اعدام روح‌الله زم دستاویز اروپایی‌ها قرار گرفت

تعویق همایش بزرگ تجاری اروپا و ایران




گروه سیاسی/ نشست تجاری ایران و اروپا لغو شد. کمیته اجرایی این نشست روز یکشنبه اعلام کرد که نشست یاد شده لغو شده و آن را به زمان دیگری موکول کرده است.
این اجلاس قرار بود از روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ به مدت سه روز با حضور وزیر امور خارجه کشورمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی، سازمان‌ها، نهادهای تجاری، فعالان اقتصادی، اندیشمندان و اصحاب رسانه به‌صورت آنلاین برگزار شود.
شامگاه یکشنبه اما کمیته اجرایی این اجلاس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ناگزیر به اتخاذ تصمیم «استثنایی» شده تا کنفرانس را به تعویق بیندازد. این کمیته به‌دلیل تعویق این نشست اشاره نکرده است ولی پیش از انتشار اطلاعیه آن، دبیر سیاسی روزنامه بریتانیایی «گاردین» که مجری این نشست بود، اعلام کرد که در واکنش به اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، از حضور در آن انصراف داده است. او از دیپلمات‌های اروپایی نیز خواسته بود که در تبادلات تجاری با ایران موضوع حقوق بشر را در نظر داشته باشند. «اسفندیار باتمانقلیچ» بنیانگذار رسانه بورس و بازار و از برگزار کنندگان اصلی این اجلاس نیز، علت لغو را به بیانیه سفارت فرانسه در ایران نسبت داد. سفارت فرانسه در ایران روز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر این کشور مانند دیگر همتایان آلمانی، اتریشی، ایتالیایی در اجلاس تجاری اروپا و ایران شرکت نخواهند کرد.
این همایش با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز بین‌المللی (ITC) و حمایت اتحادیه اروپا، همایش بزرگ تجاری ایران-اروپا (Iran-Europe Business Forum) و با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فناوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران، سازماندهی شده بود. در این نشست قرار بود علاوه بر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان تجارت جهانی حضور پیدا کنند.
در واکنش به موضع‌گیری‌های کشورهای اروپایی در خصوص اعدام مدیر کانال «آمد نیوز»، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به بیانیه حمایتگرایانه اتحادیه اروپا از وی در احضار سفرای آلمان و فرانسه خبر داد. خطیب‌زاده در موضع‌گیری خود، روح‌الله زم را «عنصر شناخته شده تروریستی» خواند. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه گفته است: در این دو دیدار مدیرکل اروپای وزارت خارجه به سفرای آلمان و فرانسه یادآور شد با کدامین استاندارد، تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با هدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟ یا بر اساس کدام‌ تعریف یک ژورنالیست تحت رصد، حفاظت و در همکاری با سازمان امنیت داخلی فرانسه و در ارتباط نزدیک با موساد قرار می‌گیرد، مبادرت به جمع‌آوری گسترده اطلاعات حساس ملی از جمله نظامی کرده و آنها را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خاص قرار می‌دهد؟ وی تصریح کرده است: جای بسی شرم است که برخی کشورهای اروپایی سال‌هاست مأمن تروریست‌ها از گروهک منافقین گرفته تا جنایتکاران الاحوازیه شده‌اند.
به گزارش ایرنا، امتناع سفرای کشورهای یاد شده از شرکت در اجلاس تجاری اروپا و ایران در حالی رخ داده که کمتر از یک ماه پیش سران همین کشورها با‌ وجود جنایات جنگی سعودی‌ها در تحمیل جنگ و محاصره اقتصادی علیه یمن و ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت شمار بسیاری از زنان و مردان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر و همچنین بازداشت شاهزادگان سعودی و بازرگانان در هتل «ریتز» در ریاض و مصادره بیش از دو میلیارد دلار از ثروت‌های آنها تحت عنوان مبارزه با فساد مشتاقانه در اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی رژیم آل سعود شرکت کردند. اقدامی که همزمان با واکنش و محکومیت شدید سازمان‌های بزرگ مدافع حقوق بشر در سطح جهان روبه‌رو شد.
با همه این تفاسیر اما نشست تجاری ایران و اروپا احتمالاً در زمان دیگری برگزار خواهد شد. چه اینکه کمیته اجرایی این نشست در بخش دیگری از اطلاعیه خود افزوده است: «قدرت دیپلماسی اقتصادی، مبتنی بر توانایی در زمینه فراهم کردن چارچوبی برای مناسبات سازنده است که در عین حال فرصت اقتصادی و رفاه اقتصادی را برای شهروندان به ارمغان آورد. نشست اقتصادی اروپا- ایران با این اهداف برنامه‌ریزی شده بود.» در این بخش از اطلاعیه تأکید شده که تصمیم‌گیران اروپایی و ایرانی به تعامل در زمینه ضرورت گفت‌وگو برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور برقراری دیپلماسی مؤثر اقتصادی ادامه می‌دهند. کمیته یاد شده، افزوده است: «سازمان‌دهندگان نشست در پی آن هستند که آن را در آینده‌ای نزدیک برگزار کنند تا این اهداف به‌صورت کامل محقق شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7517/3/563216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها