به نام تاریخ



8 دی
سال 1895 در چنین روزی چند فیلم کوتاه ساخته برادران لومیر در پاریس به نمایش درآمد که آغازگر تاریخ سینما شدند. «ورود لکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته» و «کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر» فیلم‌هایی هستند که آن روز به نمایش درآمدند و در واقع امروز سینما 125 ساله شد.
 تولدها
فروغ فرخزاد: شاعر مشهور ایرانی سال 1313 در چنین روزی به دنیا آمد. فروغ فرخزاد اولین مجموعه شعرش را با نام «اسیر» در سال 1331 منتشر کرد و پس از آن «دیوار» و «عصیان» از او منتشر شد. جدایی از همسرش پرویز شاپور و سفر به اروپا و تماشای تئاتر و اپرا و آشنایی اش با فرهنگ‌های هنری و ادبی اروپا باعث شد شعر او تغییرات زیادی کند و پس از آشنایی با ابراهیم گلستان تحول فکری و ادبی در او به وجود آمد که منجر به انتشار دو مجموعه شعر آخرش یعنی «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» شد. این دو مجموعه با استقبال منتقدان مواجه شد او از سال 1337 به سینما هم علاقه‌مند شد و در سال 1341 با همکاری گلستان فیلم «خانه سیاه است» را ساخت. فیلمی که برنده جایزه نخست جشنواره اوبر هاوزن شد و پس از این تجربه در ساخت «خشت و آینه» با گلستان همکاری کرد. فروغ فرخزاد در نمایش «شش شخصیت در جست و جوی نویسنده» به کارگردانی پری صابری هم بازی کرد که بسیار در این کار موفق بود. اشعار فرخزاد به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی ترجمه شده و در کشورهای دیگر هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. او سال 1345 درگذشت.
ریچارد کلایدرمن: پیانیست مشهور فرانسوی سال 1953 متولد شد. ریچارد کلایدرمن نواختن پیانو را از 5 سالگی و از پدرش که معلم پیانو بود یاد گرفت و چند سال بعد آنقدر مهارت پیدا کرد که در 12 سالگی در کنسرواتوار پاریس در رشته نوازندگی پیانو پذیرفته شد. در حالی که مشغول به تحصیل در دوره پیشرفته پیانیست کنسرت بود به‌دلیل مشکلات مالی تحصیل را رها کرد و شب‌ها برای بعضی گروه‌های موسیقی آن زمان پیانو می‌زد و با بعضی خوانندگان دهه 70 همکاری می‌کرد. قطعه «چکامه‌ای برای آدلین» که سال 1976 ساخت او را مشهور کرد و نخستین کنسرتش را در سال 1979 برگزار کرد. کلایدرمن تاکنون بیش از 1200 ملودی ضبط و 2500 کنسرت برگزار کرده و 80 میلیون نسخه از آثارش به فروش رفته‌اند. در کتاب رکوردهای گینس نام کلایدرمن به‌عنوان موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر جهان ثبت شده است.
دنزل واشنگتن: بازیگر هالیوود امروز 66 ساله می‌شود. دنزل واشنگتن با بازی در یک تله فیلم به‌نام «ویلما» کارش را آغاز کرد و سال 1981 با بازی در «کاغذ کاربن» وارد سینما شد. او با بازی در یک مجموعه تلویزیونی به‌نام «خیابان جای دیگر» که از سال 1982 پخش می‌شد مشهور شد و با فیلم «آزادی را فریاد کن» به شهرت بیشتری رسید. دنزل واشنگتن با بازی در فیلم‌های زندگینامه‌ای و ایفای نقش چهره‌های مشهور مانند استیو بیکو مبارز ضد آپارتاید، مالکوم ایکس فعال سیاه پوست و مسلمان امریکایی و رابین کارتر بوکسور امریکایی شناخته می‌شود. «هاریکان» دیگر فیلمی است که واشنگتن در آن بسیار مورد توجه قرار گرفت و پس از آن در فیلم‌های «روز تعلیم»، «آنتوان فیشر»، «افتخار»، «خارج از زمان»، «نفوذی»، «دژاوو»، «گانگستر امریکایی»، «توقف ناپذیر»، «پرواز»، «هفت دلاور» و «حصارها» بازی کرد. او برای فیلم‌های «روز تعلیم» و «افتخار» برنده جایزه اسکار شده است.
   مانوئل پویینگ نویسنده آرژانتینی، مگی اسمیت بازیگر انگلیسی، نگار تقی‌زاده داستان نویس، میثم ریاحی شاعر و بیتا ملکوتی داستان نویس هم متولد امروز هستند.
 درگذشت‌ها
دنیا فنی زاده: عروسک گردان کلاه قرمزی سال 1395 در چنین روزی درگذشت. دنیا فنی‌زاده متولد 1346 و دختر پرویز فنی‌زاده بود و به همین دلیل از کودکی با نمایش و سینما آشنا شد. حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باعث شد به عروسک گردانی علاقه‌مند شود و سال 1364 برای اولین بار در برنامه تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک گردانی کرد. پس از آن به‌عنوان عروسک گردان ثابت برنامه‌های عروسکی تلویزیون کارش را ادامه داد و حضور در فیلم «گربه آوازه خوان» یکی از کارهای مطرحش بود. او در برنامه «صندوق پست» با ایرج طهماسب و حمید جبلی همکاری کرد و برای اولین بار عروسک‌گردان کلاه قرمزی شد و این کار را ادامه داد و با آن به شهرت رسید. بخش زیادی از محبوبیت کلاه قرمزی به‌دلیل توانایی و کار خوب فنی‌زاده است.
   آنیک شفرازیان بازیگر، ولی‌الله مؤمنی بازیگر و گوینده، فرانسوا دو سال نویسنده فرانسوی، جهانگیر جهانگیری کارگردان، دبی رینولدز بازیگر امریکایی، لطف‌الله مجد نوازنده تار و سعید هرمزی نوازنده سه تار هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7528/20/564657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها