محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد


بنفشه غلامی/ سه پرونده فساد مالی کلان که به ترتیب زمانی یکی از دیگری بزرگ‌تر هستند، حاصل 12 سال حضور «بنیامین نتانیاهو» در کاخ نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی است. او دیروز به‌خاطر این سه پرونده، راهی دادگاهی شد که می‌تواند او را به‌خاطر چنین جرایمی به 10 سال زندان محکوم کند. و همه اینها در حالی است که «بی‌بی» قصد دارد، کمتر از سه ماه دیگر در چهارمین انتخابات سراسری این رژیم در دو سال گذشته شرکت کند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، «نتانیاهو» 71 ساله هرچند نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در هنگامی که این پست را در اختیار دارد، در دادگاه حاضر می‌شود تا به اتهامات خود پاسخ گوید، اما از بهار امسال به این سو، این دومین بار بود که مجبور شد، راهی دادگاه شود. او یکشنبه شب با انتشار ویدئویی به سبک ترامپ، به رسانه‌ها و اخبار جعلی‌شان حمله کرد. او در این ویدئو از حامیانش خواست تا به‌خاطر کرونا، مقابل دادگاه تجمع نکنند. اما دلیل واقعی این درخواست این بود که نمی‌خواست بین حامیان او و انبوه معترضانش که مشخص بود مقابل دادگاه تجمع خواهند کرد، درگیری بروز کند و شاهد رویدادی مشابه 6 ژانویه امریکا و حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره امریکا باشد.
دیروز پیش از حضور «نتانیاهو» در دادگاه، نیروهای امنیتی سوار بر موتور در خیابان مستقر شده و تک تیراندازها بالای ساختمان‌ها مستقر شدند تا امنیت وی را تأمین کنند. همان طور که او و اغلب رسانه‌های اسرائیلی پیش‌بینی کرده بودند، مخالفان وی نیز دیروز از ساعت‌ها قبل از آغاز نشست دادگاه، مقابل ساختمان آن تجمع کرده بودند. به گزارش «تایمز اسرائیل»، خودروی «بی‌بی» بسیار زودتر از زمانی که دادگاه شروع می‌شد، به محوطه دادگاه رسید و «نتانیاهو» مجبور شد از میان معترضانی عبور کند که با به صدا درآوردن شیپورهای بزرگ و کوبیدن بر طبل، شعار می‌دادند: «بی‌بی ‌برو زندان»، «بی‌بی ‌استعفا». او پس از ورود به ساختمان دادگاه نیز مجبور شد، مدتی پشت در بسته سالنی که دادگاه در آن برگزار می‌شد، پشت به خبرنگارانی که با نگاه‌های کنجکاو و پرسشگرانه او را نگاه می‌کردند، بنشیند و سعی کند خود را خونسرد نشان دهد، اما یکی، دو باری که برگشت تا نگاهی به اطراف اندازد، خبرنگاران تصاویری از او را ثبت کردند که با نگرانی به اطراف خود نگاه می‌کرد.
«نتانیاهو» در نهایت به همراه «شائول الوویچ»، «آیریس الوویچ» و «نانی موزیس»، دیگر متهمان پرونده 4 هزار که دادگاه دیروز به آن اختصاص داشت، وارد جلسه دادرسی شد. او در 30 دقیقه نخست دادگاه در آن حضور داشت و پس از آن ادامه جلسه را به وکلای خود سپرد و رفت. اما در همان اندک زمانی که در دادگاه بود، مدعی شد بی‌گناه است. او در پرونده 4 هزار که بزرگترین پرونده علیه او است، متهم است در ازای پوشش مثبت خبرهای خود از طریق شرکت رسانه‌ای «والا» که «الوویچ»، آن را اداره می‌کند، تسهیلات مالی کلانی به او اعطا کرده است.
به جز پرونده 4 هزار «نتانیاهو» 2 پرونده قضایی دیگر هم تحت عنوان های هزار و 2 هزار دارد که در آنها نیز بااتهاماتی مشابه مواجه است. او در پرونده هزار به دریافت هدیه از تجار شامل نوشیدنی های الکلی و سیگار برگ ، در پرونده 2 هزار متهم به دریافت وجوه غیر قانونی بابت خرید
زیر دریایی و کشتی های جنگی از آلمان متهم است. به‌گزارش «رویترز»، پرونده‌های فساد «نتانیاهو» در سال‌های اخیر باعث بروز شکاف‌های زیادی در جامعه رژیم صهیونیستی شده و این جامعه را به سوی چند قطبی شدن کشانده است. نماد آشکار آن نیز تظاهرات‌های هفتگی مرتبی است که در یک سال اخیر در تل آویو شکل گرفته است. با این حال او همچنان معتقد است، این اتهامات و راه‌اندازی دادگاه‌ها علیه او، در واقع تلاشی برای کودتای سیاسی علیه وی پیش از هر بار انتخابات در این رژیم است. این اتهام زنی او با هدف تأخیر انداختن در جلسه بعدی دادگاه عنوان شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7563/1/569087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها