تهران میزبان اجلاسی جهانی

ایران ریاست جنبش غیرمتعهدها را برعهده گرفت


تهران از 5 تا 10 شهریور سال 1391 میزبان شانزدهمین نشست جنبش غیرمتعهدها بود که به‌دلیل تعداد اعضا یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های دیپلماتیک در سطح جهان محسوب می‌شود. در جریان برگزاری این اجلاس نمایندگان بیش از 100 کشور از 120 کشور عضو به ایران سفر کردند و تهران برای میزبانی از اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها سه روز تعطیل بود. در جریان برگزاری جلسه سران که روز 9 شهریور برگزار شد ۲۴ رئیس‌جمهور، ۸ نخست‌وزیر، ۳ پادشاه، ۹ معاون رئیس‌جمهوری و ۸۰ وزیر (۶۰وزیرخارجه)، ۲ رئیس ‌مجلس و ۹ فرستاده ویژه حضور داشتند. همچنین دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه‌های دیگر جهانی میهمانان ویژه این اجلاس بودند. در این نشست ریاست جنبش غیرمتعهدها از مصر به ایران منتقل شد و برای همین محمد مرسی رئیس‌جمهوری مصر که بعد از بهارعربی در این کشور به این سمت رسیده بود؛ برای چند ساعت به تهران سفر و سخنرانی کرد که حاشیه‌هایی به همراه داشت.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نخستین سخنران اجلاس سران طی سخنانی فرمودند:«ما در اینجا گرد آمده‌ایم تا به هدایت و کمک پروردگار، حرکت و جریانی را که در شش دهه‌ قبل با هوشمندی و موقعیت‌شناسی و شجاعت چند تن از رهبران سیاسىِ دلسوز و مسئولیت‌پذیر پایه‌گذاری شد، به اقتضای موقعیت‌ها و نیازهای امروز جهان ادامه دهیم و بلکه به آن جانی تازه و تحرکی دوباره ببخشیم. میهمانان ما از مناطق جغرافیایی دور و نزدیک در اینجا گرد آمده و متعلق به ملیت‌ها و نژادهای گوناگون و دارای تعلقات اعتقادی و فرهنگی و تاریخی و وراثتىِ متنوعند؛ ولی همان طور که «احمد سوکارنو» یکی از بنیانگذاران این جنبش در کنفرانس معروفِ باندونگ در سال ۱۹۵۵ گفت، مبنای تشکیل عدم تعهد، نه وحدت جغرافیایی یا نژادی و دینی، بلکه وحدت نیاز است. آن روز کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، به پیوندی که بتواند آنها را از سیطره‌ شبکه‌های اقتدارگرا و مستکبر و سیری‌ناپذیر مصون بدارد، نیازمند بوده‌اند؛ امروز با پیشرفت و گسترش ابزارهای سلطه‌گری، این نیاز همچنان پابرجا است...»
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفتند:«امروز آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد با گذشت شش دهه همچنان زنده و پابرجاست؛ آرمان‌هایی مانند استعمارزدایی، استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، عدم تعهد به قطب‌های قدرت و ارتقای همبستگی و همکاری میان کشورهای عضو. واقعیت‌های امروز جهان با آن آرمان‌ها دارای فاصله است؛ ولی اراده‌ جمعی و تلاش همه‌جانبه برای عبور از واقعیت‌ها و دست یافتن به آرمان‌ها، هرچند پُرچالش، لیک امیدآفرین و ثمربخش است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/16/569486/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها