عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه:

همه تحریم‌ها باید لغو شود


سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بازگشت امریکا به برجام را درصورت لغو تحریم‌ها و مشاهده شدن آثار ملموس این اقدام امکانپذیر دانست. عراقچی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی
 KHAMENEI.IR درباره برجام و بازگشت امریکا به این توافق گفت: آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به‌ طور مشخص برای رفع تحریم‌‌ها داشته‌ و دارند. برجام بر دو پایه قرار دارد؛ یک پایه اقدامات هسته‌‌ای ایران است که در یک دوره‌ زمانی مشخص صورت می‌‌گیرد و دیگری تحریم‌‌ها علیه ایران است که طرف مقابل باید برگرداند.
طبیعتاً هر کدام از این دو پایه وجود نداشته باشد، برجام موضوعیت خودش را از دست می‌‌دهد. عراقچی منظور از همه‌ تحریم‌‌ها را تحریم‌هایی دانست که در برجام پیش‌‌بینی شده و بعد از خروج امریکا از برجام دوباره وضع شده و هم تحریم‌‌هایی که جدیداً وضع شده و عنوانش عوض شده است. او در توضیح بیشتر این موضوع افزود: منظور از رفع تحریم‌‌ها همه‌ تحریم‌‌هایی است که اولاً در برجام پیش‌‌بینی شده و باید امریکا برمی‌‌داشت، ثانیاً تحریم‌‌هایی است که بعد از خروج امریکا از برجام جدیداً وضع شدند و ثالثاً تحریم‌‌هایی است که با ترفند حقوقی سعی کردند عناوینش را عوض کنند و شکل جدیدی بدهند.
به‌گفته معاون وزیر خارجه در برجام تمامی تحریم‌‌هایی که (تحریم‌‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، امریکا، دستورات اجرایی رئیس‌جمهوری و قوانین کنگره) به‌‌ خاطر برنامه‌ هسته‌‌ای علیه ما وضع شده بود، باید برداشته می‌شد. این قانون برجام است و در توافقنامه هم پیش‌‌بینی شده است. بنابراین، همه‌ این تحریم‌ها باید برداشته شود؛ اما بعد از خروج امریکا از برجام یکسری تحریم‌‌های جدید‌‌تری گذاشته شد که از نظر ما همه‌ این تحریم‌ها مشمول همین خواهد شد و باید برداشته شود.
عراقچی افزود: برای ما مهم نیست که امریکا امضا می‌‌کند که ایران بتواند نفت بفروشد یا تحریم خودش را بر نفت ایران برمی‌‌دارد یا متوقف می‌‌کند، بلکه مهم این است که نفت ما فروش برود و مشکلات مربوط به‌ حمل‌‌و‌نقل، بیمه‌‌ و همه‌ مسائل جانبی‌‌اش حل بشود. در واقع نفت ما به دست خریدار برسد و مبلغش از طریق بانک به دست ما برسد. این تأثیر رفع تحریم‌‌هاست که در عمل باید خودش را نشان بدهد. اگر این پروسه اتفاق بیفتد، ما می‌توانیم بگوییم که تحریم‌‌ها واقعاً برداشته شده است.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه بعضی از تحریم‌‌ها هم در عمل آثار فوری دارند، افزود: مثلاً مبادلات بانکی سریع انجام می‌شود. اگر این‌چنین باشد، معلوم می‌شود که تحریم برداشته شده است؛ اما بعضی از تحریم‌‌ها آثارش کمی طولانی‌‌تر است. فرض کنید اگر تحریم سرمایه‌‌گذاری در ایران برداشته ‌شود، اثرش وقتی معلوم می‌شود که یک شرکت خارجی علاقه‌‌مند به سرمایه‌‌گذاری در ایران به کشور بیاید و کارش را شروع کند. معمولاً شرکت‌‌ها برای سرمایه‌گذاری مطالعاتی دارند و چند ماه باید مطالعه کنند و شریک ایرانی پیدا بکنند و به تفاهم و قرارداد برسند، بعد سرمایه‌شان منتقل شود.
عراقچی در نهایت تصریح کرد که بنابر اطلاعاتی که حاصل شده امریکا هنوز به سیاست جدیدش در رابطه با ایران نرسیده‌‌ و موضعی اعلام نکرده است.
 ند پرایس: سیاست حداکثری امریکا شکست خورده است
سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا از رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین امریکا در قبال ایران انتقاد و برای برقراری دیپلماسی ابراز امیدواری کرد. «ند پرایس»، در بیانیه‌ای که برای نشریه نیوزویک ارسال کرد با تکرار این موضوع که اگر ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام بازگردد امریکا نیز همان کار را می‌کند تا یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر بسازد، افزود: ما معتقدیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده است چراکه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را سرعت بخشیده و به فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش ادامه داده است. رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه مصمم هستند که دیپلماسی را به‌عنوان ابزاری مؤثرتر برای دستیابی به اهداف‌مان به‌کار گیرند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/2/569430/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها