تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و اولترابوک


شاید بسیاری از کاربران که با واژه‌های لپ تاپ، نوت بوک و اولترابوک مواجه می‌شوند و تفاوت این دستگاه ها را با یکدیگر ندانند و حتی برخی فکر می‌کنند که همه آنها یکسان هستند اما این‌طور نیست حتی اگر تفاوت‌ها بسیارجزئی باشند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.
لپ تاپ
لپ تاپ‌ها دستگاه‌هایی هستند که با هدف جایگزین شدن برای کامپیوترهای دسکتاپی و خانگی ابداع شده‌اند و البته قابلیت حمل نیز هم دارند. سخت افزار لپ تاپ‌ها تقریباً مشابه همین کامپیوترهای خانگی است و عملاً با کوچکتر شدن ابعاد آن، کاربر می‌تواند براحتی آن را جابه جا کند.
نوت بوک
واژه نوت بوک برگرفته از دوران اوایل تولید این دستگاه‌ها بود. در آن دوران نوت بوک‌ها با حذف برخی از امکانات، نسخه‌ای باریک تر، سبک‌تر و کوچک‌تری از لپ تاپ‌ها بودند.
اولترابوک
اولترابوک‌ها (Ultrabook) نسخه‌ای پیشرفته از لپ تاپ‌ها هستند. اولترابوک‌ها بسیار شبیه نوت بوک‌ها یا لپ تاپ‌ها هستند اما تفاوت مهمی که با آنها دارند، سبک‌تر و کم وزن‌تر بودن آن هاست. در نسل‌های جدید، وزن اولترابوک‌ها کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم شده است و بسیار هم نازک (کمتر از ۲ سانتی متر) هستند. اولترابوک‌ها به‌دلیل کاهش عرض و وزن معمولاً درایو نوری هم ندارند.
تفاوت لپ تاپ و نوت بوک
در گذشته نوت بوک‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر از لپ تاپ‌ها بودند اما با پیشرفت تکنولوژی، این تفاوت به حداقل رسیده است و دیگر نمی‌توان تفاوت خاصی بین این دو سیستم قائل شد. اما هنوز هم معمولاً لپ تاپ‌ها نسبت به نوت بوک‌ها سایز بزرگتری دارند. همچنین در تفاوت لپ تاپ و نوت بوک لازم به ذکر است که انتخاب نام این کامپیوتر به سلیقه تولیدکننده هم بستگی دارد. به طور مثال یک تولیدکننده از عبارت نوت بوک برای محصولات خود استفاده کند و شرکتی همان محصولات مشابه را به اسم لپ تاپ معرفی کند. اندازه صفحه برای این دسته معمولاً در محدوده ۱۲ تا ۱۸ و به طور میانگین ۱۵ اینچ است و با سخت‌افزار خود قادر به انجام کار‌های مختلف هستند.
تفاوت اولترابوک با لپ تاپ و نوت بوک
اولترابوک‌ها بسیار باریک‌تر و سبک‌تر هستند و مناسب افرادی است که مجبورند دفعات زیادی سیستم خود را حمل کنند. از نظر اندازه صفحه نیز معمولاً در محدوده ۱۱ تا ۱۵ اینچ قرار دارند. اما تفاوت لپ تاپ و اولترابوک فقط در ظاهر نیست. به طور مثال اولترابوک درایو دی‌وی‌دی ندارد. از نظر قدرت پردازشی هم معمولاً برای فعالیت‌های سبک ایده آل است. همچنین اولترابوک‌ها برای سبک‌تر ونازک‌تر بودن از پردازنده‌های ضعیف‌تر استفاده می‌کنند که باعث می‌شود نسبت به لپ تاپ ضعیف‌تر باشند. این دستگاه‌ها از نظر باتری هم تفاوت‌هایی دارند. اولترابوک‌ها برای محدودیت‌های خود از باتری ضعیف‌تر (با حجم کمتر) استفاده می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/17/569491/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها