یادی از عباس جوانمرد به بهانه تولد او

جوانمردی تو را ماندگار کرد


تاجبخش فنائیان
کارگردان و استاد تئاتر
ویژگی‌ای که عباس جوانمرد را خاص می‌کرد همان جوانمردی بود. جوانمردی فارغ از آنچه در ذهن مردم و در جامعه است در تئاتر معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کند؛ اینکه یک کارگردان و نویسنده تئاتر ویژگی‌های شخصیتی ملی خودش را حفظ کند و بر آن اصرار بورزد و پافشاری کند.
عباس جوانمرد حتی زمانی که سال‌ها در ایران نبود انگار بیش از زمانی که در ایران حضور داشت علاقه‌مند به ایران بود و به فرهنگ ملی ایران وابستگی داشت و مراقب تئاتر ایران بود. حتی دورادور. او جوانانی را که در این رشته فعالیت می‌کردند تعقیب می‌کرد و کارهایشان را می‌دید و کارگردان‌ها و نویسنده‌هایی را که این جنبه از ویژگی‌ها را در کارهایشان به‌طور قوی داشتند تشویق می‌کرد. این ویژگی هنرمند را نزد آحاد مردم و بویژه نزد کسانی که با تئاتر آشنایی دارند دوست داشتنی می‌کند.
عباس جوانمرد به‌طور عملی سال‌های سال از صحنه تئاتر دور بود اما عطف توجهش به کارهای قدیم و حضور حسی و دانشی که نسبت به تئاتر ایران داشت او را دوست داشتنی می‌کرد. بگذریم از اینکه هر کسی که کمتر در صحنه باشد و پس از دوره‌ای فعالیت پررنگ ناگهان غیب شود خود‌به‌خود مورد توجه قرار می‌گیرد و این ویژگی در تئاتر برعکس مشاغل دیگر است. چون انگار این هنرمند بی‌آزار است اما کسی که کار می‌کند مورد حسادت و نقد و بررسی‌های درست و غلط قرار می‌گیرد. کسی که زمان درازی در تئاتر فعال بوده اما ناگهان از صحنه دور می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد اما جوانمرد ویژگی‌هایی داشت که او را شایسته این توجه می‌کرد. این ویژگی اسم و رسم او بود. هم نسبت به کار تئاتر به طور اخص بسیار عاشقانه کار می‌کرد و هم تئاتر ایرانی را به معنای تئاتری که فرهنگ ایرانی را در بطن خودش داشته باشد حمایت می‌کرد و به آن علاقه داشت؛علاقه‌ای که واقعی بود و همیشه بیانش می‌کرد. عباس جوانمرد همیشه در جریان تئاتر ایران و نسبت به آن دغدغه‌مند بود و همیشه این روحیه ملی‌گرایی خودش را ابراز می‌کرد؛ با دلایل و استدلال‌های محکم و قوی. کاراکتر ملی بودن عباس جوانمرد اثری است که از او در تئاتر ایران باقی مانده است. کاراکتر ملی به‌عنوان هنرمندی که تئاتر ایران را به‌طور مستمر پیگیری می‌کند و حتی زمانی که روی صحنه نیست به‌عنوان تماشاگر در صحنه حضور دارد. کسی که خودش را کنار نمی‌کشد و همیشه حضور دارد؛ چه روی صحنه و چه در پس صحنه. این‌ها ویژگی‌های بسیار مثبتی است که هنرمند را محکم و دوست داشتنی می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/20/569512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها