بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

صنعتى مَرد مجسمه و نقاشى درگذشت

استاد على اکبر صنعتى مجسمه‌ساز و نقاش برجسته، صبح دیروز [یکشنبه 13 فروردین 1385] در سن 90 سالگى درگذشت.
استاد صنعتى از دو سال پیش به علت سکته مغزى قدرت تکلم خود را از دست داده بود و نیمه چپ بدنش نیز فلج شد. على اکبر صنعتى روز ۱۰ فروردین سال 1295 در شهر کرمان به دنیا آمد. پدرش پس از جنگ جهانى اول بر اثر طاعون درگذشت و مادرش هم به علت تهیدستى به خاطر نگرانى آینده فرزندش، او را به حاج علی اکبر صنعتی‌زاده بنیانگذار پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد. صاحب پرورشگاه قصد داشت کودکان تحت سرپرستى خود را به مدرسه بفرستد اما آنها نام خانوادگى نداشتند که نام خانوادگى خود را بر آنها نهاد. صنعتى جوان بعدها در مدرسه کمال‌الملک تهران هنر را بیشتر آموخت و سرکلاس اساتیدى چون حسین طاهر زاده بهزاد ، ابوالحسن صدیقى و محمد حیدریان نشست.از این مجسمه‌ساز و نقاش که از مؤسسان موزه مردمى میدان امام خمینى(ره) است آثارى نظیر مجسمه‌هاى مرد زندانى، زن بینوا، کمال‌الملک، سوته دلان، گاندى و نیز تابلوهاى موزائیکى از سنگ و تابلوهاى رنگ و روغن به جاى مانده است. استاد صنعتى در زمستان سال گذشته در آیین بزرگداشت نام‌آوران عرصه‌هاى مختلف کشور در شمار منتخبان فرهنگستان هنر قرار گرفت.
روزنامه ایران- دوشنبه 14 فروردین 1385

تولید سوخت هسته ای در کشور
ایران، عضو جدید باشگاه اتمی شد

پس از یک شبانه روز انتظار براى شنیدن خبر مهمى که رئیس جمهور وعده آن را داده بود، دیروز [سه شنبه 22 فروردین 1385] محمود احمدى نژاد در اجتماع بزرگ بلند پایگان ایرانى و خارجى در مشهد حضور یافت و خبر دستیابى ایران به قدرت غنى سازى در مقیاس آزمایشگاهى را اعلام کرد.ایران در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی با تزریق گاز به سانتریفیوژهای سایت نطنز غنای مورد نیاز برای نیروگاه های هسته ای را به دست آورده و به کشورهای  هسته ای جهان پیوسته است. رئیس  جمهوری  گفت که روز 20 فروردین ماه سال جاری، چرخه تولید سوخت هسته ای درمقیاس آزمایشگاهی کامل شد واورانیوم باغنای مورد نیاز برای  نیروگاه های  هسته ای به دست جوانان ایرانی
 تولید شده است .                                      
روزنامه ایران- چهارشنبه 23 فروردین 1385

ایران به جمع 8 کشور شبیه‌ساز پیوست

نخستین گوسفند شبیه‌سازی در منطقه خاورمیانه، اندکی پس‌ازتولد درشامگاه چهارشنبه یازدهم مرداد 1385 تلف شد.علی‌منتظری رئیس جهاددانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: گوسفند متولد شده، ماده بود و فقط 5 دقیقه دوام آورد.وی گفت: به‌خاطر اثبات تولد این گوسفند از طریق شبیه‌سازی به انتشار خبر آن مبادرت نکردیم اما پس ‌ازاثبات علمی این دستاورد بزرگ، بافت‌ها و اجزای این گوسفند برای تحقیق در اختیار مراکز تحقیقاتی و علمی کشور قرار می‌گیرد.رئیس جهاددانشگاهی گفت: حدود هشت کشور، از دانش‌لازم برای شبیه‌سازی حیوانات برخوردارند که با تولد این گوسفند در پژوهشکده رویان، ایران به جمع کشورهای برخوردارازاین دانش نوین پیوست.                                
روزنامه کیهان - یکشنبه 15 مرداد 1385

بیستون جهانی شد

پرونده  مجموعه تاریخی بیستون، روز پنجشنبه ۲۲ تیر در اجلاس سی‌ام کمیته  میراث جهانی یونسکو مطرح و ثبت آن به اتفاق آرا تصویب و به عنوان میراث فرهنگی بشر ثبت شد.
محدوده  بیستون با یک هزار و ۶۵۰ هکتار وسعت و حریم ۳۶ هزار هکتاری، ارزش‌های تاریخی، طبیعی و زیست محیطی متنوعی دارد. وجود طولانی‌ترین کتیبه  حجاری شده در بیستون و رمزگشایی خط میخی در جهان با استفاده از این کتیبه، محوطه تاریخی بیستون را در جهان بی‌نظیر کرده است؛ اما آنچه بیستون را در جهان معرفی می کند، کتیبه  بزرگ داریوش است که به ۵۲۰ سال پیش از میلاد تعلق دارد.آثاری که در پرونده  بیستون برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شده‌اند، شامل کتیبه  بیستون، مجسمه هرکول، فرهاد سنگ‌تراش، بنای ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، کاروانسرای بیستون، نقش برجسته بلاش، محوطه تاریخی پارتی و سراب بیستون هستند که به عنوان عرصه تاریخی با مرکزیت کتیبه بیستون پیشنهاد شده اند. بیست وهشت اثر ثبت شده در محدوده بیستون قرار دارند و کاوش‌های باستان‌شناسی این محدوده، سابقه سکونت در دشت بیستون را به ۷۰ هزار سال پیش برده که در این دوره، زندگی به صورت متوالی جریان داشته است. تاکنون مجموعه‌های تاریخی چغازنبیل (دوراونتاش)، تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) و میدان نقش جهان (میدان امام) هر سه در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ ، مجموعه تاریخی تخت سلیمان در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۸۲ ،پاسارگاد و منظر تاریخی و فرهنگی ارگ بم (پس از زلزله) هر دو در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۳ و گنبد سلطانیه در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۸۴ از ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند.
روزنامه همشهری- شنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۵

ایران به تولید آب سنگین دست یافت

مجتمع تولید آب سنگین اراک به‌عنوان یکی از شاخص‌های دانش هسته‌ای، امروز با  حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.این پروژه نقش بسزایی در ارتقای علمی و دانشگاهی کشور و همچنین صنایع داخلی دارد و نشانگر رشد و ارتقای دانش فنی نیروهای متخصص ایرانی است.
مجتمع تولید آب سنگین اراک که ساخت آن از سال 1377 آغاز شده است، دارای مصارف پزشکی بوده و تأثیرات چشمگیری در کنترل سرطان و بیماری ایدز دارد و به‌عنوان خنک‌کننده و کندکننده رآکتورهای آب سنگین هسته‌ای استفاده می‌شود .در حال حاضر حدود هشت کشور دارای چنین فناوری هستند که جمهوری اسلامی ایران نیز به آنها پیوست.
روزنامه اطلاعات - شنبه 4 شهریور 1385










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7542/16/566345/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها