ایران در ایران


بالگردها از پس خاموشی آتش جنگل‌های گلستان برنیامدند
چشم امید هیرکانی به آسمان

زهرا کشوری
خبرنگار
اعزام بالگردها هم درختان پارک ملی گلستان را از دهان آتش بیرون نکشید. جنگل‌های هیرکانی همچنان در حال سوختن است. محیط‌بان‌‌ها و جنگلبان‌‌های حاضر در منطقه چشم به آسمان دارند. سرعت باد کم شده و دمای هوا کاهش یافته است. کنعانی مدیرکل محیط زیست گلستان به «ایران» می گوید: «حضور بالگردها‌ باعث کاهش وسعت آتش شد اما به طور کامل آن را خاموش نکرد.» هواشناسی از ظهر سه شنبه (امروز) بارش باران را نوید می‌دهد. محیط‌ زیستی‌ها چشم به آسمان امروز دارند تا آتشی که گرم‌بادها و گردشگران به جان یکی از باستانی‌ترین جنگل‌های جهان انداختند سرد شود. گرم‌بادها هر ساله حتی در زمستان و پاییز جنگل‌های شمال را مستعد آتش‌سوزی می‌کنند، اما برای شعله کشیدن این جنگل‌ها در زمستان، بی‌مبالاتی گردشگران شرط اصلی است. یک فیلتر سیگار هم می‌تواند جنگل‌های پهن برگ هیرکانی را خاکستر کند. جنگل‌های گلستان از یکسو به کویر سمنان می‌رسند، بنابراین گرمای هوا و شرایط جوی ۸ ماه از سال لرزه بر اندام شمشادها، انجیلی‌ها، توسکاها، راش‌ها، بلوط‌ها و...  می اندازد. اما وزش گرم‌بادها به گلستان ختم نمی‌شود. شهروندان گیلانی هم در 10 روز گذشته لباس‌های تابستانی را دوباره به تن کرده‌اند. آتش، جنگل‌های گیلان را هم در شهرهای مختلف به شعله کشید. پیش از آن هم بخش‌ هیرکانی جنگل‌های جمهوری آذربایجان آتش گرفت. آتش به مرز این همسایه شمالی محدود نشد و گردنه جنگل حیران را گرفت.
عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در توئیتر خود از ارسال بالگردهای ایرانی به این کشور همسایه خبر می‌دهد. میرحامد اختری مدیرکل منابع‌ طبیعی گیلان در گفت‌وگو با «ایران» از خاموشی آتش افتاده به جان جنگل‌های گیلان خبر می‌دهد، اما هیرکانی در جمهوری آذربایجان همچنان می‌سوزد. مثل جنگل‌های گلستان که چشم به آسمان دارند.
در ساعات پایانی روز، خبری مبنی بر مهار آتش پارک ملی گلستان روی برخی از خبرگزاری‌ها رفت. اما محمدرضا کنعانی مدیرکل محیط زیست  گلستان در گفت‌وگو با «ایران»، مهار کامل آتش را تأیید نمی‌کند. او در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: «ما الان آتش فعالی در منطقه نداریم اما برخی از کنده‌های درخت می‌سوزد. هلیکوپتر سپاه در حال خاموش کردن آنهاست.» او می‌گوید: «شب گذشته هم آتش فعالی در منطقه نداشتیم اما صبح روز دوشنبه وزش باد شدید کنده‌های درگیر را شعله‌ور کرد و آتش دوباره زبانه کشید.»
به گفته او 80 نیروی امدادی دوشنبه شب را در منطقه گذرانده بودند. او می‌گوید: «امروز صبح (سه‌شنبه) هم نیروهای تازه نفس به ما اضافه می‌شود تا اگر باد باعث شعله‌ور شدن کنده‌های درخت شود، نیروها بتوانند سریع به اطفای حریق بپردازند.» به گفته کنعانی هلیکوپتر سپاه نیز در منطقه حضور دارد تا در صورت نیاز آب را به مناطق صعب‌العبور برساند.


فراخوان جشنواره فیلم و عکس تالاب انزلی

رشت - اداره کل حفاظت محیط زیست، جشنواره فیلم و عکس تالاب انزلی را با هدف حفاظت و احیای تالاب انزلی برگزار می‌کند.
مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان گفت: این جشنواره همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، با عنوان‌های آلودگی و تخریب، گونه‌های گیاهی و جانوری و معیشت برگزار می‌شود.عباس عاشوری با اشاره به آگاهی همگانی از ظرفیت‌های تالابی به عنوان نخستین گام حفاظت و احیای تالاب‌های استان، افزود: شرکت‌کنندگان آثار خود شامل عکس، فیلم، گزارش‌های خبری، فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای و نقاشی کودک را، از 30 دی تا سوم بهمن به نشانی الکترونیکی CEPA.guilan@Gmail.com ارسال کنند.
وی با بیان اینکه هر فرد می‌تواند حداکثر 2 اثر خود را ارسال کند، اضافه کرد: در این جشنواره از برخی طرح‌های مختلف ارتباطی، آموزشی، مشارکتی و آگاهی افزایی که اجرای آنها برای حفاظت از تالاب انزلی اولویت دارند حمایت مالی می‌شود. به 10 اثر منتخب هر مسابقه هدایای ارزشمندی اهدا خواهد شد.
شرکت‌کنندگان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سیپا انزلی به نشانیwww.anzalicepa.comمراجعه کنند.


تکرار طولانی‌ترین یخبندان شبانه زاهدان در نیم قرن

زاهدان - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دیروز برای بیست و دومین روز متوالی کمینه دمای هوای زاهدان به زیر صفر درجه سلسیوس رسید و رکورد بیشترین تعداد یخبندان‌های شبانه پی درپی این شهر در ۵۰ سال اخیر تکرار شد. محسن حیدری اظهار کرد: بررسی داده‌های تاریخچه‌ای هواشناسی استان نشان می‌دهد که در 50 سال اخیر فقط ۲ بار تعداد روزهای متوالی با دمای زیر صفر درجه به ۲۲ روز رسیده است.
وی ادامه داد: امسال شدت یخبندان‌های متوالی زاهدان بیشتر از گذشته بوده است به نحوی که میانگین کمینه دمای ۲۲ روز اخیر منفی ۷.۱ درجه سلسیوس بوده در حالی که این میانگین در سال‌های 92 و 89 به ترتیب منفی ۴.۴ و منفی ۶.۳ درجه سلسیوس بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/6/566689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها