بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

استاد احمد آرام، به آرامش ابدی رسید

محقق و نویسنده صاحبنام کشور و چهره نام آشنای دانشگاهیان، استاد احمد آرام [متولد سال ۱۲۸۱ در محله آب منگول تهران- درگذشت ۱۴ فروردین ۱۳۷۷ در امریکا] دار فانی را وداع گفت.
به‌دنبال ضایعه درگذشت استاد آرام، از سوی عطاء‌الله مهاجرانی و  مصطفی معین، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ و آموزش عالی اطلاعیه‌ای به این شرح صادر شد: «استاد احمد آرام مترجم، محقق و نویسنده نامدار کشور و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، با برجا نهادن میراثی عظیم از تلاش‌های علمی و فرهنگی به دیدار حق شتافت. در گذشت این محقق روشن نگر، سختکوش و متدین برای جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور، ضایعه‌ای تأسف انگیز است. راهی را که آن بزرگ با بیش از هفتاد سال تلاش خستگی‌ناپذیر در عرصه‌های گوناگون علمی کشور و غنایی که ترجمه و انتشار آثار مختلف به فرهنگ معاصر و زبان فارسی بخشید، برای هر جست وجوگر حقیقتی در خور توجه و احترام فراوان است. او تا آخرین لحظه‌های حیات از کار باز نایستاد و در همان حال با عشق به دین، میهن و جامعه خویش زیست، از این‌رو زندگی آن بزرگمرد نیز اثری همتراز سایر آثار او بود. روانش شاد و راهش مستدام باد.»
 استاد احمد آرام در حالی که در امریکا به دیدار فرزندش رفته بود، درگذشت و طی مراسمی در ۲۲ فروردین و پس از انتقال به تهران در قطعه فرهیختگان بهشت زهرا به آرامش ابدی رسید.
روزنامه ایران- یکشنبه 16 فروردین 1377

سهراب شهید ثالث درغربت درگذشت

سهراب شهید ثالث سازنده فیلم هایی چون یک اتفاق ساده (۱۳۵۲)، طبیعت بی‌جان (۱۳۵۳)، در غربت (۱۳۵۴) و... پس‌از ۳۲ سال کار حرفه‌ای [روزچهارشنبه 10 تیر سال ۱۳۷۷ بر اثر بیماری سرطان کبد در شیکاگو] چشم از جهان فروبست.
شهید ثالث متولد ۷ تیر ۱۳۲۳ در تهران بود که از سال ۱۳۴۵ به ساختن فیلم‌های کوتاه همت گمارد. او یک سال قبل از انقلاب اسلامی برای اقامت دائم به آلمان رفت و در آغاز به فیلمسازی پرداخت که خاطرات روزانه یک مرد، از آن جمله است. سینمایی که سهراب شهید ثالث برآن عشق می‌ورزید، روایتی ساده اما پنهان از دید مردم بود. سبک روایت او بعد از یک اتفاق ساده و طبیعت بی‌جان و... مورد توجه محافل و کارگردانان سینما قرار گرفت. از سهراب شهید ثالث به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران سینمای نوین ایران نام برده می‌شود.
روزنامه ایران- یکشنبه 14 تیر1377


تروراسدالله لاجوردی

ساعت یازده صبح دیروز[یکشنبه 1 شهریور1377] اسدالله لاجوردی رئیس سابق سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور در مغازه روسری فروشی خود در بازار جعفری واقع در انتهای راسته بازار طلافروشان تهران مورد حمله دو مسلح ناشناس که سلاح خودکاری را در کوله پشتی خود جاسازی کرده بودند، قرار گرفت و با شلیک چند گلوله به سینه، دست و صورت، بر اثر شدت خونریزی، جان سپرد.در این حادثه، یکی از دوستان لاجوردی بر اثر اصابت گلوله مهاجمان از ناحیه دست و پهلو مجروح شد[درگذشت] و یک مرد رهگذر ۵۰ ساله نیز به قتل رسید. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ساعت یک و پانزده دقیقه بعداز ظهر دیروز نخستین گزارش خود را درباره این واقعه خونین پخش کرد: «پیکر اسدالله لاجوردی که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در بازار تهران به شهادت رسید لحظاتی قبل، از محل حادثه انتقال یافت. در جریان این ترور، یکی از رهگذرانی هم که سعی داشت از فرار تروریست ها ممانعت کند، به شهادت رسیده است.
یک نفر از سوء‌قصد کنندگان توسط مردم در منطقه بازار دستگیر شده و تحقیقات در مورد علل و انگیزه این جنایت آغاز شده است.
اسدالله لاجوردی یکی از مبارزان فعال علیه رژیم طاغوت بود که سال‌ها از عمر خود را در زندان سپری کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به معاونت شهید کچویی در زندان اوین تهران منصوب شد. لاجوردی سپس به ریاست زندان اوین تهران و پس‌از مدتی به ریاست دادستانی انقلاب اسلامی استان تهران منصوب شد. وی تا چندی پیش ریاست سازمان زندان‌های سراسر کشور را برعهده داشت.»
روزنامه ایران- دوشنبه 2 شهریور 1377







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/16/564397/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها