بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

وقت رفتن است
قیصر امین‌پور رفت

دکتر قیصر امین‌پور، شاعر معاصر، استاد ادبیات دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان ادب فارسی بر اثر عارضه قلبی بامداد سه‌شنبه [8 آبان 1386] در بیمارستان دی تهران درگذشت.
قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸ در گتوند خوزستان به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۷ در حالی که به تحصیل در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران مشغول بود این رشته را ترک کرد. امین‌پور سال ۱۳۶۳ به تحصیل در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه تهران مشغول شد، سپس به رشته ادبیات فارسی روی آورد و در این رشته با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی دکترا گرفت. او از سال ۱۳۶۷ تا 1370 در دانشگاه الزهرا به تدریس پرداخت و از سال ۱۳۷۰ تا زمان مرگ نیز مدرس دانشگاه تهران بود. قیصر امین‌پور از بنیانگذاران حوزه هنری، دبیر شعر هفته نامه سروش، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و... بود.
به پاس تلاش در عرصه شعر انقلاب و دفاع مقدس همه ساله در کنگره شعر دفاع مقدس جایزه‌ای با نام او به شاعران جوان اهدا می‌شود. وی در سال ۱۳۷۸ شاعر برگزیده دفاع مقدس شد.
قیصر امین‌پور صاحب آثاری چون  تنفس صبح، در کوچه آفتاب، طوفان در پرانتز، ظهر روز دهم، مثل چشمه، مثل دود، بی‌بال پریدن، آینه‌های ناگهان، به قول پرستو، گزینه اشعار، گل‌ها همه آفتابگردانند، سنت و نوآوری در شعر معاصر (تحقیق) و شعر کودکی بود و آخرین اثر زنده یاد با عنوان دستور زبان عشق، تابستان امسال منتشر شد.
روزنامه ایران- چهارشنبه 9 آبان 1386

فاطمه و محمد در صدر نام‌های انتخابی ایرانی ها

فاطمه و محمد نخستین نام‌های ایرانی از لحاظ فراوانی در طول ۹۰ سال اخیر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمد قشمی مدیر کل ثبت احوال استان تهران با اعلام این مطلب گفت: زهرا، مریم، معصومه، زینب، سکینه، رقیه، خدیجه، لیلا و مرضیه به ترتیب مابقی 10 اسم اول زنان هستند که در طول ۹۰ سال اخیر از سوی مردم انتخاب شده‌اند.
وی افزود: از بین نام مردها نیز علی، حسین، مهدی، حسن، رضا، محمدرضا، علیرضا، احمد و عباس بعد از محمد، فراوان‌ترین نام‌هایی هستند که قبل و بعد از انقلاب انتخاب شده‌اند.
مدیر کل ثبت احوال استان تهران درباره استفاده از نام‌های مرکب برای نوزادان، اظهار داشت: ثبت احوال نام‌های مرکبی که موزون باشد و بیان آن سخت و ثقیل نباشد و مفهوم خارجی و زشت را نیز دربرنگیرد، برای نامگذاری بلامانع دانسته و اجازه ثبت آنها را می‌دهد، درغیر این صورت والدین باید نام مناسب دیگری را برای فرزند خود انتخاب کنند.
روزنامه ایران- یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶


استاد سیدجعفر شهیدی درگذشت

دکترسیدجعفر شهیدی، پژوهشگر تاریخ اسلام، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صبح روز گذشته [یکشنبه ۲۳دی ۱۳۸۶] پس از سال‌ها تحمل بیماری، به دیدار حق شتافت.
 استاد شهیدی متولد یک فروردین سال ۱۲۹۷ در بروجرد، سال ۱۳۲۰ برای تحصیل علوم دینی و فقه و اصول راهی نجف شد و جواز اجتهاد در رشته فقه و اصول خود را هنگام تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف کسب کرد. پس از آن به تدریس در دبیرستان‌های تهران پرداخت و در هنگام تدریس و اشتغال مدرک کارشناسی الهیات را کسب کرد. در سال ۱۳۲۸ با دعوت علی اکبر دهخدا به همکاری با وی پرداخت. در سال ۱۳۳۰ انتشار مجله فروغ علم را عهده‌دار شد.
شهیدی در سال ۱۳۴۰ مدرک دکترای ادبیات فارسی خود را در رشته تاریخ و ادبیات از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دریافت کرد و از همان سال به تدریس در دانشگاه پرداخت. در سال ۱۳۴2 معاونت مؤسسه دهخدا را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۴6 ضمن همکاری با دکتر محمد معین در تهیه فرهنگ فارسی معین نقش داشت. جعفر شهیدی در سال 1374 بالاترین نشان درجه یک علمی کشور را دریافت کرد.
کتاب ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، مهدویت در اسلام، جنایات تاریخ، چراغ روشن در دنیای تاریک، در راه خانه خدا، تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان، زندگانی حضرت فاطمه(س)، آشنایی با زندگانی امام صادق(ع)، ستایش و سوگ امام هشتم(ع) در شعر فارسی، عرشیان، شرح مثنوی، از دیروز تا امروز و علی از زبان علی(ع) از جمله آثار او هستند.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶

بهره‌برداری رسمی از نخستین مسیر اتوبوس‌های تندرو

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، دیروز در مراسم بهره‌برداری رسمی از نخستین مسیر اتوبوس های تندرو (BRT) حدفاصل دپو شرق تا میدان آزادی، اعلام کرد: ۳۰۰ کیلومتر خطوط اتوبوس های تندرو (BRT) در صورت تأمین اتوبوس از سوی ستاد تبصره ۱۳ تا پایان سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
شهردار تهران در ادامه توجه به شبکه اتوبوسرانی و توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) و راه‌اندازی خطوط اتوبوس های تندرو در مسیرهای طولانی، منطقه‌ای و محلی را مورد تأکید قرار داد و گفت: راه‌اندازی خطوط تندرو نه تنها میزان جابه جایی مسافر را افزایش می‌دهد، بلکه یک نوع تغییرات را در شبکه قدیمی و سنتی این بخش ایجاد می‌کند.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶

ترمیم زخم پای دیابتی با فناوری نانو
تولید داروی آنژی پارس در ایران

وزیر بهداشت و درمان روز گذشته [یکشنبه 14 بهمن 1386] در مراسم رونمایی از آنژی پارس (ANGIPARS Tm) نخستین داروی درمان زخم پای دیابتی در ایران و جهان گفت: این دارو حاصل هفت سال تلاش محققان و دانشمندان کشور است که پیش‌بینی می‌شود کپسول و پماد موضعی آن در سه ماهه اول سال 1387 وارد بازار دارویی کشور شود.دکتر کامران باقری لنکرانی درباره استقبال بین‌المللی از این دستاورد جدید، گفت: «پس از انتشار خبر اولیه تولید داروی آنژی پارس در ایران، سه شرکت چندملیتی تولید دارو که از کشورهای غربی بوده‌اند تقاضای سرمایه‌گذاری مشترک و ارائه داروی تولیدی ایران با علامت تجاری مشترک را داشته‌اند که هم اکنون تولیدکننده دارو در حال مطالعه و بررسی نحوه وارد کردن این دارو به بازارهای بین‌المللی است.»داروی آنژی پارس با ترکیبی گیاهی تولید شده است و زخم پای ۷۰ درصد بیمارانی که این دارو روی آنها آزمایش شده، بهبود کامل یافته است و ۲۵ درصد بیماران کاهش اندازه زخم داشته‌اند و ۹۵ درصد از مصرف این دارو نفع برده‌اند.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶

کاوشگر ایران در مدار زمین قرار گرفت

پرده‌برداری از ماهواره امید به‌عنوان نخستین ماهواره بومی ایران، افتتاح پایگاه پرتاب فضایی کشور و ارسال موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر یک به فضا، سه حلقه بزرگ از دستاوردهای متخصصان کشور بود که دیروز[دوشنبه ۱5 بهمن ۱۳۸۶] اعلام شد.بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۱ کشور اول جهان قرار گرفت که به توانمندی ارسال ماهواره به فضا دست یافته است.ایران همچنین جزو کشورهای منحصر به فرد در ایجاد مرکز آزمایش ماهواره در شرایط فضا است. دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دیروز فرمان پرتاب راکت کاوشی با نام «کاوشگر یک» را به پایگاه فضایی کشور صادر کرد.
رئیس‌جمهوری را در مراسم رونمایی از نخستین سامانه فضایی بومی ایران، سرلشکرحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر غلامحسین الهام سخنگوی دولت همراهی می‌کردند.طراحی و ساخت ماهواره امید با سطح بالایی از فناوری با تلاش دانشمندان و محققان جوان ایران انجام شده است. «ماهواره بر سفیر» دارای بیش از ۱۰ هزار قطعه در اجزای مختلف خود اعم از موتور، بدنه و هدایت و کنترل می‌باشد که کارشناسان رشته‌های مختلف دانشگاهی طی ۱۰ سال گذشته، ساخت تمامی اجزای آن را بومی نموده و اینک صنایع هوافضای ایران قادر به ساخت کامل آن هستند.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/16/566728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها