محدودیت‌های کرونایی تردد در برف و سرما را کم حادثه کرد

جاده‌های سفید در وضعیت نارنجی




شیما جهانبخش
خبرنگار
همانطور که سازمان هواشناسی از چند روز گذشته اعلام کرده بود با ورود یک سامانه بارشی قوی به کشور دما در بیشتر مناطق کاهش داشت و اغلب شهر‌ها بارش نخستین برف زمستانی را تجربه کرده‌اند. همین بارش‌ها سبب مسدود شدن موقتی برخی محورها شد و مسافرانی که به این هشدار‌ها توجه نکرده بودند در جاده‌های کوهستانی گرفتار برف و کولاک شدند. البته آن‌طور که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اعلام کرده به علت اجرای طرح محدودیت تردد بیماری کرونا، جاده‌ها خلوت‌تر از سال‌های دیگر بوده و هیچ حادثه‌ای در این مدت اتفاق نیفتاده است.
تردد در بیشتر محورها برقرار است
«فرهاد مهریاری»، سرپرست مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تشریح آخرین وضعیت راه‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر تردد در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران- شمال و آزادراه قزوین- رشت با وجود شدت بارش‌ها برقرار است. رانندگانی که قصد تردد در محور‌های کوهستانی را دارند حتماً باید وسایل ایمنی از قبیل زنجیر‌چرخ و وسایل گرمایشی مناسب را به همراه داشته باشند. وی ادامه داد: طی روزهای گذشته بارش برف و باران در مناطقی از استان‌های اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، مازندران، سمنان و زنجان، برخی محورها را با محدودیت تردد رو‌به‌رو کرد اما در حال حاضر تنها 2 محور اصلی نهبندان - خرم آباد و شمشک- دیزین مسدود است. البته تعدادی از جاده‌های فرعی تا اطلاع ثانوی مسدود هستند.
مهریاری افزود: در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و چهارمحال و بختیاری هستیم و بارش باران نیز در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان گزارش شده است.
 سرپرست مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری ترافیک در جاده‌های کشور را روان و بدون گره ترافیکی اعلام کرد و گفت: محورهای شهداد - نهبندان، خرم آباد - پلدختر و محور ساحلی بندرریگ - شیف - در بوشهر تا اطلاع بعدی مسدود است. در کیلومتر ۱۰ محور قزوین - همدان نیز تا اطلاع بعدی تردد از لاین روبه‌روی محور و به‌صورت دوطرفه انجام می‌شود.
وی محورهای شمشک - دیزین، اولنگ - شاهرود، سی سخت - پادنا، گنجنامه - تویسرکان، سروآباد - پاوه، وازک - بلده و پونل - خلخال را نیز دارای انسداد فصلی اعلام کرد و گفت: به‌دلیل بارش سنگین برف، این محورها تا اطلاع بعدی مسدود هستند.
 جوی پایدار در بیشتر مناطق کشور در اواخر هفته
«صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» از ادامه بارش در ۱۸ استان خبر داد و اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی قوی به کشور دما در بیشتر مناطق کاهش داشته و اغلب شهر‌ها بارش نخستین برف زمستانی را تجربه کرده‌اند. با وجود آنکه طی روزهای گذشته بارش‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، ارتفاعات کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، قزوین، البرز و تهران به شکل برف و باران اتفاق افتاد اما از امروز(شنبه) این سامانه بارشی بتدریج از مرزهای شرقی کشور خارج می شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه برای بیشتر مناطق کشور افزایش سرعت وزش باد و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود، گفت: در این مدت در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، یزد، شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب خوزستان و شرق کرمان وزش باد شدید رخ می‌دهد. همچنین برای فردا (یکشنبه) در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و شرق کرمان نیز وزش باد شدید پیش‌بینی می شود. وی ادامه داد: تا اواخر هفته جوی پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم خواهد بود که با توجه به برودت و سکون نسبی هوا انتظار می‌رود با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کیفیت هوای کلانشهرها و شهرهای صنعتی کاهش یابد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/11/564377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها