سفیر ایران در باکو:

همکاری با جمهوری آذربایجان توسعه می‌یابد



سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو  با اعلام اینکه موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان داشتیم در حال برطرف شدن است پیش‌بینی کرد که زمینه‌‌های همکاری متقابل دو کشور راحت‌تر و بیشتر شود و همکاری‌هایشان توسعه پیدا کند.
به گزارش ایرنا، سید عباس موسوی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان و فعالان اقتصادی استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، جزئیات بسترهای مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ را تشریح کرد.
او با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، اظهار کرد: در تمام دیدارها بر روابط خوب و آینده دار ۲ کشور تأکید و همچنین درخصوص بازسازی مناطق آزاد شده نیز بحث و گفت‌وگو شد و جمهوری آذربایجان علاقه‌مندی خود را برای حضور فعال شرکت‌های ایرانی در بازسازی این مناطق اعلام کرد.
موسوی با اشاره به اینکه ایران در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه آهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس‌سازی تا محصولات غذایی داشته و در حال اجراست، افزود: مذاکرات درخصوص امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و بزودی سند نهایی آن امضا می‌شود.
او با اشاره به اینکه زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروزی در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب و هوای مناسب فراهم است، گفت: حدود ۲۴ هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا شود.
موسوی افزود: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت ، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه، ۴ گالری هنری، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تأسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تأسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می‌شود. موسوی در عین حال گفت: یکسری موانع گذشته و مزمنی از جمله موانع گمرکی، حمل و نقل و مالی و بانکی وجود دارد که در سایه تحریم‌ها و فشارها به وجود آمده است و امیدواریم با شرایط جدیدی که در نظام بین‌الملل به وجود می‌آید برطرف شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/3/564343/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها