نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

رنگین کمان موسیقی در 1800 دقیقه


ندا سیجانی
خبرنگار
ضبط هزار و 800 دقیقه موسیقی در تالار رودکی با اجرای آثاربیش از ۴۰۰ هنرمند  برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، خبری بود که از سوی رئیس این دوره از جشنواره اعلام شد. محمد الهیاری در این باره گفت: «دراین دوره از جشنواره هم رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان شرکت‌ کرده‌اند  و در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.»
 دو اجرا از استاد محمدرضا شجریان
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر که روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد، در ادامه بیان کرد: اصلاح آیین‌نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مد نظر قرار داد و در کنار آن  تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهمی بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد، همچین امسال بخش‌های رقابتی هم به جشنواره اضافه گردید و در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید وزارتخانه، کارها برای شروع جشنواره سی و ششم که از ۲۸ بهمن است با پخش اینترنتی آغاز خواهد شد. البته تصمیم بر این بود برنامه جشنواره  تا سوم اسفند ادامه یابد اما تراکم اجراها به گونه‌ای شد تا چهارم اسفند نیز شاهد اجراهای اینترنتی باشیم. در حوزه جایزه باربد هم تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته به دست ما رسیده که درنهایت ۵۲ اثر برگزیده برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه باربد اعلام می‌شوند و درکنارآن برگزیدگان جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه هم در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. اما در بخش بزرگداشت‌ها قرار است از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب آهنگساز شناخته شده انقلاب قدردانی صورت بگیرد و در این راستا مستندسازی انجام شده  که در روز اختتامیه به نمایش در می‌آید، البته در بخش اجراهای صحنه‌ای دو اجرا از استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و یک اجرا هم از لرستان در بزرگداشت سردار سلیمانی  برگزار خواهد شد.
 استقبال از جایزه باربد
حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست بیان کرد: مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور برگزاری جشنواره موسیقی فجر است که مدیران برگزاری آن با آرامش و انضباط کامل نسبت به برنامه‌ریزی اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند البته در نحوه برگزاری کنسرت‌ها که این بار به صورت مجازی برگزار می‌شود مشکلات فنی وجود داشت اما خوشبختانه توانستیم این مشکلات را نیز رفع کنیم. در بخش جایزه باربد هم خوشبختانه شاهد استقبال خوبی از سوی هنرمندان بودیم. کما اینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره باکیفیتی باشیم.
پیگیری حقوقی در راستای سرقت از اجراهای  جشنواره
مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد: از مهرماه سال جاری کمیته‌ای تشکیل شد و بعد از برگزاری جلسه با شورای سیاستگذاری جشنواره درباره نحوه برپایی بخش بین‌الملل در روزهای کرونایی بحث و تبادل نظر شد و در این راستا رایزنی‌هایی با دبیرخانه‌های جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی صورت گرفت و بعد از بررسی گروه‌ها و هنرمندانی که قابلیت حضور در جشنواره را دارند، نهایت میزبان شش گروه هستیم، دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش و از ایتالیا و کوبا یک گروه شرکت دارند وتمامی اجراها به صورت اختصاصی برای مخاطبان جشنواره موسیقی فجر ضبط شده‌اند و تجربه ارزشمندی برای ما خواهد بود.
نکته دیگر اینکه برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی اهمیت بسیاری دارد و من از خبرگزاری‌های رسمی کشور تقاضا می‌کنم در این زمینه یاریگر ستاد جشنواره باشند تا بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را درگاهی برای تبادل فرهنگی به دنیا معرفی کنیم.
اردوان جعفریان  درباره فعالیت‌های ستاد جشنواره در جهت مقابله با سرقت‌های احتمالی آثار موسیقایی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، شناسه محتوای ویدئوهای به نمایش درآمده ثبت می‌شود. این موضوع در بخش بین‌المللی نیز به طور کامل به صورت حقوقی قابل پیگیری است و اگر در این زمینه سرقتی صورت گیرد از طریق نهادهای حقوقی و قضایی پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. این در حالی است که تمامی ضبط‌های صورت گرفته بخش بین‌الملل به صورت فنی انجام گرفته و فکر نکنید هنرمند مورد نظر با گوشی تلفن همراه خود اقدام به ضبط اثرش کرده است. بنابراین هر آنچه صورت گرفته با نظارت کیفی ما بوده و ما در این بخش شاهد اجراهای قابل قبولی به لحاظ فنی خواهیم بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/19/569505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها