به نام تاریخ




6 دی
سال 1349 در چنین روزی غلامحسین صالحیار روزنامه نگار، خبرگزاری رادیو تلویزیون ملی ایران را تأسیس کرد. این خبرگزاری بعدها به‌عنوان واحد مرکزی خبر فعالیت می‌کرد و اکنون خبرگزاری صدا و سیماست.
تولدها
رضا رویگری: بازیگر و خواننده ایرانی سال 1325 در چنین روزی به دنیا آمد. رضا رویگری کارش را با تئاتر آغاز کرد و سال 1348 بازیگر نمایش «ویس و رامین» به کارگردانی آربی آوانسیان شد، پس از آن در نمایش‌های «عبادتی بر مصیبت حسین بن منصور»، «گلدونه خانوم»، «جمعه کشی»، «قمر در عقرب»، «شبیخون» و «جان نثار» بازی کرد و تله تئاتر «سنجاب ها» اولین کار او بود که سال 1359 از تلویزیون پخش شد؛ پس از آن در مجموعه‌های «محله برو بیا» و «محله بهداشت» بازی کرد و سال 1363 با فیلم «عقاب ها» وارد سینما شد. «یوزپلنگ»، «اجاره نشین ها»، «کانی مانگا»، «غریبه»، «سرزمین آرزوها»، «شب بیست و نهم»، «خانه خلوت»، «مردی در آیینه»، «آلما»، «بلوف»، «جوانی»، «مسافر ری»، «بوتیک»، «مجنون لیلی»، «قرنطینه» و «دل شکسته» دیگر فیلم‌هایی است که با بازی رویگری دیده‌ایم. او در این سال‌ها در سریال‌های «معصومیت از دست رفته»، «دلبر آهنی»، «پول کثیف»، «عملیات 125»، «به کجا چنین شتابان»، «مختارنامه»، «زمانی برای عاشقی»، «مدینه»، «آخرین بازی»، «تنهایی لیلا» و «آقا و خانم سنگی» هم بازی کرده است. رضا رویگری را خیلی‌ها با سرود «ایران ایران» می‌شناسند که سال 1357 آن را در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی خواند.
کیت هرینگتون: جان اسنو امروز 34 ساله می‌شود. کیت هرینگتون که با بازی در سریال «بازی تاج و تخت» در نقش جان اسنو شهرت پیدا کرد و اولین کارش هم همین سریال بود که ساخت آن از سال 2011 آغاز شد و بسرعت هرینگتون را تبدیل به ستاره کرد. ساخت «بازی تاج و تحت» 8 سال طول کشید و او در این مدت علاوه بر این سریال در فیلم‌های «سایلنت هیل: مکاشفات»، «پمپئی»، «عهد جوانی»، «هفتمین پسر» و «بریمستون» هم بازی کرد. «باروت» دیگر سریالی است که هرینگتون در آن بازی کرده است.
 سلمان سالک نوازنده تار، فردریش ویلهلم مورتا کارگردان آلمانی، یوسف تیموری بازیگر، هودیسه حسینی شاعر، رؤیا دودانگه شاعر، فروزنده فرخی داستان نویس، محمد کشاورز داستان نویس و مهرنوش میری داستان نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
حسین قشقایی: هنرمند تئاتر ایران سال 1357 در چنین روزی به شهادت رسید. حسین قشقایی متولد سال 1327 بود و در دانشکده هنرهای دراماتیک کارشناسی تئاتر خواند. او پس از پایان تحصیلاتش در اداره تئاتر مشغول به کار شد و برای تدریس تئاتر به شهرهای مختلف می‌رفت ،اما به‌ دلیل گرایش‌های سیاسی و مسائل اعتقادی اخراج شد و کار تدریس را در شهرها و روستاهای دورافتاده و محروم ادامه داد. او در دوران دانشجویی و پس از آن نمایش‌هایی را روی صحنه برد که مضامین انتقادی به حکومت پهلوی داشتند؛ نمایش‌هایی مانند «استثنا و قاعده». او چندین نمایشنامه مانند «نهضت حروفیه» و «نفت» و آثار پژوهشی مانند «تحقیق در نمایش سنتی ترکیه» را نوشت. حسین قشقایی سال 57 هنگام تشییع شهید کامران نجات اللهی با اصابت گلوله به شهادت رسید.
صادق ماهرو: دوبلور و گوینده‌ای که صدای او را در کارتون «گوریل انگوری» و به جای نقش «گوریل»، «داروغه ناتینگهام» در کارتون «رابین هود» و «جالی» در «لوک خوش شانس» شنیده اید سال 1393 درگذشت. صادق ماهرو متولد 1318 بود و کارش را با بازیگری در تئاتر آغاز کرد و در نمایش‌هایی مانند «مرد ماهیگیر» و «شعله من» حضور داشت. از سال 1335 به‌عنوان دوبلور در استودیو اطلس فیلم مشغول به‌ کار شد و نتیجه 40 سال تلاشش در این هنر حضور در فیلم ها، سریال‌ها و کارتون‌هایی مانند «یوگی و دوستان»، «رابین هود»، «گوریل انگوری»، «جک و لوبیای سحرآمیز»، «جادوگر شهر اوز»، «لوک خوش شانس»، «فرار بزرگ»، «هفت دلاور»، «گروه خشن»، «آرزوهای بزرگ»، «کازابلانکا»، «محمد رسول‌الله(ص)»، «قیصر» و «دایی جان ناپلئون» بود. آخرین کار او صداپیشگی در سریال «مدار صفر درجه» بود.
هاوارد هاکس: کارگردان امریکایی و یکی از کارگردانان مطرح دوران طلایی هالیوود سال 1977 در چنین روزی درگذشت. هاوارد هاکس متولد 1896 بود و کارش را به‌عنوان دستیار صحنه آغاز کرد و پس از چند سال فعالیت به‌عنوان تدوینگر فیلم، فیلمنامه نویس و دستیار کارگردان، از سال 1932 با ساخت فیلم «صورت زخمی» به‌عنوان کارگردان مشغول به کار شد، فیلمی که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. «داشتن و نداشتن»، «خواب ابدی»، «رود سرخ»، «آسمان بزرگ»، «ریو براوو»، «هاتاری»، «ال دورادو» و «ریو لوبو» دیگر فیلم‌های مطرح هاکس بود.
 مصطفی کسروی آهنگساز هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/20/564421/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها