چگونه مه آفرید در اقتصاد ایران، آفریده شد؟

برگزاری دادگاه فساد 3 هزار میلیارد تومانی


در سال‌های 1390 و 1391 مهم‌ترین عددی که نقل هر محفلی بود و دائم شنیده می‌شد: «3 هزار میلیارد تومان» بود، عددی که عمق یک فساد را نشان می‌داد و ریشه آن به فردی می‌رسید که شهریور سال 1390 دستگیر شد و در طول سال 1391 جلسات دادگاهش برگزار و در نهایت به اعدام محکوم شد، حکمی که 29 بهمن سال 1391 تأیید ولی در نهایت روز 3 خرداد 1393 در زندان اوین اجرا شد.
مه آفرید امیر خسروی متولد سال ۱۳48، فعالیت اقتصادی خود را با اداره کردن گاوداری در منطقه داماش به‌همراه برادرانش در نیمه دهه 80 شروع کرد ولی خیلی زود با استفاده از وام‌های طرح‌های زودبازده کسب و کار خود را توسعه داد و «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» را تأسیس کرد. او در سال 1389 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی توانست با زد و بندهای بانکی بخش اصلی سهام شرکت‌های مهمی همچون ماشین‌سازی لرستان، گروه صنعتی فولاد ایران، مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) و سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری کند. او همچنین بین سال 1385 تا 1390 مجموعه‌های متعددی را راه‌اندازی کرد که مهم‌ترین آنها گروه صنعتی شیشه مارلیک گیلان، صنعت آب معدنی داماش گیلان، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان، بانک آریا، آهن و فولاد لوشان، شرکت پی‌سنگ گستر، شرکت گردشگری و جهانگردی ستاره درخشان درفک، معدن شکافان، صنایع غذایی ترچین طبخ ایرانیان، نوآوران صنعت الکترونیک و... بود. در گروه صنعتی امیرمنصور آریا که همچنان تابلو بزرگ آن را می‌توان روی ساختمان اصلی این شرکت (درانتهای یکی از کوچه‌های خیابان قائم مقام) دید؛ بیش از 20 هزار نفر کار می‌کردند.
درمتن کیفرخواست، مهم‌ترین اتهامات مه‌آفرید امیرخسروی فرزند منصور «افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه» عنوان شده بود؛ متنی که جزئیات آن در جلسه اول دادگاه از سوی نماینده دادستان خوانده شد و  حدود یک ساعت طول کشید. نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفر خواست، گفت:«مه آفرید خسروی به‌عنوان مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا، طی سال‌های گذشته مبادرت به تأسیس یا خریداری شرکت‌های متعدد با‌ وجود زیانده بودن آنها کرده است و با استفاده از مقررات جاری وقت که متناسب با شرایط اقتصادی کشور وضع شده، پس از برقراری ارتباط با برخی مدیران بانکی و اشخاص صاحب نفوذ از سیاست انبساطی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و به‌ بهانه کارآفرینی و اشتغال، سوءاستفاده و منابع هنگفتی را از شبکه بانکی جذب کرده است.»
پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی ابتدا بجز مه آفرید امیرخسروی 31 متهم دیگر (تعدادی از آنها از مدیران ارشد بانکی بودند) داشت که در ادامه رسیدگی به پرونده تعداد آنها به 39 نفر رسید و در نهایت بعد از جلسات دادگاه حکمی ۱۶۶۰ برگی برای همه آنها در مجموع صادر شد. محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران یکی از مهم‌ترین مجرمان این پرونده است که به‌دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی و اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است. او با دستگیری مه آفرید و شروع رسیدگی به این پرونده از کشور فرار کرد و به کانادا رفت.
دادگاه رسیدگی به فساد 3 هزار میلیارد تومانی شروع رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی بود که حدود 10 سال است ادامه دارد و نام‌های بسیاری در طول این سال‌ها مطرح و پرونده‌های آنها رسیدگی شده یا در حال رسیدگی است؛ نام‌ها و پرونده‌هایی مثل بابک زنجانی، پدیده شاندیز، مؤسسه‌های اعتباری، حمیدرضا باقری درمنی (سلطان قیر) و... .


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/16/569487/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها