خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

تفاوت‌ها بین اتاق بیضی بوش پدر و ترامپ
 در روزهای نخست ماه ژوئن سال 2018، جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و رئیس دفتر رئیس جمهوری، شیوه جدیدی را درباره برنامه روزانه ترامپ اجرا کرد و هر روزِ کاری در اتاق بیضی (دفتر اصلی رئیس جمهوری) را از ساعت 11 صبح و با یک جلسه صبحگاهی با خودش به‌عنوان رئیس ستاد کارکنان شروع می‌کرد. او امیدوار بود که به این ترتیب سخنرانی‌های طولانی و سردرگم ترامپ را در جلسات توجیهی اطلاعاتی که دو بار در هفته برگزار می‌شد، به حداقل برساند؛ نکته قابل توجه این بود که روز کاری «رسمی» ترامپ تقریباً تا نزدیک وقت ناهار شروع نمی‌شد،
البته ترامپ صبح‌ها هم بیکار نمی‌نشست. برعکس، او زمان زیادی را از همان اقامتگاه خود صرف تماس‌های تلفنی می‌کرد. ترامپ با همه جور آدمی گپ می‌زد.گاهی طرف تماس‌های تلفنی اش مقام‌های دولتی بودند (خود من تقریباً هر روز صبح قبل از این که ترامپ رسماً وارد اتاق بیضی شود تلفنی با او صحبت می‌کردم که به‌ دلیل فشردگی اتفاقات لازم بود او را از آنها مطلع کنم یا بعضاً من به دستور او نیاز داشتم). اما ترامپ همچنین مکالماتی طولانی با افرادی خارج از دولت داشت. این رفتار با هر تعریف، بر خلاف قاعده مرسوم بین رؤسای جمهوری امریکا در دوران معاصر محسوب می‌شد؛به‌عنوان مثال، یک روز عادی در دولت جورج بوش (پدر) بر اساس آنچه که «جان سونونو» اولین رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوران بوش تعریف می‌کند، این طور شروع می‌شد:  جلسه توجیهی درباره مسائل امنیتی رأس ساعت 8 صبح به طور رسمی در اتاق بیضی با حضور رئیس جمهوری، معاون او، برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی و من (سونونو) آغاز می‌شد؛ در این جلسه، مقام‌های سازمان سیا «گزارش روزانه به رئیس جمهوری» ارائه می‌کردند که 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشید. حدود ساعت 8 و 15 دقیقه، اسکوکرافت مطابق برنامه هر روزه، نیم ساعت وقت داشت تا رئیس جمهوری و همگی ما را در مورد مسائل مهم مرتبط با سیاست خارجی که در طول شب اتفاق افتاده بود یا انتظار می‌رفت در طول روز جاری اتفاق بیفتد، آگاه کند. بلافاصله و بدون هیچ مکثی بعد از جلسات توجیهی امنیتی و سیاسی، جلسه مشابهی در ساعت 8 و 45 دقیقه برگزار می‌شد که در آن من درباره همه مسائل خارج از حوزه مسائل سیاسی گزارش می‌دادم.
اسکوکرافت نیز معمولاً در این جلسه حضور داشت. وقت من برای ارائه گزارش طبق برنامه ساعت 9 و 15 دقیقه به پایان می‌رسید. پیش خودم فکر می‌کردم اگر قرار بود ما همچنین  برنامه منظمی جهت کسب آمادگی‌های لازم برای اتفاقات و مسائل جاری روز داشته باشیم، از شدت اضطراب جانم را از دست می‌دادم و روحم به آسمان پرواز می‌کرد. ترامپ به طور معمول در هفته فقط دو بار جلسه توجیهی امنیتی و اطلاعاتی برگزار می‌کرد و بیشتر وقت این جلسات هم به صحبت‌های خود او اختصاص داشت و او بیشتر از کسانی که باید گزارش می‌دادند حرف می‌زد و اکثر صحبت‌هایش هم کاملاً بی‌ارتباط با موضوع بحث بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/4/566678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها