رسوایی ملکه انگلیس



گروه جهان/ افشاگری روزنامه انگلیسی «گاردین» درباره سوءاستفاده ملکه الیزابت از اختیارات خود برای پنهان کردن ثروت شخصی‌اش از مردم، با واکنش کاخ باکینگهام روبه‌رو شد.
به گزارش «گاردین»، اسناد این گزارش جنجالی که در جریان تهیه مطلبی درباره میزان اثرگذاری قدرت ملکه در شکل‌گیری قانون بریتانیا در آرشیو ملی این کشور به دست آمده نشان می‌دهد، وکیل شخصی ملکه انگلیس در دهه 1970، وزرای کابینه وقت را به اصلاح قوانین مربوط به شفاف‌سازی اموال و سهام خاندان سلطنتی وادار کرده است. این دستور ملکه، دولت «تد هیت» را ملزم کرد تا بندی به قانون بیفزایند که شرکت‌های تحت مالکیت سران کشور را از قانون شفاف‌سازی سهام مصون نگه دارد. این اصلاحات بواقع پرده‌ای در برابر انباشت ثروت ملکه به شمار می‌رفت. گرچه هنوز هم رقم دقیقی از ثروت ملکه الیزابت دوم فاش نشده است اما برآوردهای اولیه نشان از دارایی صدها میلیون پوندی او دارد. وب سایت خانواده سلطنتی این شرایط را یک روند عادی و قانونی می‌داند که قانونگذاران در تبیین قوانین مرتبط با خاندان سلطنتی، رضایت و موافقت ملکه را جلب کنند اما ظاهراً این نظارت پیش از نمایندگان انجام شده است.
در همین حال به نوشته «دیلی اکسپرس»، خاندان سلطنتی بریتانیا به این گزارش واکنش نشان داده و آن را «توطئه»ای علیه خود تعبیر کردند. «ریچارد کای»، کارشناس مسائل حوزه سلطنتی انگلیس نیز دلایل مهمی برای افشا نشدن میزان ثروت شخصی ملکه بیان کرد: «در صورتی که مشخص شود ملکه سهامدار چه کمپانی‌هایی است، بازار سرمایه‌گذاری تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی تعادل بازار را بر هم می‌زند. از طرفی با بررسی‌های موشکافانه عمومی، جایگاه سلطنتی نیز به مخاطره می‌افتد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7563/4/569106/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها