بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

فریدون آدمیت درگذشت

فریدون آدمیت، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، روز شنبه دهم فروردین 1387 به‌دلیل عوارض ناشی از بیماری گوارشی و تنفسی در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان تهران کلینیک تهران درگذشت. آدمیت، متولد یکم مرداد ۱۲۹۹ در تهران بود. او در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد. پس از آن لیسانس حقوق و علوم سیاسی گرفت و در دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن مدرک دکترای خود را اخذ کرد. فریدون آدمیت در دهه 30 با اعتراض به رژیم پهلوی نامه‌ای را در مخالفت با جدایی بحرین از ایران منتشر کرد و بعدها به خاطر این کار، شغل خود در وزارت امور خارجه را از دست داد و پس از این دوران تنها به تحقیق و پژوهش و نگارش تاریخ معاصر ایران پرداخت. «امیر کبیر و ایران»، «جزایر بحرین: تحقیق در تاریخ دیپلماسی و حقوق بین‌الملل»، «فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت ایران»، «اندیشه‌های میرزا آقاخان کرمانی»، «انحطاط تاریخ‌نگاری در ایران»، «اندیشه ترقی و حکومت قانون»، «فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران»، «ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران»، «افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در آثار منتشر نشده دوران قاجار»، «آشفتگی در فکر تاریخی»، «شورش بر امتیازنامه رژی»، «مجلس اول و بحران آزادی»، «تاریخ فکر از سومر تا یونان و روم» از جمله آثار به‌جامانده از فریدون آدمیت است.
روزنامه ایران- چهار‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷

پرواز آواکس ارتش ایران

در مراسم روز ارتش [پنجشنبه 29 فروردین 1387] در تهران که با حضور رئیس جمهور، فرماندهان عالیرتبه نظامى و وابستگان نظامى بیش از 30 کشور جهان برگزار شد، نمایش هواپیماى آواکس ایران موجب شگفتى ناظران خارجى ازبکار‌گیری سیستم مدرن شناسایی هوایی، توسط متخصصان کشورمان شد.
هواپیماى بسیار پیشرفته نیروى هوایى ارتش یعنى هواپیماى پیش اخطار هوابرد که اصطلاحاً آن را آواکس مى نامند، توسط متخصصان کشور آماده سازى و عملیاتى شده است و ایران هم اکنون جزو معدود کشورهاى جهان است که این دانش را در اختیار دارد.
این هواپیماى پیشرفته مى تواند در کنار دیگر تجهیزات مدرن شناسایى همچون انواع رادارها، هرگونه تحرک در هر نقطه از اطراف کشور را شناسایى کرده و از این طریق، پدافند هوایى را یارى دهد.
روزنامه ایران- شنبه 31 فروردین 1387


نادر ابراهیمی در آغوش خاک


نادر ابراهیمی[متولد 14 فروردین ‌۱۳۱۵ در تهران] داستان‌نویس، فیلمساز، ترانه سرا و مترجم آثار کودکان، پس از تحمل بیش از هشت سال عوارض ناشی از تومور مغزی، روز پنجشنبه ۱۶ خرداد 1387 در سن ۷۲سالگی درگذشت. ارائه فهرست کاملی از شغل‌های ابراهیمی، کار دشواری است. او خود در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته است. ازجمله شغل‌های او اینها بوده است: کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتابفروشی، خطاطی، نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها و.... خالق رمان آتش بدون دود، پس از انقلاب مدت‌ها در حوزه هنری به کار مشغول بود و در دفتر ادبیات دفاع مقدس با مرتضی سرهنگی همکاری کرد. کتاب‌های او عمدتاً پس‌از انقلاب و در سال‌های اخیر به‌ همت انتشارات امیرکبیر به چاپ‌های متعدد رسیدند. «روزی که هوا ایستاد» آخرین فیلم این هنرمند محسوب می‌شود.
روزنامه ایران- یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷

برگزیده‌های ۳۰سال
سینمای ایران معرفی شدند

دومین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه دوشنبه ۱۰ تیرماه 1387 با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان سینما در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم، نتایج بررسی و آرای ۲۰۰ منتقد سینما از تولیدات ۳۰ سال سینمای ایران اعلام شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.
جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح جو، شهرام جعفری‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاریان، سعید مستغاثی، محمدتقی فهیم، مهرزاد دانش و امیر قادری به‌عنوان منتقدان برگزیده ۳۰ سال سینمای ایران معرفی شدند.
در بخش بازیگران برگزیده ۳۰ سال سینمای ایران نیز از عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی، رضا کیانیان و فاطمه معتمدآریا تقدیر شد. در بخش فیلمنامه‌نویسی ۳۰ سال سینمای ایران، از بهرام بیضایی، فرهاد توحیدی و علی حاتمی به‌عنوان تأثیرگذارترین و برگزیده‌های این بخش تقدیر شد. مرتضی شایسته، منوچهر محمدی و مجید مدرسی نیز تهیه کنندگان برگزیده و ابراهیم حاتمی کیا بهترین فیلمساز دفاع مقدس، مجید مجیدی و سیدرضا میرکریمی بهترین فیلمساز دینی و معناگرا، کمال تبریزی بهترین فیلمساز کمدی، رسول صدرعاملی بهترین فیلمساز ملودرام، کیومرث پوراحمد بهترین فیلمساز کودک و مسعود کیمیایی بهترین فیلمساز اجتماعی ۳۰ سال سینما شدند. آژانس شیشه‌ای، بچه‌های آسمان، مادر، ناخداخورشید و هامون نیز از طرف منتقدان به‌عنوان پنج فیلم برتر ۳۰ سال سینمای ایران معرفی شدند.
روزنامه ایران- چهار‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷

شلیک نسل جدید موشک شهاب

نسل جدید موشک شهاب۳ دیروز [چهارشنبه 19 تیر 1387] در سومین رزمایش دریایی موشکی پیامبر اعظم(ص) با موفقیت آزمایش شد. موشک ارتقا یافته شهاب۳ به وزن یک تن دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر است که توسط یگان‌های نیروی هوایی سپاه پاسداران با موفقیت شلیک شد. در این رزمایش موشک‌های زلزال و فاتح نیز با موفقیت آزمایش شدند و به اهداف مشخص شده اصابت کردند. کلاهک خوشه‌ای این قابلیت را به موشک‌های شهاب می‌دهد که روی هدف، حجم انبوهی از بمب‌ها را فرو بریزد و عملاً این موشک نوعی بمباران اهداف نظامی دشمن را برعهده دارد. از این قابلیت می‌توان برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی دشمن، محل تجمع نیروها و نیز ناوهای مستقر در فواصل مختلف استفاده کرد که در یک لحظه شاهد بمباران وسیع و پرتعداد بمب‌های موجود در کلاهک موشک‌های شهاب خواهند بود. نکته دیگر در خصوص بهینه‌سازی استفاده از موشک‌های شهاب که در سال گذشته انجام شد، تغییر زاویه شارژ موشک شهاب است که از این پس با زاویه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تغییر موجب می‌شود تا فواصل آماده‌سازی شلیک موشک‌ها کمتر شده و قدرت متحرک‌سازی شلیک‌ها را افزایش می‌دهد تا شلیک‌هایی نامحدود در زمان‌های کوتاه انجام گیرد.
روزنامه ایران- پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷

پرتاب ماهواره ایرانی با موشک ایرانی

ماهواره مخابراتی «امید» روز گذشته [یکشنبه 27 مرداد 1387] از محل پایگاه پرتاب فضایی ایران، بوسیله موشک ایرانی «سفیر» به فضا فرستاده شد. ماهواره پیشرفته امید با فناوری کاملاً بومی، توسط متخصصان داخلی کشور ساخته شده است.
دومین پرتاب ماهواره بر سفیر با حمل نخستین ماهواره امید، در حالی انجام شد که پیش از این راکت کاوشگر ۱ در تاریخ ۱۱ بهمن ماه سال 1386 به فضا پرتاب شده بود تا وظیفه شناسایی محیط پروازی ماهواره‌ها قبل از پرتاب را انجام دهد. هم اکنون جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای جهان است که هم ماهواره و هم موشک پرتابگر آن را در اختیار دارد.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷

کشف شهر باستانی دوره اشکانیان در مهریز یزد

یک شهر باستانی متعلق به دوره اشکانیان در مهریز یزد کشف شد. به گزارش ایرنا، علی شیبانی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهریز یزد با اعلام این خبر گفت: ۱۰ باستان شناس به مدت یک ماه و با صرف افزون بر ۵۰ میلیون ریال اعتبار دولتی، موفق شدند این شهر را در حوالی مهریز کشف و شناسایی کنند. این شهر تاریخی با قدمتی افزون بر ۲۲۰۰ سال در حوالی «فرافر» یا روستای «هرفته» در بخش مرکزی مهریز قرار دارد.
شیبانی خاطرنشان کرد: عملیات کشف، شناسایی و مستندسازی این شهر باستانی توسط کارشناسان و به‌صورت میدانی صورت گرفت. روستای باستانی هرفته که در متون تاریخی موجود به‌عنوان خاستگاه و نقطه آغازین شهر یزد از آن نام برده می‌شود با یک هزار نفر جمعیت در شمال شهر مهریز قرار دارد.
شهرستان مهریز با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده که تاکنون از ۶۰۰ اثر تاریخی موجود در این منطقه ۵۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
روزنامه اطلاعات- چهار‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۷











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7546/17/566881/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها