گوشت مصنوعی در راه بازارهای ژاپن




علیرضا احمدی
خبرنگار
با افزایش جمعیت کره زمین یکی از دغدغه‌های امروز بشر تأمین غذا است. از سوی دیگر دامپروری، مرغداری و... هریک به گونه‌ای زمینه ساز افزایش گرمای کره زمین است و البته حامیان حقوق حیوانات نیز از ذبح حیوانات به منظور تهیه غذای مردم جهان بشدت عصبانی هستند. مجموع این دلایل سبب شد تا تهیه گوشت قرمز و گوشت مرغ در آزمایشگاه‌ها مورد توجه محققان قرار بگیرد و در این میان استفاده از فناوری‌های نوین کمپانی‌های بزرگ اجتناب‌ناپذیر است. هرچند پیش از این سنگاپور به‌عنوان نخستین کشور جهان با بازار گوشت‌های مصنوعی شناخته شد و برای نخستین بار گوشت مرغ پرورش داده شده در آزمایشگاه‌های این کشور راهی بازار شد اما حالا کشور ژاپن هم قرار است به سنگاپور بپیوندد. در این راستا کمپانی Aleph Farms که مدت‌هاست در زمینه تولید گوشت مصنوعی فعالیت دارد، با همکاری تیم میتسوبیشی در این راه گام گذاشته است تا گوشت کشت شده در ظروف آزمایشگاهی را راهی بازارهای ژاپن کند. کمپانی Aleph Farms در سال 2018 نخستین گوشت استیک آزمایشگاهی جهان را تولید کرد که البته تولید آن 3 هفته زمان برد.  این دو کمپانی در قالب یک قرارداد، همکاری دارند و میتسوبیشی علاوه بر حمایت تکنولوژیک از ظرفیت‌های تولید و توزیع خود نیز در این زمینه استفاده می‌کند. ایده تولید گوشت کشت شده در آزمایشگاه تاکنون توجه بسیاری را به خود جلب کرده و حالا دیگر در مرحله بلوغ قرار دارد. در واقع در این روش سلول حیوانی در ظروف آزمایشگاهی کشت می‌شوند تا درنهایت محصولات گوشتی تهیه شود اما کار چندان هم راحت نیست.
مشکل نخست این است که گوشت چیزی بیش از مجموعه‌ای از سلول‌های ماهیچه است. در واقع گوشت بافت ویژه‌ای دارد که طعم، رنگ و بافت آن، عملاً گوشت را از دیگر محصولات خوراکی متمایز می‌کند و محصول بی‌رنگ و مزه‌ای که در آزمایشگاه تولید می‌شود چندان با مذاق مردم جهان سازگار نیست. حالا این دو کمپانی می‌خواهند این مشکل را نیز حل کنند. علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات این کمپانی‌ها قیمت بالای گوشت مصنوعی است و این کمپانی‌ها تلاش دارند تا قیمت آن را نیز پایین بیاورند. درچند سال گذشته محصولات گوشتی مختلفی از همبرگر گرفته تا ناگت‌های مرغ و حتی گوشت استیک در آزمایشگاه تولید شده‌اند. نخستین همبرگر آزمایشگاهی جهان سال 2011 با قیمت 345 هزار دلار تولید شد و از آن زمان تاکنون تلاش‌های فراوانی شده تا در این مسیر از تکنولوژی‌هایی استفاده شود که هم گوشت قرمز یا مرغ خوشمزه‌تری ارائه شود و هم از نظر قیمت پذیرفتنی‌تر باشد. ناگت مرغ نیز در ژوئیه 2020 توسط رستوران‌های زنجیره‌ای KFC تولید و ارائه شد. این گوشت آزمایشگاهی با کمک بیوپرینترهای سه بعدی و با همکاری یک شرکت روس با استفاده از سلول‌های یک جوجه تولید شد.
حالا دو کمپانی Aleph Farms و میتسوبیشی تلاش دارند تا در آینده تولید گوشت قرمز را در ردیف صنایعی قرار دهند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن در آن به صفر برسد و در عین حال قیمت محصولات آنها نیز کاملاً معقول و مقرون به صرفه باشد. گوشت مرغ تولید شده در آزمایشگاه‌ها تاکنون در سنگاپور به فروش رفته و باوجود قیمت بالا حامیان حقوق حیوانات از آن استقبال مناسبی کرده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید این دو کمپانی گوشت آزمایشگاهی خود را با چه کیفیت و طعم و قیمتی به بازار ژاپن وارد می‌کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/17/566731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها