هشدار وزیر نیرو به مصرف بالای انرژی در کشور؛

با این رویه واردکننده گاز می‌شویم




گروه اقتصادی/ وزیر نیرو گفت: برای پاسخگویی به نیاز همه مشترکان در تمام بخش‌ها، حدود 180 میلیون متر مکعب گاز نیاز است اما برای تأمین گاز خانگی حدود 4 برابر این رقم مصرف می‌شود که رقم بالایی است.
به‌گزارش ایرنا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، روز گذشته، در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت برق استان‌های یزد و کرمان با اعتبار 240 میلیارد تومان، همزمان با هفته سی و هفتم پویش #هرهفته الف_ب_ایران شرکت کرد.
وزیر نیرو در این مراسم اعلام کرد که «تا پایان سال مطابق برنامه، 46 پروژه باقی‌مانده با تلاش و فعالیت‌ شرکت‌های مادر تخصصی که مسئولیت مهمی در تکمیل این طرح‌ها دارند افتتاح و کشور، مردم، صنایع و فعالان اقتصادی از ثمره آن بهره‌مند می‌شوند. وزیر نیرو به مسأله اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: هر‌چند دیر اما این موضوع، کم‌کم وارد ادبیات فعالیت‌های مدیریتی می‌شود. طرح‌های توسعه و عمران در کشور، آسایش و امنیت خاطر مردم و توسعه پایدار، وابسته به اصلاح مصرف منابع است که آب و انرژی در این زمینه جایگاه ویژه و مهمی دارند.
مشکل مصرف زیاد گاز
اردکانیان با اشاره به مشکلات کمبود گاز برای تأمین برق گفت: در گاز کمبودی وجود ندارد اما مصرف گاز کشور بشدت زیاد است، مشکل اصلی در الگوی مصرف گاز است و ما وظیفه داریم به مرور و به شکل‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم، همه مصرف‌کنندگان نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد آگاهی پیدا کنند و جامعه مسیر صحیح را انتخاب کند. وی با اشاره به 37 میلیون مشترک برق اعم از خانگی، ‌تجاری، عمومی، صنعتی، ‌معدنی و کشاورزی در کشور گفت: برای تأمین برق این تعداد مشترک نیروگاه‌های ما نیاز به سوخت دارند و این سوخت به اشکال مختلف عمدتاً گاز تأمین می‌شود. اردکانیان ادامه داد: با یک محاسبه ساده فرض شود همه سوخت نیروگاه‌های کشور گاز باشد و ما برای اینکه در هر شبانه روز پاسخگوی نیاز برقی همه مشترکان در همه بخش‌ها باشیم، چیزی حدود ۱۸۰میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم. وی افزود: این درحالی است که فقط بخش خانگی حدود ۴ برابر این میزان گاز مصرف می‌کند تا گرمایش منزل و پخت وپز انجام شود، این عدد خیلی بالایی است.  وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نباید چنین تصوری را به‌ هموطنان القا کرد که گاز یک منبع تمام نشدنی است که در گذشته در دسترس نبوده و حالا با تلاش‌هایی که شده به این منبع دسترسی پیدا کرده و مثل هوا و اکسیژن باید استفاده کرد و هیچ مسئولیتی در قبال آن نداریم.
اردکانیان با بیان اینکه باید با استفاده از همه تکنیک‌ها و روش‌ها و هنرمندی‌ها هم خود رامتوجه این موضوع کرده و هم مردم را آگاه کنیم، ادامه داد: اعتقاد دارم در مقایسه با کارهای بزرگ و پیچیده‌ای که در بخش ساخت و ساز‌ها انجام شده در این بخش خیلی عقب هستیم و خیلی جای کار دارد. وزیر نیرو ادامه داد: بدانید اگر شیوه‌های مصرف اصلاح نشود، زمان را برای اصلاح از دست خواهیم داد و روزی خواهد رسید که ما برای تأمین گاز روزانه‌ای که نیاز داریم ناچار به واردات گاز می‌شویم.
اردکانیان افزود: باید به‌سمتی حرکت کرد که این شیوه اصلاح شود و اگر سختی‌های زمستان امسال و این محدودیت گاز را یک فرصت و میانبر بدانیم که با کمک آن بتوانیم مسأله را به شکل مناسب‌تری توضیح دهیم، قطعاً نتیجه خواهیم گرفت. وی خاطرنشان کرد: موضوع اصلاح مصرف کم کم هرچند دیر هنگام وارد ادبیات فعالیت‌های مدیریتی کشور می‌شود و این مسأله حائز اهمیتی است که باید به آن توجه داشت. وزیر نیرو گفت: ابتدا باید در این زمینه از خود شروع کرده و بعد سازمان دولت و بعد مردم را به طرق مختلف نسبت به جزئیات این مسأله آگاه کنیم که طرح‌های توسعه کشور و آسایش و امنیت خاطر مردم و توسعه پایدار وابسته به اصلاح مصرف است.
اردکانیان افزود: این روزها بسیارشنیده می‌شود که به‌دلیل کمبود گاز، مشکل تأمین برق در برخی نقاط کشور وجود داشته که منجر به خاموشی می‌شود. وی خاطرنشان ساخت: واقعیت این است که کمبود گاز وجود ندارد و باید به جای آنکه اشاره کنیم به‌دلیل کمبود گازخاموشی رخ داده باید گفت به‌دلیل مصرف بالای گاز این امر صورت گرفته و نیز نباید آن را متوجه مردم و مصرف کننده دانست. وزیر نیرو با بیان اینکه باید از سختی‌های زمستان امسال و محدودیت گاز یک فرصت و میانبر برای توجیه مردم استفاده کرد گفت: به‌طور قطع با آگاهی‌سازی درست مردم به نتیجه خواهیم رسید.
اردکانیان ضمن قدردانی از استانداران سراسر کشور که همواره مددکار صنعت آب و برق در این دوسه سال اخیر بوده‌اند خواستار آن شد تا هر استان با روش‌های مناسب نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم درباره میزان مصرف گاز در بخش خانگی و مقایسه آن با بخش برق با کمک اعداد و ارقام مردم را برای مدیریت مصرف صحیح رهنمون شوند. وی افزود: هر استانی باید بداند که برای تأمین برق در همه بخش‌ها چقدر برق مصرف می‌کند و برای این برق اگر همه سوخت گاز باشد که نیست گازوئیل و سوخت مایع هم استفاده می‌شود چقدر گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود.
مچگیری نکنیم
وزیر نیرو گفت: باید یک هدف‌گذاری آرام صورت گیرد برای اینکه این فاصله معقول شود، روزهایی بوده که به‌جای ۱۸۰ میلیون مترمکعب حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر مکعب گاز دریافت کردیم و در همان روزها در بخش خانگی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز بوده است.
اردکانیان از تک تک اصحاب رسانه درخواست کرد در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند و منشأ اصلاح مصرف بوده و از کوچک کردن آن درحد دعوای بین دو دستگاه خودداری کنند و مچگیری نکنند.
صادرات برق نیاز تداوم مابقی صادرات
عضو هیأت دولت درباره میزان صادرات برق کشور هم توضیح داد: همه برقی که براساس تعهداتی که دولت جمهوری اسلامی ایران دارد و می‌بایست به‌عنوان یک وظیفه به این تعهدات برای حفظ بازارهای صادراتی پایدار بماند اگر گاز مصرفی آن محاسبه شود، این گاز کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور است. وی گفت:‌ حفظ این بازارها و نه فقط بازار صادرات برق ضروری است زیرا اگر نتوان برق را صادر کرد انتظار برای صادرات مابقی محصولات انتظاری نابجاست ضمن آنکه موجب از دست رفتن سایر بازارهای صادراتی خواهد شد.
رمزارزها
وی همچنین در خصوص رمز ارزها گفت: وزارت نیرو یکی از سرسخت‌ترین‌ها در فرآیند برخورد با پدیده رمرز ارزهای غیرمجاز بوده و طبق مصوبه هیأت وزیران برای ساماندهی به این امر، وزارت نیرو در جلسات کمیسیون‌های مختلف دولت بر این مسأله پافشاری می‌کرد که نمی‌توان انرژی یارانه‌ای برای کسانی که می‌خواهند رمز ارز تولید کنند بدهیم و از جیب انبوهی از مردم، این یارانه در این زمینه مصرف شود. اردکانیان اضافه کرد: با تصویب دولت، ‌برق مورد نیاز کسانی که روال قانونی را طی می‌کنند در مواقعی که کشور نیاز شدید ندارد تأمین شده و با موارد غیرمجاز هم با همکاری دیگر دستگاه‌ها برخورد می‌شود. وی خطاب به استانداران تأکید کرد: بحث ما عبور از این شرایط نیست، بلکه استفاده از این شرایط برای اصلاح مصرف است و این وظیفه اصلی بر عهده ماست و در وهله نخست آن را نباید متوجه مردم دانست. اردکانیان گفت: امید است در آینده به این سمت برویم که از گاز بیشتر برای تولید برق استفاده شود. می‌توان خیلی از مصارف گازی امروز را تعدیل کنیم که در خیلی از مناطق دنیا این کار صورت گرفته است. کماکان نیازمند همکاری و همدلی مردم هستیم همان‌طور که در تابستان بودیم. نیروگاه‌های ما مشکل فنی و کمبود ظرفیت ندارند، امید است بتوانیم نیازهای کشور را پاسخگو باشیم.
۴۶ پروژه تا پایان سال وارد مدار می‌شوند
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به افتتاح ۲۴۰ میلیارد تومان طرح هم در استان یزد و هم در کرمان در بخش برق این دو استان مهم و صنعتی کشور به بهره‌برداری رسیدند گفت: با  بهره‌برداری از آنها در مجموع ۲۰۴ پروژه از ۲۵۰ پروژه وعده داده شد در سال ۹۹ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری آمدند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7546/8/566857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها