به نام تاریخ



30 دی
 در برگه تقویم امروز نام دو چهره بزرگ موسیقی ایران ثبت شده است که به بهانه سالروز درگذشت‌شان زندگی و آثارشان را مرور می‌کنیم.
تولدها
پیمان قاسم خانی: فیلمنامه‌نویسی که با فیلمنامه‌های طنز شهرت دارد سال 1344 در چنین روزی به دنیا آمد. پیمان قاسم خانی دوره فیلمنامه‌نویسی را در مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس و زیرنظر سیف‌الله داد گذراند و اولین فیلمی که براساس فیلمنامه قاسم خانی ساخته شد «من زمین را دوست دارم» بود که ابوالحسن داوودی آن را در سال 1372 کارگردانی کرد؛ پس از آن فیلمنامه «بوی خوش زندگی» را نوشت و سال 1374 با بازی در فیلم «عاشقانه» به شهرت رسید و این شهرت با نوشتن فیلمنامه «دختری با کفش‌های کتانی» در سال 1377 بیشتر شد. فیلمنامه‌های «نان و عشق و موتور هزار»، «مارمولک»، «مکس»، «نقاب»، «تهران 1500»، «سن پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «طبقه حساس» هم از آثار اوست که در فیلم‌های «سن پترزبورگ»، «طبقه حساس» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» خودش هم بازی کرد. قاسم خانی فیلم‌های «خوب، بد جلف 1و 2» را هم کارگردانی کرده است. او برای «مارمولک» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را به دست آورد. قاسم خانی نویسنده فیلمنامه سریال‌های «خانه سبز»، «هتل»، «خانه ما»، «بدون شرح»، «پاورچین»، «کمربندها را ببندیم»، «شب‌های برره»، «مرد هزار چهره»، «مسافران»، «ساختمان پزشکان» و «پژمان» هم بوده است.
ادگار آلن پو: نویسنده و شاعر امریکایی و از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک امریکا سال 1809 به دنیا آمد. ادگار آلن پو پس از اینکه تحصیل در دانشگاه را به‌ دلیل مشکلات مالی رها کرد و وارد ارتش شد نویسندگی را آغاز کرد. نخستین کتاب شعرش به‌نام «تیمور لنگ و دیگر اشعار» سال 1827 و با نام مستعار «یک بوستونی» منتشر شد؛ پس از مدتی آلن پو بیشتر بر نوشتن نثر متمرکز شد و با نوشتن در مطبوعات به‌ دلیل شیوه نقد خاصش مشهور شد. داستان‌های کوتاه «نقاب مرگ سرخ» و «زوال خاندان آشر» از نخستین آثارش در داستان‌نویسی بود و در سال 1840 داستان‌هایش را با نام «داستان‌های شگفت انگیز» با موضوع داستان‌های پلیسی و جنایی منتشر کرد و به همین دلیل پدر داستان پلیسی لقب گرفت. «قلب رازگو»، «برنیس»، «قتل‌های خیابان مورگ»، «مغاک و آونگ»، «کلاغ»، «جنایت در کوی غسالخانه» و «سایه» دیگر آثار آلن پو هستند. داستان‌های او به‌دلیل رازآلود و ترسناک بودن شهرت دارد و جزو نخستین نویسندگانی است که در ژانر علمی- تخیلی داستان نوشت. آلن پو سال 1849 درگذشت.
 داوود کیانیان پژوهشگر تئاتر کودک، محسن شریفیان نوازنده
نی انبان، پل سزان نقاش فرانسوی و محمدجواد شرافت شاعر هم متولد امروز هستند.
 درگذشت ها
نورعلی برومند: استاد موسیقی ایرانی و نوازنده سازهای تار، سه تار، سنتور و تنبک سال 1355 در چنین روزی درگذشت. نورعلی برومند متولد سال 1285 بود و به‌دلیل علاقه پدرش به موسیقی او هم از کودکی با این هنر آشنا شد و در محفل هنرمندان سرشناسی مانند درویش خان، سماع حضور و حسین خان اسماعیل‌زاده شرکت می‌کرد؛ از 13 سالگی تار و ردیف را از درویش خان یاد گرفت و همراه با ابوالحسن صبا در کلاس‌ها شرکت می‌کرد؛ در سفر به آلمان برای تحصیل به موسیقی غربی هم علاقه‌مند شد و نواختن پیانو را آموخت. او پس از بازگشت به ایران و از سال 1310 تا 1330 به مطالعه و آموزش موسیقی مشغول بود و همزمان با راه‌اندازی رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای تهران به‌عنوان استاد ردیف کارش را آغاز کرد. برومند استاد نوازندگان و خوانندگان بسیاری مانند اکبر گلپایگانی، محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، جلال ذوالفنون، شهرام ناظری و رضوی سروستانی بود. او ردیف میرزا عبدالله را براساس روایت اسماعیل قهرمانی ضبط کرد و کتاب ردیف‌سازی موسیقی سنتی ایران هم از آثار اوست.
قربان سلیمانی: « بخشی» و نوازنده دوتار موسیقی شمال خراسان سال 1386 درگذشت. قربان سلیمانی متولد 1299 بود و زیر نظر پدرش که از دوتارنوازان مشهور شمال خراسان بود نواختن این ساز را یاد گرفت و پس از درگذشت پدرش شاگرد دیگر بخشی‌های شناخته شده این خطه مانند خان محمد شد. او به یکی از شناخته شده‌ترین نوازندگان دوتار تبدیل و با خواندن ترانه‌های محلی شمال خراسان به‌عنوان یکی از هنرمندان شاخص موسیقی مقامی شناخته شد. سلیمانی به سه زبان ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند و کنسرت‌های مختلف در ایران و خارج از ایران برگزار کرد.قربان سلیمانی در جشنواره موسیقی «لیون» فرانسه مقام اول و در جشنواره «آوینیون »فرانسه مقام ستاره را به دست آورد و در جشنواره موسیقی فجر هم مقام برتر جشنواره سال‌های 69 تا 71 شد و نشان درجه 2 فرهنگ و هنر را هم دریافت کرد. قربان سلیمانی در آلبوم «شب، سکوت، کویر» با محمدرضا شجریان همکاری کرد.
 سالروز درگذشت مهدی برکشلی موسیقیدان، شکرالله رفیعی کارگردان و تدوینگر، منوچهر پوراحمد تهیه کننده و کارگردان و دوروتی مالون بازیگر امریکایی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7545/20/566758/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها