اخبــــار




در پیام‌های جداگانه به پاپ و سران کشورهای جهان
روحانی میلاد حضرت مسیح(ع) را تبریک گفت

رئیس‌جمهوری در پیام‌های جداگانه‌ای به پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و سران کشورهای جهان تولد حضرت عیسی‌مسیح(ع) را تبریک گفت. رؤسای قوه قضائیه و مقننه و وزیر امور خارجه نیز این روز را به مسیحیان جهان تبریک گفتند. در همین روز، سخنگوی دولت نیز با حضور در یک کلیسا و مرکز نگهداری سالمندان مسیحی، میلاد این پیامبر را گرامی داشت. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیام خود به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، با بیان اینکه بکارگیری شیوه و سلوک زندگی حضرت عیسی‌مسیح(ع) همواره با شفقت، مدارا و مهرورزی عجیبن بود، تأکید کرد که این شیوه می‌تواند راهگشای چالش‌های اجتماعی و فرهنگی بشر امروز، مرهمی بر آلام آن، دریچه نجاتی برای رهایی از مشکلات و ناملایمات و معبری به سوی کمال انسانی باشد. او ضمن تبریک میلاد با شکوه عیسی‌بن مریم(ع)، پیامبر صلح و مهربانی به همه موحدین جهان، ابراز امیدواری کرد که به یمن و برکت میلاد حضرت مسیح(ع)، در سال نو میلادی با کنترل و مهار ویروس منحوس کووید19 و بازگشت زندگی بشر به روال معمول، شاهد امید و ایجاد شادی مضاعف در زندگی بشر و گسترش صلح و امنیت در سراسر کره خاکی باشیم. روحانی در پیام‌های جداگانه خود به سران کشورهای جهان نیز عیسی‌بن مریم(ع) را پیامبر صلح و آشتی و پرچمدار مهرورزی و نوع‌دوستی دانست و خواستار همکاری منطقه‌ای و جهانی سران کشورها برای برون رفت از بحران‌های فرارو جهان و تسریع در روند مبارزه با ویروس کرونا شد.

وعده سخنگوی دولت به ارامنه
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم روز گذشته به مناسبت میلاد مسیح، از مدرسه ساهاکیان و خانه سالمندان چیلولیان در منطقه 7 تهران بازدید کرد و وعده داد که پس‌از گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری، وزارت کشور و سایر نهادهای دولتی، کمک‌های بیشتری برای این مراکز تأمین خواهد کرد.  او با اشاره به اینکه از تبریز تا اصفهان ‌و ارومیه خیابان‌هایی داریم که در یک خیابان، مسجد، کنیسه و حتی مرکز عبادت زرتشتیان داریم، شهرها ‌و خیابان‌های کشور را نشانه همزیستی و زندگی در کنار یکدیگر در ایران توصیف کرد. او گفت: الگوی در کنار هم بودن در چنین روزها و مناسب‌هایی بیشتر تجلی پیدا می‌کند، ما در عیدها و جشن‌های مختلف در کنار هم هستیم. در دنیایی که با گزینه‌های جنگ، خشونت و افراطی‌گری مواجه هستیم، جهان به الگوی همزیستی که ما داریم، نیاز دارد.  دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه همه ادیان در ایران از شرایط برابر از نظر احترام برخوردارند، وعده داد: از طریق وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان برنامه‌ و بودجه کمک خواهیم کرد که نیازمندی‌های مراکز خیریه ارامنه رفع شود، بویژه مراکز نگهداری افراد سالمند هموطنان مسیحی که عمدتاً از ارامنه هستند. سخنگوی دولت گفت: با مسئولان این مجموعه مشورت می‌کنیم و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا پس‌از صحبت با رئیس جمهوری کمک و مساعدت بیشتری انجام پذیرد.

پاسخ ایران به اتهامات سایبری امریکا
سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک ضمن رد اتهامات سایبری امریکا متذکر شد ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان حملات سایبری است. به گزارش ایسنا، رویترز روز پنجشنبه نوشت: میریوسفی در ایمیلی به این خبرگزاری گفته است: «ایران در تحریک خشونت و ایجاد نا‌آرامی در ایالات متحده هیچ دخالتی ندارد». میریوسفی در این ایمیل افزود: «ایران خود یکی از بزرگ‌ترین قربانیان حملات سایبری از جمله «استاکس نت» بوده و همواره بر لزوم ایجاد مکانیسمی بین‌المللی در سازمان ملل و دیگر نهادهای جهانی برای مقابله با حملات سایبری، تأکید داشته است». آژانس‌های امنیتی امریکا مدعی شده بودند اطلاعات موثقی دارند که نشان می‌دهد عاملان سایبری ایرانی مسئول ایجاد وبسایتی با محتوای تهدید مقامات انتخاباتی امریکا به مرگ بوده‌اند. اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و آژانس امنیت زیرساخت‌ها و فضای سایبری، وابسته به وزارت امنیت داخلی امریکا در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند وبسایت «دشمنان مردم» که پس از انتخابات امریکا راه‌اندازی شده و اکنون به حالت غیرفعال درآمده، نشانگر «قصد ایرانی‌ها برای ایجاد تفرقه و بی‌اعتمادی در ایالات متحده و تضعیف اعتماد عمومی به روند انتخاباتی امریکا» بود.

عرف: «خنثی‌سازی تحریم‌ها» هدف نهایی و «رفع تحریم‌ها»هدف عملیاتی است

معاون سیاسی وزیر کشور با انتقاد از ایجاد دوگانه‌ها در کشور از جمله دوگانه «خرید - تولید واکسن کرونا»، گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که در فرآیند مقابله با کرونا هر دو هدف همزمان پیگیری شود که طبعاً در دولت انجام می‌شود و به موازات تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا، همه اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن کرونا هم در حال انجام است، بنابراین دوگانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.  به گزارش ایسنا، جمال عرف در ششمین همایش معاونین سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری‌های سراسر کشور که به‌صورت ویدیوکنفرانس در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که اگر شرایط رفع تحریم‌ها فراهم شود، حتی یک ساعت هم نباید برای رفع تحریم‌ها تأخیر کرد، اظهار کرد: این یک گفتمان به هم پیوسته است که ابتدا یک هدف دورنما و سپس یک هدف عملیاتی کوتاه‌مدت را به ما نشان می‌دهد. بر اساس این گفتمان، هدف نهایی، «خنثی‌سازی تحریم‌ها» و هدف عملیاتی، «رفع تحریم‌ها» است. او با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند با دوگانه‌سازی‌های کاذب، اهداف دیگری را دنبال کنند اما ما باید حواسمان باشد که درگیر این حواشی نشویم، به مصادیق این نوع دوگانه‌سازی‌ها در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مدتی درباره کرونا به دوگانه «سلامت - مذهب» دامن زدند؛ بعد که با هوشیاری مردم نتیجه‌ای از این دوگانه نگرفتند، دوگانه «سلامت - معیشت» را درست کردند و الآن هم مدتی است که دوگانه‌ دیگری درباره واکسن کرونا تولید و پخش می‌شود.

نگرانی تندروها موفقیت دولت در سال پایانی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که تندروها نگران موفقیت دولت روحانی در سال پایانی هستند. علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات به ایرنا گفت: به رغم اینکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دولت را مورد انتقاد قرار می‌دادند شکست ترامپ در انتخابات امریکا به دولت روحیه داد و اصلاح‌طلبان هم امیدوار شدند دولت بتواند مذاکرات را انجام دهد. در چنین شرایطی می‌بینیم مجلس ابراز نگرانی می‌کند. دغدغه مجلس در عمل وضعیت مردم نیست بلکه نگران این است مذاکره شکل بگیرد و این دولت بتواند برجام را به سرانجام برساند تا روحانی بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ تأثیرگذار باشد. وی افزود: مخالفان دولت روحانی معتقدند  اگر قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد، از سوی آنها انجام شود . حتی در این اوضاع بد معیشتی مردم و فشاری که روی آنها است حاضرند یک سال دیگر هم این شرایط ادامه پیدا کند ولی اجازه ندهند که دولت روحانی این مذاکره را انجام دهد، ما شاهد چنین شرایطی هستیم. بنابراین در چنین فضایی تصمیمات عجولانه مجلس خیری برای مردم نخواهد داشت. صوفی با تأکید بر اینکه در سطح حاکمیت اراده مذاکره، زنده کردن برجام و تنش‌زدایی وجود دارد، اظهار کرد: به نظرم در آن شرایط این گونه طرح‌ها (اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها) نمی‌تواند مانع ایجاد کند.  در اوایل همین مجلس اهانتی به رئیس جمهوری صورت گرفت، ولی رهبری صراحتاً از دولت حمایت کردند.  همه می‌دانند این طیف که دارای صدای بلند و رأی حداقلی است توان انجام کارهای بزرگ را ندارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/2/564340/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها