان که هر کدام دارای هزاران شعبه هستند برقرار می‌شود.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372

شبکه سوم تلویزیون آغاز به‌کار کرد

شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با پیام حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری افتتاح شد.
رئیس جمهوری در این پیام با ابراز خوشحالی نسبت به راه‌اندازی شبکه سوم سیما و پر کردن اوقات فراغت مردم گفت: صدا‌وسیما امروز بزرگترین وسیله پیام‌رسانی انقلاب و رشد روحی انسان‌ها است. با تهیه برنامه‌های پرمحتوا و جذاب، نیازهای اطلاعاتی مردم باید در اختیار آنها گذاشته شود.... البته پر کردن اوقات فراغت به هرشکل مورد تأیید ما نیست و ما به‌دنبال برنامه‌های پرمحتوا و پر کردن اوقات فراغت به‌صورت سالم و سازنده هستیم.
در مرحله اول بهره‌برداری از شبکه سوم تلویزیون، ۱4 شهر شامل: اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران بزرگ، مشهد، بندرعباس، اهواز، زنجان، زاهدان، شیراز، تبریز، کرج، ارومیه و کرمانشاه زیر پوشش این فرستنده تلویزیونی قرار می‌گیرند.برای تأمین برنامه‌های شبکه سوم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با تشکیل واحدهای تولید و پخش برنامه‌های مختلف و متنوعی در گروه سنی جوان و نوجوان در زمینه مسائل اجتماعی، آموزشی، ورزشی و سرگرم کننده ساخته و بتدریج پخش خواهد شد.
روزنامه کیهان- دوشنبه 15 آذر 1372

خـرم آن نغـمه کـه مردم بـسـپـارند بـه یـاد
استاد جواد معروفی درگذشت
جواد معروفی از استادان موسیقی کشور بامداد دیروز[سه‌شنبه 16 آذر 1372] در ۷۸ سالگی در بیمارستان مدائن تهران درگذشت.وی که در 15 مرداد سال ۱۲۹1 در خانواده‌ای هنرمند دیده به جهان گشوده بود، فرزند موسی خان معروفی نوازنده تار و استاد موسیقی زمان خویش بود.مرحوم معروفی در طول زندگی، آثاری برای موسیقی کشور تصنیف و تنظیم کرد که ملودی‌های آن دهان به دهان نقل می‌شود. از جمله این آثار که علاقه مندان به هنر با آن آشنایی بیشتری دارند، «خواب‌های طلایی»، «ژیلا» و «عاشورا» است.شادروان معروفی پیانو را با استادی می‌نواخت و در این راه سبک و سیاق خاص خود را داشت. از استاد آثار و شاگردان بسیاری به یادگار مانده است.
روزنامه همشهری - چهارشنبه 17 آذر 1372

ایران در سوگ مرجع شیعیان جهان
رحلت حضرت آیت‌الله گلپایگانی
بار دیگر جهان اسلام و تشیع به ماتم و عزا نشست و ستاره‌ای از آسمان مرجعیت به خاموشی گرایید. روح بلند و ملکوتی سلاله پاک رسول‌الله(ص) به ملکوت اعلی پیوست و امت اسلام رخت عزا بر تن کرد. حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی که از دوشنبه شب هفته گذشته[15 آذر 1372] به‌علت عفونت ریوی در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شده بود در لحظات عرفانی و ملکوتی اذان مغرب، شب جمعه دارفانی را وداع گفت و روح بلندش پرواز به سوی ابدیت را آغاز کرد.*
آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی در سال 1277 در منطقه گوگد گلپایگان به‌دنیا آمد. پس‌از طی دروس مقدمات در زادگاه خود، راهی اراک گردید و در 21 سالگی وارد درس خارج فقه و اصول آیت‌الله حائری یزدی شد. ایشان پس‌از هجرت به قم و پس از تأسیس حوزه علمیه قم و رحلت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی تدریس خارج فقه و اصولِ خود را آغاز کرد. آیت‌الله گلپایگانی دارای نگاشته‌ها و تقریرات بسیار بود و در دوران سی ‌ودو ساله مرجعیت، یکی از ارکان فقاهت بشمار می‌آمد. آیت‌الله گلپایگانی سرانجام در هجدهم آذر1372 در سن 95سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
*روزنامه رسالت - یکشنبه 21 آذر 1372

نخستین نمایشگاه مستقل مطبوعات در فرهنگسرای بهمن گشایش یافت

نخستین نمایشگاه مستقل «چهره مطبوعات امروز» با شرکت بیش از ۲۰۰ نشریه صبح دیروز [یکشنبه 12 دی 1372] در فرهنگسرای بهمن گشایش یافت. این نمایشگاه به‌همت تعاونی مطبوعات کشور برگزار شد و به مدت دو هفته دایر می‌باشد و در آن نشریات با ۲۰ درصد تخفیف ویژه عرضه می‌شود.علی اکبر قاضی‌زاده سرپرست نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: 350 نشریه برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند که تاکنون ۲۰۰ نشریه در نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم در خلال برگزاری نمایشگاه این تعداد به 3۰۰ نشریه برسد.
سرپرست نمایشگاه با اشاره به تأثیر برگزاری نمایشگاه در معرفی چهره مطبوعات گفت: برگزاری این نمایشگاه به مخاطبان هر نشریه امکان می‌دهد تا با آن ارتباط مستقیم برقرار کند و با نوع فعالیت آن آشنا شوند. برگزاری این نمایشگاه همچنین این امکان را فراهم می‌آورد که مسئولان امور فرهنگی و اجرایی کشور با مشکلات مطبوعات به‌صورت رو در رو آشنا شوند.
نخستین نمایشگاه تخصصی مطبوعات ایران از ۱۲ دی ماه به مدت ۱۵ روز در محل گالری هنرهای تجسمی فرهنگسرای بهمن برپا خواهد بود.
روزنامه رسالت - دوشنبه 13 دی 1372

آمبولانس هوایی
آغاز به کار کرد
با بکارگیری یک فروند هواپیمای «فالکن۲۰» آمبولانس هوایی متعلق به شرکت خدمات آسمان از روز یکشنبه [19 دی 1372] آغاز به کار کرد.
این هواپیما مجهز به وسایل پزشکی، اورژانس و دارای یک تیم پزشکی مرکب از پزشکان و پرستاران پروازی، بخش‌های «سی‌سی‌یو» و «آی‌سی‌یو» و مخصوص مراقبت‌های ویژه، قلبی، عروقی و غیره می‌باشد.بکارگیری هواپیما در حمل‌ونقل سریع بیماران و مجروحین، نشانه و شاخص رشد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی کشور می‌باشد. این امر، نه تنها ارزش حمل‌ونقل سریع هوایی بیماران را نمایان می‌سازد بلکه موجب کاهش درصد مرگ و میر ناشی از حوادت و سوانح و فوریت‌های پزشکی در مقایسه با حمل‌ونقل زمینی خواهد شد. در صورت استقبال هموطنان از این طرح، هواپیماهای بیشتری در اختیار قرار خواهد گرفت. ظرفیت این هواپیما ۱۲ نفر می‌باشد که قادر خواهد بود دو الی سه بیمار به اتفاق همراه آنان را به مراکز پزشکی و درمانی حمل نماید.
روزنامه سلام - سه‌شنبه21 دی 1372









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7517/16/563171/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها