کارت زرد استاندار گیلان به بانک‌های کم‌کار برای ارائه تسهیلات

خروج واحدهای تولیدی گیلان از رکود با تسهیلات حمایتی و اصلاح قوانین


شیما جهانبخش
خبرنگار
بر اساس آمارها از ابتدای امسال تاکنون 888 واحد صنعتی و تولیدی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشته‌اند که 15 هزار اشتغال مستقیم را به‌دنبال داشته است.
 در این میان گیلان با داشتن 2هزار و ۹۵۰ واحد صنعتی فعال از استان‌هایی است که در زمینه پرداخت تسهیلات رفع موانع تولید فعال بود و بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی به چرخه تولید از مهم‌ترین برنامه‌های این استان است. اهمیت این مسأله تا حدی است که استاندار با دادن کارت زرد به بانک‌های کم‌کار استان به آنها هشدار داده درخواست تسهیلات تمام واحدهای صنعتی حتی واحد‌های کوچک را در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار دهند در غیر این صورت با آنها برخورد جدی خواهد کرد.
«ارسلان زارع»، استاندار گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: دولت تمام توان خود را به‌ کار گرفته تا علاوه بر حفظ واحدهای صنعتی موجود، با حمایت از واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل شرایط را برای فعالیت دوباره آنها فراهم کند.
وی از اعلام آمادگی 3 بانک استان برای پرداخت تسهیلات به‌ هر واحد تولیدی استان خبر داد و گفت: بر این اساس تمام واحد‌های تولیدی استان که متقاضی دریافت تسهیلات برای توسعه تولید، خدمات و ایجاد اشتغال هستند می‌توانند بدون هیچ محدودیتی این تسهیلات را دریافت کنند. در شهرستان‌ها نیز فرمانداران موظفند با همکاری همه مدیران ذیربط ، مشکلات را برطرف کنند و درخواست همه واحدها حتی آنهایی که در یک روستا واقع هستند و در مقیاس کوچک فعالیت دارند مورد رسیدگی قرار گیرد.
استاندار گیلان خطاب به مدیران بانک‌ها تأکید کرد، بدنه کارشناسی را فعال‌تر کرده و با کارآفرینان، کارخانه‌داران و مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی، تعاملی مثبت و مناسب داشته باشند. متأسفانه در ادوار گذشته برخی از بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی در روند اجرای طرح‌ها و پرداخت تسهیلات کم کاری کرده اما در صورت ادامه این روند با آنها برخورد جدی خواهد شد. از سوی دیگر واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان و حداکثر تا پایان سال‌جاری واگذار شوند تا زودتر به چرخه تولید بازگردند.
۴۱۷ واحد تعطیل گیلان به چرخه تولید بازگشته‌اند
«فرهاد دلق پوش»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در همین ارتباط به «ایران» گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۷ واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید بازگشته‌اند.  دلق پوش با اشاره به اینکه در سال مالی ۹۸، یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید برای گیلان در نظر گرفته شده است، افزود: تاکنون بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ در قالب یکهزار و ۷۰۳ مورد به واحد‌های تولیدی متقاضی پرداخت شده است. که 500 میلیارد تومان بیش از برآورد اولیه می‌باشد .با پرداخت این تسهیلات و اقدامات دیگر انجام شده ۴۱۷ واحد راکد و تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند. حدود ۳۰۰ واحد راکد و نیمه فعال نیز در بخش صنعت شناسایی شده‌اند که فعال‌سازی حداقل ۴۵ واحد برای امسال برنامه‌ریزی شده است.وی واحدهای احیا شده را در زمینه‌های مختلف همچون صنایع نساجی و پوشاک، کاشی، شوینده و مواد ضدعفونی کننده، لوازم التحریر، قطعه‌سازی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با پیگیری مستمر واحدهای شناسایی شده غیرفعال یا تحت تملک شبکه بانکی مشکلات آنها را از طریق طرح در کارگروه رفع موانع تولید استان برطرف کنیم. البته در ابتدا باید سرمایه تأمین مواد اولیه واحدهای دارای نیاز مبرم برای خروج از بحران فراهم شود تا با پشتیبانی همه دست اندرکاران، این واحد‌ها به چرخه تولید بازگردند.
حمایت از تولیدات داخلی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت‌ واحدهای تولیدی بویژه در شهرک‌های صنعتی استان می‌توان میزان بهره‌وری بخش خصوصی را با اعطای تسهیلات مورد نیاز و سرمایه در گردش افزایش داد. از سوی دیگر تلاش داریم با حمایت از تولیدات داخلی، اتمام طرح‌های نیمه تمام و فعال واحدهای بلااستفاده زمینه را برای شکوفایی صنعت استان فراهم کنیم. در این زمینه امسال حدود ۳۰ میلیون دلار برای جایگزینی واردات در گیلان پیش‌بینی شده که بخشی از این جایگزینی برای احیای واحدهای راکد و نیمه تمام لحاظ شده است.  وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم اشتغال پایدار صنعتی استان نسبت به کشور بیش از ۷.۳ است، افزود: گیلان با داشتن 3هزار واحد صنعتی توانسته برای ۸۷ هزار و ۴۵۴ نفر به‌صورت مستقیم در بخش صنعت اشتغال ایجاد کند و رتبه ۱۲ کشوری در اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده‌ایم.
کرونا در کنار تحریم کار تولیدی را محدود کرده است
«آرش فرزام»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر حذف قوانین دست و پا گیر در مسیر رونق تولید اظهار داشت: برای فراهم کردن زمینه رشد تولید و راه‌اندازی واحدهای غیرفعال و در تملک بانک‌ها در استان سه راهبرد افزایش تولید با ایجاد واحدهای صنعتی جدید یا کمک برای تأمین سرمایه در گردش تعریف و پیگیری شده است. یکی از این راهکارها افزایش تولید یا ایجاد کارخانه‌های جدید است که با وجود پیگیری‌های جدی کاری زمانبر است.معاون استاندار گیلان یکی دیگر از راهکارها را بهره‌برداری از واحدهای نیمه تمام اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این راستا، ۱۹۸ طرح در استان شناسایی شده که باید برای تکمیل آنها بیش از یکهزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود. البته با کمک به طرح‌های نیمه تمام تلاش می‌کنیم این واحدها هر چه سریعتر به چرخه تولید استان اضافه شوند. ۹۲ طرح ویژه در زمینه جهش تولید در استان تعریف شده است. حدود یکهزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح‌ها پیش‌بینی شده و با تفاهمنامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه امضا کرده‌ایم 3 درصد یارانه سود به این واحدهای تولیدی پرداخت خواهد شد.
 وی با بیان اینکه در بحث جهش تولید امسال 2 عامل محدودیت کننده کرونا و تحریم وجود دارد، ادامه داد: برای افزایش تولید نیازمند تزریق اعتبارات و منابع مالی جدید هستیم که این مهم باید از طریق سرمایه‌گذاران داخلی، مشارکت بانک‌ها یا سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود.
ایجاد کارگروه حذف قوانین دست و پاگیر
فرزام با تأکید بر ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر و تلطیف آنها به نفع تولید تصریح کرد: بسیاری از قوانین و مقررات موجب عدم جذابیت استفاده از تسهیلات می‌شود ضمن آنکه قوانین مزاحم کسب و کار، یکی از عوامل محدودکننده برای تولیدکنندگان است. به‌همین جهت حذف این قوانین در دستور کار جدی دولت قرار داشته و برهمین اساس، در وزارت امور اقتصادی و دارایی و به تبع آن در گیلان کارگروهی برای حذف قوانین مزاحم تشکیل شده است. بسیاری از قوانین به غیر از خلل در تولید، نفع دیگری ندارند که بخشی از آنها در آیین نامه‌های دولت و بخشی از آن قوانین مجلس است. در تلاشیم بتوانیم آنها را پالایش و حذف کنیم که تاکنون نیز در حذف قوانین دست و پا گیر اتفاقات خوبی افتاده است.
الزام بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حمایت از تولید
 وی با اشاره به گلایه تولیدکنندگان نسبت به عملکرد بانک‌ها گفت: بانک‌های استان ملزم شده‌اند ۷۰ درصد از منابع‌شان را برای پرداخت تسهیلات حمایت از تولید و توسعه اختصاص دهند. بسیاری از بانک‌ها در این زمینه همکاری داشته‌اند اما تعدادی از بانک‌های خصوصی آنچنان با مباحث توسعه در استان همراهی ندارند. البته با دستور استاندار درصورت عدم همکاری لازم یا هزینه کردن منابع مردم گیلان در استان‌های دیگر، به طور جدی با آنها  برخورد خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7546/11/566866/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها