اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر روابط تجاری پسابرگزیت به توافق رسیدند

هدیه برگزیتی «جانسون» برای کریسمس




زهره صفاری
خبرنگار
اتحادیه اروپا و انگلیس کمتر از 5 روز تا پایان ضرب‌الاجل 11 ماهه، بر سر قرارداد 500 صفحه‌ای روابط پسابرگزیت به توافق رسیدند. قراردادی که گرچه برای طرف اروپایی و اپوزیسیون انگلیس به اندازه «بوریس جانسون» فوق‌العاده به‌نظر نمی‌رسد اما تبعاتی به مراتب کمتر از عدم توافق برای طرفین دارد.
به‌گزارش «اســـــــکای نیوز» انگلیس، شاید بتوان «بوریس جانسون» را خرسندترین فرد از این توافق دانست. او در پیامی ویدیویی در توئیترش در حالی که قرارداد را در دست گرفته بود خطاب به مردم کشورش گفت: «قرارداد تجاری برگزیت هدیه کریسمس من برای کشورم است و می‌تواند آغازی برای یک رابطه خوب و موفق با شرکای اروپایی باشد چراکه تجارت، سفر و سرمایه‌گذاری در کشورمان را با آغاز سال جدید تضمین خواهد کرد.»
«بوریس جانسون» که به نظر می‌رسید همه مقدمات جشن این توافق را از قبل مهیا کرده بود، در نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها در حالی که به نشانه موفقیت کشورش در برقراری روابطی پرسود در حوزه صیادی، کراواتی با تصویر ماهی بسته بود، زمان اجرای این توافق را از ابتدای ژانویه عنوان کرد. این در حالی است که این توافق پیش از اجرا باید به تصویب پارلمان انگلیس و 27 عضو اتحادیه اروپا برسد. گفته می‌شود نمایندگان پارلمان بریتانیا 30 دسامبر تشکیل جلسه خواهند داد اما با توجه به تعطیلات کریسمس زمان تشکیل جلسه اتحادیه اروپا مشخص نیست.
وی همچنین گفت: «ما بار دیگر می توانیم قوانین و سرنوشت مان را خودمان تعیین کنیم. در اول ژانویه، ما خارج از چارچوب ها و در فضایی فراتر از یک بازار واحد خواهیم بود. از این پس قوانین حاکم بر بریتانیا را پارلمان تعیین می کند و قضات انگلیسی بر اجرای آنها نظارت خواهند کرد و خبری از قوانین قضایی اروپایی نخواهد بود.» وی ادامه داد: «ما یک ایالت ساحلی مستقل خواهیم بود که کنترل کاملی بر آب هایش دارد و سهم انگلیس از صیادی با این توافق پس از 5 سال و نیم از نصف به دو سوم خواهد رسید.»
بسیاری از سران اتحادیه اروپا از این توافق رضایت ندارند. به نوشته «نیویورک تایمز»، «اورسلا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در حالی که خود را در این گروه جای می‌دهد، گفت: «امروز روز سختی برای برخی‌ها در انگلیس و اروپاست و باید بگویم من هم حسی تقریباً مشترک با آنها دارم.»
تصویر جدید پسابرگزیت
توافق پســـــــــــــابرگزیت بخش اقتصادی لندن را چندان تحت تأثیر قرار نخواهد داد و حتی شرایط بورسیه مطالعاتی یا تحصیلی دانشجویان اروپا و انگلیس را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است. اما از ابعاد مختلفی در آینده تجاری، امنیتی، مهاجرتی و... انگلیس مؤثر خواهد بود. بوریس جانسون در پیام ویدیویی اش این قرارداد را توافقی پرسود دانست که امکان تجارت آزاد به شیوه کانادایی و بدون هیچ تعرفه و محدودیتی را برای طرفین فراهم می‌کند و بستر سرمایه‌گذاری نامحدود انگلیس در اروپا را مهیا خواهد کرد اما همچنان یک مرز سخت گمرکی و نظارتی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا ایجاد می‌شود که روند تبادلات کالا را دشوار خواهد کرد. از سوی دیگر به نوشته «یورونیوز»، اتحادیه اروپا تجارت بدون تعرفه را با شرط برقراری شرایط برابر رقابتی و رعایت استانداردهای زیست محیطی و نیروی کار پذیرفته است. این اقدام اتحادیه برای پیشگیری از سرمایه‌گذاری دولتی بریتانیا در بخش صنایع و برهم خوردن تعادل رقابت میان طرفین است.
اما شاید توافق 5 سال و نیمه در بخش صیادی را بتوان پررنگ‌ترین بخش این توافق نامید. به نوشته رویترز در حالی که ماهیگیری در تولید خالص داخلی بریتانیا کمتر از یک دهم درصد اثرگذار است اما کنترل آب‌ها این امر را به بخشی مهم در مذاکرات بدل کرده بود. با توافق جدید ماهیگیران اتحادیه اروپا مجوز ورود به آب‌های بریتانیا با کاهش سطح فعلی را خواهند داشت. به عبارت دیگر پس از برقراری این توافق درآمد تقریبی 650 میلیون یورویی صیادی قایق‌های ماهیگیری اتحادیه اروپا، 25 درصد کاهش می‌یابد و به درآمد ماهیگیران بریتانیایی افزوده خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/4/564348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها