به نام تاریخ



اول بهمن
سال 1373 در چنین روزی نخستین شماره روزنامه «ایران» منتشر شد. «به میان شما آمدیم» نخستین تیتر یک روزنامه «ایران» بود.
تولدها
بهزاد فراهانی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون امروز 76 ساله می شود. بهزاد فراهانی در فرانسه در رشته نمایش تحصیل کرد و کارش را هم با تئاتر آغاز کرد. نمایش «رستم و سهراب» در سال 1340 اولین کار او بود و پس از آن در نمایش‌های «شهر قصه»، «در راه کاردیف و قفس»، «روزنه آبی»، «در حضور باد» و «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» بازی کرد.  فیلم‌های «نقره داغ»، «میعادگاه خشم»، «گرگ بیزار»، «مار»، «دستمزد»، «بلندی های صفر»، «راه افتخار»، «ماه مهربان»، «طوطیا»، «شیدا»، «هفت پرده»، «سگ‌کشی»، «ابراهیم خلیل‌الله»، «یک وجب از آسمان» و «خانوم» و سریال‌های «گرگ‌ها»، «رعنا»، «آلبوم خانوادگی»، «امام علی (ع)»، «فاصله»، «کت جادویی»، «پس از باران»، «خانه پدری»، «روح مهربان»،  «گمشده»، «مدینه» و «دل‌دار» کارهایی است که از او دیدیم. فراهانی در این سال‌ها کارگردان نمایش‌هایی مانند «مریم و مردآویج»، «گل و قداره»، «مفتش» و «در غربت» هم بوده است.
فدریکو فلینی: کارگردان مشهور ایتالیایی سال 1920 در چنین روزی به دنیا آمد. فدریکو فلینی از کودکی به نمایش و بازیگری علاقه داشت و با نوشتن طنزهایی برای بازیگری به نام آلدو فابریزی وارد سینما شد و سال 1945 فابریزی او را به روبرتو روسلینی کارگردان مشهور ایتالیایی معرفی کرد. فلینی برای نوشتن فیلمنامه «رم شهر بی‌دفاع» با روسلینی همکاری کرد و سال 1948 روسلینی فیلم «شیدایی» را براساس فیلمنامه فلینی ساخت. فلینی نخستین فیلمش را سال 1951 با نام «روشنایی‌های واریته» ساخت و با فیلم «ولگردها» مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت. «جاده»، «کلاهبردار»، «زندگی شیرین»، «هشت و نیم»، «جولیتای ارواح»، «دلقک‌ها»، «رم»، «کازانووای فلینی»، «شهر زنان»، «جینجر و فرد»، «مصاحبه» و «آوای ماه» دیگر فیلم هایی است که توسط فلینی ساخته شدند که «هشت و نیم» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. فلینی سال 1993 درگذشت.
دیوید لینچ: کارگردان امریکایی برنده نخل طلای جشنواره کن فرانسه سال 1946 به دنیا آمد. دیوید لینچ نخستین فیلم بلندش را با نام «کله پاک کن» در سال 1977 ساخت و پس از آن با فیلم‌های «مرد فیل نما»، «تل ماسه»، «از ته دل وحشی»، «مخمل آبی»، «داستان استریت»، «جاده مالهالند» و «اینلند امپایر» مطرح شد. او برای «از ته دل وحشی» نخل طلای بهترین فیلم و برای «جاده مالهالند» نخل طلای بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم کن فرانسه گرفت. در نظرسنجی روزنامه گاردین در سال 2003 لینچ به عنوان بزرگترین فیلمساز زنده دنیا برگزیده شد.
فریبا وفی: نویسنده مشهور معاصر سال 1341 در چنین روزی متولد شد. فریبا وفی کارش را با نوشتن داستان کوتاه در مجله‌ها و نشریه‌هایی مانند آدینه، دنیای سخن و چیستا آغاز کرد. نخستین مجموعه داستانش سال 1375 با نام «در عمق صحنه» منتشر شد و پس از آن «حتی وقتی می‌خندیم» را نوشت. نخستین رمانش با نام «پرنده من» در سال 1381 برنده جایزه هوشنگ گلشیری و دومین دوره جایزه ادبی یلدا شد. «رؤیای تبت» او هم جایزه بهترین رمان هوشنگ گلشیری و مهرگان ادب را گرفت و پس از آن رمان های «رازی در کوچه‌ها»، «ماه کامل می‌شود»، «بعد از پایان» و «روز دیگر شورا» و مجموعه داستان های «در راه ویلا»، «همه افق» و «بی باد، بی پارو» را نوشت و منتشر کرد.
 مسعود رایگان بازیگر، فریده گرمساری کارگردان و بازیگر، خداداد خدام کارگردان، علیرضا قزوه شاعر، حسین پرنیا نوازنده سنتور، ابراهیم بوذری خواننده، تقی ظهوری بازیگر، فلور نظری بازیگر، حمید هیراد خواننده، پل استنلی گیتاریست امریکایی، عمر سی بازیگر فرانسوی، جهانبخش نورایی نویسنده و منتقد فیلم، سیروس رادمنش شاعر، مجید روانجو شاعر و داستان‌نویس، مصطفی صدیقی شاعر، کیومرث منشی زاده شاعر و سودابه سالم کارشناس موسیقی کودک هم متولد امروز هستند.
 درگذشت ها
آدری هپبورن: بازیگر بریتانیایی تبار و متولد بلژیک سال 1993 در چنین روزی درگذشت. آدری هپبورن متولد سال 1929 بود و پس از جنگ جهانی دوم وارد سینما و تئاتر شد. با بازی در نمایش «ژی ژی» به شهرت رسید و پس از آن برای بازی در فیلم «هلندی در هفت درس» انتخاب شد. فیلم های «داستان همسران جوان»، «خنده در بهشت» و «تبهکاران لاوندر هیل» و «کودک مونت کارلو» دیگر کارهای هپبورن بودند و پس از آن با «تعطیلات رمی» در سال 1953 در اولین فیلم امریکایی حاضر شد و برای آن جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتا را برد. «سابرینا»، «جنگ و صلح»، «عشق در بعدازظهر»، «عمارت های سبز»، «داستان راهبه» و «نابخشوده» دیگر فیلم های او بودند و سال 1961 با بازی در «صبحانه در تیفانی» بیشتر به شهرت رسید. «ساعت بچه ها»، «بانوی زیبای من»، «تا تاریکی صبر کن»، «وراثت» و «آن‌ها همگی خندیدند» و «همیشه» دیگر فیلم‌هایی است که با بازی آدری هپبورن دیدیم.
 نظام وفا شاعر و ژان فرانسوا میله نقاش فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7546/20/566906/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها