عبدی و قایدی برنده‌ها و گل محمدی و فکری بازنده‌های بازی سنتی

زشت و زیبای دربی 94


حامد جیرودی / دربی 94 پایتخت با تساوی 2-2 به پایان رسید. مسابقه‌ای که اگرچه برنده نداشت اما جذابیت‌های زیادی داشت و علاقه مندان به فوتبال از دیدن آن لذت بردند. استقلال که خیلی به پیروزی در این بازی امیدوار بود، دقیقه 2 توسط امیر ارسلان مطهری به ‌گل رسید تا از همان ابتدا با برتری مسابقه را آغاز کرده باشد و در پایان نیمه اول به‌عنوان تیم برنده به رختکن برود اما نیمه دوم ورق برگشت و این پرسپولیس بود که بر توپ و میدان مسلط شد و دقایق 51 و 66 توسط مهدی عبدی و وحید امیری به گل رسید. پرسپولیس در نیمه دوم فرصت‌های بسیار خوب و مسلم گلزنی دیگری هم داشت که آنها را از دست داد تا اینکه مهدی قایدی دقیقه 93 بازی را به تساوی کشاند. اما این مسابقه زیبا و هیجان انگیز حاوی نکات زیادی بود که باید آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.
تعویض فکری که تیم را به هم ریخت
یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های این بازی که کسی انتظار آن را نداشت، تغییر شرایط مسابقه بخصوص در نیمه دوم بود. محمود فکری با شروع نیمه دوم شیخ دیاباته را وارد میدان کرد تا قدرت تهاجمی تیمش را افزایش دهد و البته از قدرت حفظ توپ او در زمین حریف استفاده کند اما این تغییر جواب نداد و این پرسپولیسی‌ها بودند که حملات زیادی روی دروازه استقلال انجام دادند و اگر از فرصت‌های خود به درستی استفاده می‌کردند، احتمالاً یکی از سنگین‌ترین شکست‌های استقلال رقم می‌خورد. در واقع باید گفت که سرمربی استقلال نیمه مربیان را به یحیی گل محمدی واگذار کرد اما فکری در پاسخ به این سؤال که آیا تصور نمی‌کنید عقب کشیدن وریا غفوری پس از خروج سید احمد موسوی و ورود دیاباته به نفع پرسپولیس شد، چنین واکنشی داشت: «بعد از بازی همه کارشناس می‌شوند! در حین بازی باید تشخیص بدهی چه تعویضی بکنی. بعد از بازی از دوستان خودمان تا دوستان دیگر همه کارشناس می‌شوند و اگر وظیفه خودشان را درست انجام بدهند، فکر می‌کنم خیلی بهتر باشد تا این که بخواهند در کار دیگران دخالت کنند.» سرمربی استقلال در حالی چنین پاسخی داد که این انتقاد نه فقط از سوی هواداران استقلال و رسانه‌ها، بلکه از سوی پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال مطرح شده است. ضمن اینکه کار خبرنگاران و رسانه‌ها سؤال پرسیدن و مربیان و بازیکنان پاسخ دادن برای رفع ابهامات است. بله! اگر تعویض دیاباته جواب داده بود، الان همه در حال تمجید از فکری بودند ولی وقتی این تعویض باعث شده ریتم بازی استقلال به هم بریزد، طبیعی است که انتقادها به سمت فکری روانه شود. این مربی که در نیمه اول بیشتر در حال پرخاش بود، گفته که داور استرس داشت. فکری معتقد است بازیکنانش هم بعد از گل استرس داشتند در حالی که خودش نتوانست آرامش را به آبی‌ها منتقل کند.
سؤالاتی از یحیی که باز هم دربی را نبرد
تیم تحت هدایت گل‌محمدی باز هم در دربی برنده نشد. مانند اتفاقی که در دربی قبل در نیمه نهایی جام حذفی رخ داد و پرسپولیس که دقیقه 88 آن بازی توسط علی علیپور به گل دوم رسیده بود، نتوانست چند دقیقه بازی را کنترل کند و استقلال دقیقه 93 توسط محمد دانشگر بازی را مساوی کرد و در نهایت در ضربات پنالتی بازنده شد تا پرسپولیس شانس حضور در فینال را از دست بدهد. یحیی دقیقه 86 بازی دوشنبه تنها یک تعویض تکراری انجام داد و آرمان رمضانی را به جای مهدی عبدی روانه میدان کرد. تعویضی که هیچ گاه تاکنون جواب نداده است. این در حالی است که اکثر مربیان در چنین لحظاتی دست به تعویض دفاعی می‌زنند تا به حفظ نتیجه بپردازند. یکی از ایراداتی که به کادرفنی سرخپوشان گرفته می‌شود این است که چرا دیر تعویض می‌کند؟ در حالی که گزینه‌هایی مانند امید عالیشاه می‌توانستند به میدان بیایند و بازی‌سازی کنند یا مهدی شیری و سعید حسین‌پور به زمین بروند تا به مدافعان کمک کنند اما این اتفاق نیفتاد تا گل محمدی در چهارمین دربی ای که بوده برنده نشود. یحیی در پایان بازی انتقادهایی را از هیأت مدیره و مهدی رسول پناه انجام داد و به وزیر ورزش اولتیماتوم داد که سرپرست سابق باشگاه را از ریاست هیأت مدیره برکنار کند. در نقد رسول پناه و مدیریت ضعیفش مطالب بسیاری نوشته شده ولی آیا اینکه یحیی خودش و وزیر را در موقعیت انتخاب قرار دهد، درست است؟ اگر سلطانی فر خواسته یحیی را اجابت نکرد، چه؟ او می‌خواهد برود؟ این حاشیه‌ها را برای پرسپولیس بیشتر نمی‌کند؟
درخشان مثل عبدی و قایدی
در حالی که به نظر می‌رسید محمد رشید مظاهری و حامد لک دروازه بان‌های سرخابی نقش محوری را در این مسابقه برعهده داشته باشند ولی این مهاجمان بودند که درخشان ظاهر شدند و گلزنان این دربی در هر دو طرف بودند. مطهری و قایدی برای استقلال و عبدی و امیری برای پرسپولیس. ارسلان در این بازی موفق شد سومین گل خود در دربی را بزند و با باز کردن دروازه پس از گذشتن یک دقیقه و 7 ثانیه از شروع مسابقه، نام خود را به‌عنوان دومین گلزن سریع دربی پس‌ از علی سامره به ثبت رساند. البته اینکه این مهاجم خوش اخلاق در مصاحبه پس از بازی خود به‌طور مداوم از نام «پیروزی» به‌جای پرسپولیس استفاده می‌کرد، در نوع خود بسیار عجیب بود. شاید او با این رفتار می‌خواهد دل برخی از تیفوسی‌های کم سن و سال تیمش را به دست آورد ولی باید بداند این مهم با گلزنی و فیرپلی (بازی و رفتار جوانمردانه) است که به دست می‌آید. قایدی هم زننده گل دوم آبی‌ها بود که باز هم مانند بازی قبل هنر گلزنی خود را به نمایش گذاشت. در مقابل عبدی هم نمایشی خیره کننده در نیمه دوم داشت. او که در دربی رفت فصل قبل گل 3 امتیازی زده بود و گل‌های مهمی را در نیمه نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رساند، در این بازی هم گل زد و هم روی گل دوم که توسط امیری زده شد، تأثیر داشت. او می‌توانست با خطایی که عارف غلامی مرتکب شد، طبق نظر کارشناسان داوری یک اخراج هم به نفع تیمش بگیرد که این اتفاق نیفتاد. با این حال عبدی خط بطلانی روی انتقادهایی که از او می‌شد کشید. بدون شک عبدی و قایدی که هر دو 22 ساله هستند، بازیکنانی‌اند که دراگان اسکوچیچ در تیم ملی می‌تواند روی آنها حساب ویژه‌ای باز کند.
درباره نوراللهی که نورش کم شده!
چهره دیگر دربی احمد نوراللهی بود. هافبکی که طبق خواسته‌های کادرفنی تیمش تغییر پست داده و به قول حمید مطهری مربی قرمزها یک 9 کاذب است. در اینکه او یک بازیکن خوب و در خدمت تیم است، هیچ شکی وجود ندارد اما او در دربی فرصت‌های گلزنی را از دست داد که آه از نهاد همه هواداران پرسپولیس بلند کرد. در این بین یحیی با استوری اش و نوشتن کلمه «بهترینی» برای نوراللهی و باشگاه پرسپولیس با نوشتن متنی در ستایش او، از این بازیکن حمایت کردند که کاری درست از طرف یک باشگاه است. شاید در نگاه اول او فرصت‌هایی را مثل دیگر بازیکنان از دست داده ولی افت نوراللهی موضوعی نیست که از آن بتوان به سادگی گذشت. بازیکنی که در فینال لیگ قهرمانان پنالتی داد و در دربی هم که فرصت سوزی های غیرقابل انکاری داشت. او تا پایان بازی می‌خواست ثابت کند که می‌تواند اما نشد و شاید بهتر بود یحیی با تعویض او، هم به روند تیمش کمک می‌کرد و هم فشار روی این بازیکن را کاهش می‌داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7542/18/566355/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها