بازگشت جنجالی «ناوالنی» به روسیه



گروه جهان/  دستگیری «الکسی ناوالنی»، منتقد سرشناس کاخ کرملین در بدو ورودش به روسیه، تبدیل به فصل جدید اختلافات بین مسکو و سران غربی شد. در حالی که سیاستمداران اروپایی، با شجاع توصیف کردن «ناوالنی» به‌خاطر بازگشت به روسیه، خواهان آزادی او شده‌اند، کرملین از آنان خواسته است، برای لاپوشانی مسائل داخلی خود، متوسل به مسائل روسیه نشوند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، «الکسی ناوالنی» که از نیمه تابستان امسال، پس از مسمومیت با نوویچوک، در وضعیت بیهوشی کامل برای درمان به آلمان منتقل شده بود، یکشنبه شب با وجود هشدارهایی که به وی بابت احتمال دستگیری در روسیه داده شده بود، به مسکو که با 22 درجه زیر صفر، یکی از سردترین زمستان‌های خود را سپری می‌کند، بازگشت. «ناوالنی» پیش از حرکت از آلمان از هوادارانش در روسیه خواست، برای استقبال از او به فرودگاه ونوکووای مسکو که پرواز وی در آن فرود می‌آمد بروند. اما نه تنها هوادارانش که پلیس روسیه نیز انتظار ورود «ناوالنی» به کشور را می‌کشیدند. دولت روسیه که تلاش کرده بود، بازگشت مردی که آنها او را «بیمار برلینی» می‌خوانند، توجه عمومی را جلب نکند، فرود هواپیمایی را که «ناوالنی» و همسرش مسافران آن بودند به فرودگاه شرمتیوو مسکو منتقل کرد تا مانع درگیری‌های احتمالی شود و البته علت این اقدام نقص فنی هواپیما اعلام شد. به این ترتیب بود که «ناوالنی» اندکی پس از ورود به روسیه به اتهام نقض آزادی مشروط خود توسط پلیس این کشور دستگیر شد. «ناوالنی» پیش از این در سال 2014 به‌دلیل پرونده اختلاس 500 هزار دلاری از کمپانی لوازم آرایشی «ایوروشه» به سه سال و نیم حبس تعلیقی محکوم شده بود. اتهامی که البته منتقد «ولادیمیر پوتین» آن را رد می‌کند و مدعی است، پاپوشی برای او بوده تا از فعالیت‌های سیاسی خود بازماند.
دستگیری «ناوالنی» در بدو ورودش به روسیه، با واکنش‌های مقامات غربی و برخی فعالان سیاسی داخل روسیه مواجه شد. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، فرانسه از جمله کشورهایی بود که بلافاصله به دستگیری «ناوالنی» واکنش نشان داد و خواستار آزادی او شد.  «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا هم از این دستگیری انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند. «جیک سولیوان»، مشاور امنیت ملی «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا نیز این اقدام را نقض حقوق بشر و اهانت به مردم روسیه دانست.  در پی افزایش اعتراض‌های سیاستمداران غربی به دستگیری «ناوالنی» وزارت خارجه روسیه نسبت به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، در جریان کنفرانس مطبوعاتی صبح دیروز خود، این اظهارنظرها و واکنش‌ها را تلاش غرب برای منحرف کردن اذهان مردم خود از بحران‌های داخلی کشورهایشان و مسائل و مشکلات اقتصادی مربوط به کووید19 دانست و گفت : «همه ما دیدیم که آنها چگونه اخبار مربوط به بازگشت ناوالنی را دنبال کردند.  آنها خوشحال هستند و اظهارات یکدیگر را کپی می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند به این طریق می‌توانند حواس مردمشان را از عمیق‌ترین بحرانی که سیستم لیبرالی آنها دچار آن شده است، پرت کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/4/566677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها