هشدار مرعشی نسبت به ادامه تجربه مجلس یازدهم در دولت سیزدهم

جریان سیاسی جدید، همه سرمایه‌های کشور را می‌سوزاند


گروه سیاسی/ حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی، فرآیندهای تصمیم‌گیری و سیاسی مجلس یازدهم را به نوعی تجربه زدایی و سیاست زدایی از کشور و کنار گذاشتن تجربه 40 ساله اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور دانست و نسبت به پیامدهای مخرب تداوم این رویکرد برای کشور در دولت بعدی هشدار داد. به‌عنوان مثال، مرعشی، آنچه در مجلس پیرامون دو مسأله طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و بررسی لایحه بودجه رخ داد را نتیجه فاقد تجربه بودن، فاقد استخوان‌بندی سیاسی بودن و در نهایت کنارگذاشتن افراد با تجربه درون و بیرون مجلس از فرآیندهای سیاسی دانست و خواستار دخالت مقام‌های ارشد نظام برای توقف این روند مخرب در کشور شد.
این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در تبیین مشکلات جاری فضای سیاسی ایران اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین خصوصیات فضای سیاسی ایران بویژه پس از شکل‌گیری مجلس یازدهم، این است که ظاهراً قرار است کشور را منهای تجربیات ۴۰ ساله اداره کنیم و قرار است دوباره از نو همه چیز را تجربه کنیم.
او با بیان اینکه اکنون نه تجربه وسیع اصلاح‌طلبان و نه حتی تجربه جناح اصولگرا در خدمت کشور قرار ندارد، اضافه کرد: هنگام بررسی بودجه آقای حاجی بابایی را که چندین دوره در کمیسیون تلفیق بود کنار گذاشتند و آقای نادران را که اصلاً تجربه بودجه بستن ندارد به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق تعیین کردند؛ به همین دلیل کمیسیون تلفیق اعلام کرد لایحه دولت، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، اما خود کمیسیون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سقف بودجه اضافه کرد و این یعنی میزان کسری را به ۷۲۰ هزار میلیارد تومان رساند.
مرعشی رأی نیاوردن لایحه بودجه در مجلس را به معنای رد کار 2 ماهه و گزارش کمیسیون تلفیق دانست و گفت: نکته مهم‌تر اینجاست که رئیس مجلس نتوانست تحلیل کند و تصمیم بگیرد. اگر آقای لاریجانی بود حتماً کار درست را می‌کرد و آن را به کمیسیون برای تجدید نظر بازمی‌گرداند اما قالیباف می‌گوید دولت باید لایحه جدید دهد. درحالی که اگر دولت لایحه جدید بدهد، باید دوباره از اول تمام مراحل تشکیل کمیسیون تلفیق و رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی طی شود و پس از دو ماه باز به همان نقطه‌ای برسند که هفته قبل بودند.
نماینده ادوار مجلس، قانون انتخابات ریاست جمهوری را که از سوی شورای نگهبان رد شد مصداق دیگری از فاقد تجربه و فاقد استخوان‌بندی سیاسی بودن مجلس دانست و اظهارکرد: در این طرح مجلس یازدهمی‌ها تمام کشور را متشنج کردند و فضای سیاسی را علیه خودشان شوراندند، اما در نهایت شورای نگهبان یک جمله گفت و آن را رد کرد و همه‌اش را مغایر با قانون تلقی کردند.همه اینها خسارت است، از نظر من در مدت زمان کمتر از یک سال، آقای قالیباف، تمام سرمایه سیاسی و اجتماعی‌اش را از دست داد و او حتی برای ریاست آینده مجلس هم باید نسبت به رأی خودش تردید داشته باشد چراکه کاملاً مجلس و خودش را سوزاند.
مرعشی در تحلیل چرایی این رفتار مجلس، گفت: اولاً تجربه هیچ یک از دو جناح در خدمت مجلس یازدهم نبود، دوم اینکه، سازمان سیاسی وجود نداشت، یعنی ۲۹۰ نفر را به مجلس فرستادند اما اینها سازمان سیاسی ندارند، افراد  تشکیلاتی در بین آنان وجود ندارد. اصلاً نمی‌دانید در مجلس باید با چه کسی کار کرد حتی خود رئیس مجلس هم نمی‎داند باید با چه کسی کار کند. در واقع مجلس تبدیل به یک مسئول بالا دست می‌شود و یک توده!
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ادامه داد: اگر همین اتفاق بخواهد برای قوه مجریه و مدیریت کشور رخ دهد و فردا ما با یک رئیس‌جمهوری و دولتی مواجه شویم که به نوعی ادامه مجلس یازدهم باشد، یعنی دولتی که نه تنها تجربه
۴۰ ساله کشور را کنار بگذارد بلکه سازمان‌های سیاسی و استخوان‌بندی هم نداشته باشد و در نتیجه مشخص نباشد که کدام دولت برای چه جناحی است، آنچنان بحرانی برای کشور به وجود می‌آید که نمی‌توان جمع کرد.
مرعشی گفت: بنده صریح می‎ گویم، خطر این است که در نبود جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، جریان جدیدی آمده است که در حال سوزاندن سرمایه کشور است. آقای ناطق نوری کجا است؟ آقای باهنر کجا است؟ علی لاریجانی کجا است؟ نیستند! به بیانی دیگر جریان جدیدی آمده و کمتر از یک سال، تمام سرمایه را سوزانده است.
عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در ادامه گفت که اگر مسأله رقابت در عرصه سیاسی ایران جدی شود و شخصیت‌های معتبر وارد صحنه شوند، یقیناً فضا می‌تواند تغییر کند.
مرعشی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به کشور خوب نگاه کند باید به یک موازنه سیاسی در کشور فکر کند، اظهارکرد: حداقل ۲ جناح اصلی سیاسی کشور در صحنه حاضر باشند حالا یکبار دست این جناح است و یکبار دست آن جناح، فرقی نمی‌کند و کشور همیشه در حال حرکت است. رهبری هم که می‌خواهند از بالا کشور را مدیریت کنند و بر این رقابت‌های سیاسی نظارت کنند، کار رهبری هم ساده می‌شود. اگر توازن سیاسی و موازنه سیاسی یکبار دیگر بهم بخورد حتی به نفع این دوستانی که امروز در مجلس خودشان را بسیار از ما، به ولایت متعهدتر ‌می‌دانند، همین‌ها برای کشور دردسر درست خواهند کرد.
احزاب از ظرفیت خاتمی استفاده می‌کنند
وی درباره اینکه سه گزینه مرعشی، بهزاد نبوی و حسین کمالی برای ریاست بر نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مطرح هستند، گفت: بنده مطرح نیستم و برای چنین کاری هم آمادگی ندارم. به‌نظر من فضای کلی حاکم بر این نهاد جدید ریاست آقای نبوی است. فکر می‌کنم که همان هیأت رئیسه سنی، هیأت رئیسه دائمی هم بشوند، برداشت من این است که آقای بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان ایران خواهد بود.مرعشی با بیان اینکه «به هر حال آقای خاتمی هنوز حوزه نفود خوبی در جامعه دارند» افزود: در تشکیلات آقای خاتمی نقشی ندارند. تشکیلات جبهه اصلاح‌طلبان ایران توسط احزاب راه‌اندازی شده است ولی به‌طور طبیعی احزاب این مقدار از زرنگی برخورداند که از ظرفیت آقای خاتمی استفاده کنند.

برش
امروز، جلسه اصلاح‌طلبان با حضور خاتمی در حسینیه جماران

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفت: «بهزاد نبوی» احتمالاً به عنوان رئیس جبهه اصلاح‌طلبان تعیین می‌شود. علی صوفی در گفت‌و‌گو با مهر، از تشکیل جلسه اعضای نهاد اجماع‌ساز [جبهه اصلاح‌طلبان] در حسینیه جماران خبر داد و گفت: اولین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان که قبلاً به نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات فعال بود امروز با حضور رئیس دولت اصلاحات برگزار می‌شود اما دستور کار مشخصی برای این جلسه وجود ندارد. وی درباره انتخاب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان، بیان کرد: رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در اولین جلسه بعد از جلسه‌ای که برگزار می‌شود، تعیین خواهد شد؛ تاریخ جلسه بعدی هنوز مشخص نیست. همچنین در مورد ترکیب هیأت رئیسه این نهاد هنوز چیزی قطعی نشده است. دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات درباره اینکه چرا رئیس جبهه اصلاح‌طلبان تاکنون انتخاب نشده است؟، تصریح کرد: برای اصلاحات دیر نیست، چراکه قبل از ثبت‌نام کاندیداها و تأیید صلاحیت‌ها، انتخاب نامزد برای اصلاح‌طلبان موضوعیتی ندارد از این رو اجماع‌سازی بعد از تأیید صلاحیت کاندیداها خواهد بود. صوفی، نفوذ حزب کارگزاران در انتخاب ریاست نهاد اجماع‌ساز را رد کرد و گفت: در جلسه امروز و جلسه رأی‌گیری همه احزاب حضور دارند که یکی از آنها حزب کارگزاران است.وی با بیان اینکه احتمالاً «بهزاد نبوی» به عنوان رئیس نهاد اجماع‌ساز انتخاب می‌شود، اظهار داشت: دست‌اندرکاران اجرایی او را قبول دارند و «نبوی» هم در بین اعضا برای پیروزی شانس خوبی دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/3/569433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها