نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» در باغ کتاب تهران برگزار شد

تلاشی برای زنده ماندن نیروهای خلاق


 محسن بوالحسنی
خبرنگار
ظهر دیروز نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب‌پور (رئیس شورای سیاست‌گذاری و دبیر بخش تئاتر)، مازیار رضاخانی (مدیر جشنواره و عضو شورای سیاست‌گذاری)، کمال تبریزی (دبیر بخش سینما)، فردین خلعتبری (دبیر بخش موسیقی)، سیف‌الله صمدیان (نماینده بخش دیجیتال آرت) و حضور مجازی محمود کلاری (دبیر بخش دیجیتال آرت) و رضا کیانیان عضو شورای سیاست‌گذاری در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.
دیدار باوزیر
در این نشست بهروز غریب‌پور با اشاره به دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی وزیر و دیگر مسئولان وزارت ارشاد از استقبال سیدعباس صالحی از برگزاری جشنواره‌ای خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی سخن گفت و به این نکته تأکید کرد که ما سعی کردیم در این دوران سخت و مسدود کننده آستین بالا بزنیم و کاری را بکنیم که فضای هنری نیاز دارد. به گزارش خبرنگار «ایران» ، غریب‌پور با اشاره به اثرگذاری رسانه‌ها در پخش خبر فراخوان این جشنواره نیز گفت اولین شرکت کننده ما که ثبت نام کرد، دخترخانمی از سیستان و بلوچستان است که با یک انیمیشن شرکت کرده و بی‌شک هدف ما ارتباط تعاملی با مخاطب است.
در جست وجوی نتیجه متفاوت
 در بخش دیگری از این نشست کمال تبریزی (دبیر بخش فیلم جشنواره) هم با تأکید به این نکته که ما و گروه دوستانی که در این جشنواره حاضر هستند، همه در حال کاری هستیم که فکر می‌کنم نتیجه آن نسبت به جشنواره‌های دیگر متفاوت باشد، گفت: «تمرکز ما در بخش سینما روی جوان‌هاست. استعدادهایی که شاید نتوانند در جشنواره‌های دیگر دیده شوند. البته این به معنای آن نیست که کسان دیگر نمی‌توانند در این رویداد شرکت کنند. ما قطعاً حضور پیشکسوتان را هم پذیرا هستیم.» او افزود: «سعی ما این است که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر روی بررسی فیلم‌ها تمرکز کنیم. این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار است. اخیراً بعد از سال‌ها مشخص شد که یکی از فیلم‌های من نباید به توقیف می‌رفت. در صورتی که اگر فرصت نمایش به آن داده می‌شد این همه سال توقیف نمی‌شد. »
جای برای نادیده‌ها رضاکیانیان
رضا کیانیان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم در ادامه این نشست با بیان اینکه «امیدوارم در قرن آینده هم باهم کار کنیم» صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد که «این جشنواره اجازه می‌دهد کسانی واردش شوند که هیچ وقت دیده نمی‌شوند. چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی‌دهند و بی خودی اسم‌شان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه‌های جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند؟ یا بچه‌های جوانی که فیلم کوتاه می‌سازند و دیده نمی‌شوند.
و هنر زنده است
فردین خلعتبری نیز در این نشست با اشاره به نقش رسانه‌ها در دیده شدن این رویداد گفت: اگر مطبوعات نباشند جشنواره‌ای شکل نمی‌گیر‌د. به عنوان مثال ما در بخش موسیقی منتقدهای کمی داریم. در صورتی که حضور خبرنگاران و منتقدان بشدت می‌تواند در موسیقی تأثیرگذار باشد. این موسیقیدان در ادامه یادآور شد: «موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و جشنواره هنر زنده است و به سمتی می‌رود که همه موسیقی‌ها بتوانند خودشان را عرضه کنند. در عرصه موسیقی حرفه‌ای متأسفانه رقابت اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که افراد حرفه‌ای در حوزه‌های دیگر وارد جشنواره‌های مختلف شده و براحتی با جوان‌ها به رقابت می‌پردازند. اما افراد حرفه‌ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند. ما برای اینکه  از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه‌ای در این جشنواره محروم نشویم، یک بخش غیر رقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت. «سیف‌الله صمدیان» نماینده بخش دیجیتال آرت و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم گفت: من می‌خواهم یک کار غیرمجاز جهانی کنم و اسم هنر هشتم را برای دیجیتال آرت بگذارم. چه بخواهیم و چه نه دیجیتال آرت جای خود را در هنر باز کرده و همه رشته‌های قبل خودش را در دل خود دارد، اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و این حرکت کاری کرد که در اولین دوره جشنواره دیده شود. امیدوارم همه کمک کنید تا جشنواره با همه کمبودهایش ادامه‌دار شود.  در بخش دیگری از این نشست نیز محمود کلاری در پیامی ویدئویی از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و گفت: «بسیار خوشحال و مفتخرم که دوستانم داوری این بخش دیجیتال آرت را پذیرفتند مثل کامبیز درم‌بخش، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان و آزاده اخلاقی»
محمود کلاری در ادامه گفت: «تلاش می‌کنیم که نتیجه خوبی حاصل شود گرچه دور اول جشنواره مشکلاتی دارد و در مسیر حرکتش خود را اصلاح خواهد کرد.»
نخستین دوره جشنواره «هنر زنده است» با مشارکت مؤسسه فرهنگی هنری «برداشت آخر» و مجموعه هنری «مربع 11» به شکل رقابتی در شبکه‌های اینترنتی با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 10 لغایت 20 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7542/19/566362/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها