رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور:

فضای کشور در سال جدید انتخاباتی‌تر می‌شود


گروه سیاسی/ «فاصله گرفتن از فضای سرد سیاسی». این وعده‌ای است که جمال عرف رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در 4 ماه مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ می‌دهد و حضور بیش از 50 درصدی مردم در آن را هم پیش‌بینی می‌کند.
عرف که با خبرگزاری مهر گفت‌و‌گو کرده است، پیش‌بینی‌اش از فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ این است که پس‌از طی شدن ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ فضای کشور انتخاباتی‌تر می‌شود و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. او معتقد است با تدابیری که اندیشیده شده است از فضای سرد سیاسی‌ای که وزیر کشور با ابراز تأسف از آن خبر داده بود، فاصله خواهیم گرفت.
رئیس ستاد انتخابات کشور از ساخت اپلیکیشن شعبه یاب برای رأی دهندگان خبر داد و در خصوص افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: تصمیم‌گرفتیم سرجمع به میزان
۱۰ درصد افزایش شعب داشته باشیم، بنابراین در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، قریب به ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت.
عرف در مورد پیشنهاداتی که حول محور انتخابات به وزارت کشور داده شده هم توضیح داد: برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای انتخابات در قانون دیده نشده است که طبعاً آنها را کنار گذاشتیم. پیشنهاداتی در رابطه با برگزاری انتخابات به‌صورت پستی داشتیم که چنین روشی را نمی‌توانیم انجام دهیم و در قانون نیست یا پیشنهادی در مورد برگزاری اینترنتی انتخابات مطرح شد که در هیچ جای دنیا انتخابات را اینترنتی برگزار نمی‌کنند و اصلاً در آن فضا محرمانگی معنا ندارد. در نهایت به افزایش شعب و افزایش ساعات در روز رأی‌گیری رسیدیم. از آنجایی که در ۲۸ خرداد روز بلند است، تصمیم بر آن شد که اگر بتوانیم دو ساعت زودتر انتخابات را شروع کنیم و به‌عنوان مثال به جای ۸ صبح، ساعت ۶ صبح انتخابات را کلید بزنیم تا هرکسی که علاقه‌مند است بتواند زودتر در انتخابات شرکت کند.
عرف در مورد ثبت‌نام مجازی کاندیداهای 4 انتخابات پیش رو هم گفت: ثبت‌نام این دوره انتخابات چه در ریاست‌جمهوری و چه در شوراهای شهر و روستا و دو میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، به‌شکل غیرحضوری خواهد بود و افراد در منزل یا محل کار و هر جایی که هستند وارد می‌شوند و اطلاعات خود را ثبت می‌کنند. در خود شعب هم، تمام پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود.
او در مورد نتایج نظرسنجی‌ها در خصوص انتخابات سال آینده گفت: براساس بخشی از نظرسنجی‌ها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود می‌کنند یک‌سوم کسانی هستند که مورد سؤال قرار گرفتند. آرای نظرسنجی‌ها متفاوت است و بعضی از نظرسنجی‌ها به‌صورت تلفنی گرفته می‌شود که یک اندازه اعتبار دارد و برخی با نمونه‌گیری‌های دقیق‌تر نظرسنجی می‌کنند. به مرور که جلو می‌رویم، به نظر می‌آید که این عدد در حال افزایش است اما روند کندی دارد.
عرف با اشاره به اینکه هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است و امید داریم سال جدید فضا انتخاباتی‌تر و تکلیف گروه‌ها و احزاب سیاسی روشن شود، گفت: البته این موضوع به این برمی‌گردد که گروه‌ها و جریانات سیاسی هنوز در حال گفت‌و‌گو هستند و هنوز خیلی وارد فضای انتخاباتی نشدند. در سال جدید وقتی برنامه انتخاباتی گروه‌ها و احزاب سیاسی و کاندیداهایی که قرار است معرفی کنند مشخص شود، منجر به شکل‌گیری گفتمان‌ها می‌شود و پیرو آن، فضا اجتماعی‌تر شده و مقوله انتخابات وارد فضای عمومی جامعه خواهد شد.
 او در ادامه گفت: ما در ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از مشارکت بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد داشته‌ایم. یعنی کسی توقع ندارد ما بیش از ۸۵ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم. تصور من این است که ما باید میانگین این درصدها را در نظر بگیریم.
عرف همچنین گفت که از ستاد ملی مقابله با کرونا تقاضا کردیم عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات، در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند و اگر این اتفاق صورت گیرد ایمنی خیلی افزایش پیدا می‌کند و ایمنی حداقل ۹۰ درصد می‌شود، البته در صورتی که دو دوز زده شده باشد. اگر واکسن به مقدار کافی وارد کشور شود، امیدوار هستیم که عوامل انتخابات واکسن بزنند. اگر به مقدار کافی نیاید باید حداقل سراغ تست‌ها برویم.
اعتماد ملی فرد دیگری را به‌عنوان دبیر کل معرفی کند
عرف در ادامه در خصوص رد صلاحیت مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی هم توضیح داد: یکی از مراحلی که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد بحث قرار می‌گیرد، این است که اعضای شورای مرکزی براساس قانون ۱۰ احزاب نباید محکومیت داشته باشند. وقتی پرونده اعتماد ملی مطرح شد، دیدیم که این مسأله [محکومیت] برای چند نفر از اعضای شورای مرکزی وجود دارد، بنابراین باید قانون را رعایت می‌کردیم. البته این مسأله تنها برای این حزب نیست، بلکه برای سایر احزاب هم اتفاق می‌افتد. او تأکید کرد: کاری که اعتماد ملی یا امثال این حزب باید بکنند، این است که افراد دیگری را به‌عنوان دبیرکل به ما معرفی کنند. این اتفاق پیچیده‌ای نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/2/569429/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها