توهمی که جان 5 نفر را در چالدران گرفت

افسانه مرگ آور گنج در غار بابا احمد


زهره افشار
خبرنگار
«غار بابا احمد» چالدران که در نزدیکی یک روستا به همین نام در 5 کیلومتری شهرستان چالدران آذربایجان غربی قرار گرفته؛ جایی است که سالهاست نامش با یک افسانه دروغین گره خورده و تاکنون 5 نفر از کسانی را که با طمع یافتن گنج داخل این شکاف طبیعی کوه شده‌اند ، به کام مرگ فرو برده است. چرا که یک روایت قدیمی در این منطقه دهان به دهان می‌شود که در دل این غار مقادیر زیادی طلا پنهان شده است.
 نمی‌گذاریم این حادثه تکرار شود
«امیرعباس جعفری» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی به «ایران» می‌گوید: متأسفانه یک روایت نادرست محلی شایع است که می‌گوید در غاربابا احمد چالدران گنجی پنهان شده و افرادی را وسوسه می‌کند که به داخل این غار بروند. این در حالی است که این شکاف طبیعی در دل کوه که غار مانند است به قدری تنگ است که یک نفر بسختی می‌تواند وارد آن شود از سوی دیگر در این غار با ارتفاع 36 متر گاز متان و منواکسید کربن وجود دارد که کسانی را به داخل غار می‌روند از پا درمی‌آورد. وی افزود: این نخستین باری نیست که در این غار افرادی با هدف پیدا کردن گنج جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر سه نفری که در چند روز قبل وارد غار شدند و جان خود را از دست دادند در سال 97 نیز ما شاهد ورود 2 نفر دیگر به غار بودیم که دچار همین سرنوشت شدند و باید گفت این روایت نادرست تاکنون 5 نفر را به کام مرگ فرستاده است. جعفری توضیح داد: در سال 97 برای جلوگیری از این اتفاق فرمانداری شکاف این غار را با بتن پوشاند ولی متأسفانه دیدیم که افراد دیگری امسال با وجود خطراتی که در غار در کمین‌شان بود اقدام به تخریب بتن و ورود به غار کردند. به گفته وی در نزدیکی این غار تابلوهای هشداردهنده برای آگاهی افراد نصب شده بوده است. مدیر کل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران با فرماندار چالدران یافتن راهکار اساسی برای جلوگیری از این اتفاق مورد بحث قرار گرفته که بزودی به نتیجه می‌رسیم. وی به جویندگان گنج هشدار داد که هیچ مدرک مستندی دال بر وجود گنج در این غار وجود ندارد و نباید جان خود را به خاطر حرف های بی‌پایه و اساس به خطر بیندازند.
  غار بابا احمد مکان تاریخی نیست
 در همین حال «جلیل جباری» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی هم به «ایران» گفت: این غار نه تاریخی است و نه از نظر طبیعی اهمیت دارد. وی افزود: بررسی‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد هیچ آثار تاریخی دراین غار دیده نمی‌شود و به همین جهت ما اصلاً به این بحث ورود نکرده‌ایم.  وی افزود: گفته می‌شود سودجویانی حتی فروش اطلاعات غلط وجود گنج در این غار را منبع درآمد خود کرده‌اند که جای تأسف دارد. جباری گفت: البته چالدران دارای 60 تا 70 محوطه تاریخی ثبت شده دارد. قره کلیسا و مقبره صدرالدین طوسی از مهمترین این آثار هستند.
در پی پیدا شدن جسد سه نفر از جویندگان گنج که اوایل هفته وارد این غار شده بودند «حسن محمدزاده» به خبرگزاری صداوسیما، گفت: این غار تاریخی نیست بلکه یک شکاف طبیعی با گاز سمی است. وی تأکید کرد: وجود طلا و عتیقه در این غار یک توهم است. به گفته وی عملیات انتقال اجساد به بیرون از غار در شرایط سخت جوی صورت گرفته که تیم‌های امداد استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و هلال احمر و آتش‌نشانی در این عملیات همکاری داشتند. چالدران در شمال استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/6/567729/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها