حفاران به جان «سالسال» افتادند



ساوه - وجود قلعه باستانی «سالسال» در اطراف روستای آقداش بخش نوبران شهرستان ساوه نمادی از قدمت تاریخی دوران پیش از اسلام است اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و در کانون دید نبودن، هر از گاهی سر و کله سوداگران گنج و دفینه در این ناحیه پیدا می‌شود و رد آنها را می‌توان از چاله و گودال‌ها دید.
به‌گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی روستای آقداش گفت: به‌عنوان رئیس شورای روستا همیشه با مشاهده افراد غریبه و مشکوک، از ورود آنها جلوگیری کردم اما نکته تأسف بار این است که برخی افراد در درون روستا با حفاران غیرمجاز همکاری می‌کنند.
«حسن مهری» اظهار داشت: هر سال و در زمان رشد گیاهان خوراکی و دارویی در اردیبهشت به منطقه سالسال، زنگ چال و میدان (حوالی روستای آقداش) سرکشی می‌کنم ولی متأسفانه حفاران و جویندگان گنج سیمای ناخوشایندی را ایجاد کرده‌اند و در هر نقطه گودال و سوراخ‌های عمیقی مشاهده می‌شود.
وی گفت: در موارد زیادی با پاسگاه مستقر در روستای «یاتان» در مجاورت روستای آقداش نیز تماس گرفتیم که با وجود کمبود نیرو و تجهیزات همکاری می‌کنند اما حفاران از تاریکی شب و ایامی از سال که منطقه خلوت است برای مقاصد خود استفاده می‌کنند و در بهار هم مواردی از حضور افراد را مشاهده می‌کنیم که به بهانه چیدن گیاهان فصل مانند کنگر، چای کوهی، آویشن و پونه حضور می‌یابند اما با خودشان بیل و کلنگ همراه دارند که مشکوک به نظر می‌رسند. رئیس شورای اسلامی روستای آقداش گفت: در بالادست روستا نیز یک امامزاده به‌نام «طیب طاهر» وجود دارد که حتی در زیر این بارگاه اقدام به حفر تونل کرده‌اند و برخی افراد که وارد این تونل شده‌اند نیز اعلام کردند که در انتهای این مسیر اکسیژن هوا قطع می‌شود.
به‌گفته او، اخیراً هم درب ورودی امامزاده را به سرقت بردند در حالی که با هزینه اهالی و کمک خیرین و هزینه‌ای افزون بر ۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ بازسازی و تجهیز شده بود.
وی ادامه داد: در اطراف این امامزاده یک درخت توت قدیمی وجود داشت که قطر آن افزون بر یک متر بود اما آنقدر اطراف آن را حفاری کردند که متأسفانه خشک شد.
مهری گفت: تمام تجهیزاتی که به‌عنوان رئیس شورای آبادی در اختیار دارم، یک دستگاه موتورسیکلت قدیمی است که امکان تردد با آن را برای سرکشی به همه تپه‌های اطراف ندارم و حتی در مواجهه با گروه‌های حفار از این هراس دارم که مبادا آسیبی به من برسانند؛ بنابراین از مسئولان درخواست می‌کنم که برای پایش و نظارت بهتر منطقه و مقابله با حفاران غیرمجاز حمایت کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای آقداش گفت: از مسئولان درخواست می‌کنیم که از ما دفاع و حمایت شود و وقتی که گزارش تردد افراد و خودروهای مشکوک را اعلام می‌کنیم، بسرعت رسیدگی کنند هرچند درک می‌کنیم که امکانات پاسگاه یاتان محدود است.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه نیز در این خصوص، گفت: باید بررسی کنیم که آیا تپه و قلعه مورد نظر همانی است که به ثبت آثار ملی رسیده یا خیر.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/6/569451/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها