شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#توهین-به-رئیس-جمهور

توهین به رئیس‌جمهوری در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر اصفهان موضوعی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی درباره‌اش زیاد صحبت می‌شود. با ‏دستور دادستان عمومی و انقلاب ‎اصفهان برای شناسایی و بازداشت عاملان توهین به ‎رئیس‌جمهوری این بحث‌ها بیشتر شد و خیلی‌ها درباره این موضوع نوشتند: «‏توهین به رئیس جمهور، توهین به فرد نیست، توهین به نماد جمهوریت نظام سیاسی است.»،  «‏اینایی که توهین به روحانی رو توجیه میکنن و میگن نفرین(مرگ بر) با توهین فرق میکنه فردا اگه شخص مورد پسندشون رأی آورد نمیگن حکم تنفیذ رهبری رو داره و نباید بهش بی‌احترامی کرد!؟»، «‏فحش و توهین هیچ معنی سیاسی‌ای نمی‌دهد. اگر فحش دادن اثر سیاسی داشت الان سلطنت‌طلبان از نیل تا فرات رو گرفته بودن.»، «‌‎توهین به رئیس‌جمهوری نادرست است.او پیشانی ملت و منتخب جمهور است.حتی رئیس‌جمهوری هم حق ندارد به رئیس‌جمهوری توهین کند.»، «توهین به رئیس‌جمهوری منتخب‌ مردم در روز ۲۲ بهمن در یکی از شهرها، به موجب اصل۲۲ ‎قانون اساسی و به استناد مواد ۶۰۸و۶۰۹ ‎قانون مجازات اسلامی جرم است و کسانی که ازاین عمل حمایت کرده و می‌کنند نیز در جرم‌ آنها شریکند. ‎اهانت در هر شکل‌ آن منفور و دون‌ شأن انسان‌ است.»، «‏فیلم را دوباره نگاه کنید، وقتی به روحانی توهین می‌کنند سعی می‌کنند بیشتر داخل قاب دوربین باشند، انگار که به آنها گفته شده هرکسی بلند و رساتر فحش دهد جایزه بهتر و بیشتری خواهد گرفت»، «‏آقا فرمودند توهین نکنید. پس چرا بعضی‌ها فکر می کنند بیشتر ازآقا میفهمند».‌‌

خداحافظی با خانه محمود

تخریب خانه احمد محمود نویسنده نامدار در اهواز خیلی‌ها را متأثر کرد. این خانه در واقع به‌عنوان مکان بخشی از داستان‌های احمد محمود شناخته می‌شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی تخریب آن را تخریب بخشی از ادبیات ایران دانستند. علی اعطا عضو شورای شهر تهران و برادرزاده احمد محمود در توئیتر نوشت: «‏خانه پدری احمد محمود در اهواز که در کمال ناباوری تخریب شد، لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود. وقایع رمان زمین سوخته که وقایع سه ماه نخست جنگ را روایت می‌کند، در این خانه اتفاق افتاده است. در پیشانی کتاب، نویسنده می‌نویسد: «به یاد برادرم محمد که شهید شد». آثاری از لحظه شهادت برادر نویسنده در سال 59 که در رمان نیز توصیف شده است، بر ورودی خانه هنوز پا برجا بود. خانه‌ای که تخریب شد، یک «مکان رویداد» بود. می‌شد که این خانه تملک شود و به‌عنوان مرکزی فرهنگی در دسترس همگان قرار گیرد و می‌شد به موجب مجموعه‌ای ویژگی‌ها توسط میراث فرهنگی به ثبت برسد.»
دیروز گزارش روزنامه شرق درباره فروش این خانه هم مورد توجه قرار گرفت و کاربران درباره‌اش نوشتند: «‏خانه ‎احمد محمود ۳میلیاردتومان فروخته شد. یعنی تنها با ۳میلیارد می‌شد این خانه باارزش را به میراث یک شهر و کشور تبدیل کرد. مقایسه کنید با خسارت دست‌کم ۵هزار میلیارد تومانی که عیسی شریفی به شهرداری تهران وارد کرد»، «این خانه و زیرزمین آن، همان فضای رمان «زمین سوخته» است.»، «حیف فضایی که شاهکارهای ادبی ‎احمد محمود در آن شکل گرفت. ویرانه‌های جنگ کم نبود؟»، «درخت ۷۰ساله خانه احمد محمود با اره‌برقی بریده‌ شد و امروز هم  بیل ‌مکانیکی این خانه و بخشی از میراث فرهنگی این کشور را با خاک یکسان کرد. دوران کودکی ‎احمد محمود در این خانه گذشت و زیرزمین آن لوکیشن رمان ‎زمین سوخته است. تخریب با مجوز شهرداری انجام شد.»، «‏اینقدر به ‎میراث فرهنگیمون اهمیت میدیم گفتیم بزنیم خانه ‎احمد محمود، ‎نویسنده (رمان همسایه‌ها) رو توی اهواز خراب کنیم. چه کاریه خونه مشاهیر ایرانی رو نگه داریم؟ میزنیم خراب میکنیم درس عبرتی بشه برای آیندگان تا جزء مشاهیر و بزرگان نشن»، «‏دوست دارم فکر کنم عکس مال چهل سال پیش است، آن روزها که زمین سوخته را می‌نوشت. دوست دارم خیال کنم آن توپ لعنتی دشمن خانه خرابش کرده نه بیل‌های خودی»، «‏یعنی چهار تا آدم حسابی تو ‎اهواز نبود برن وایسن جلو خونه ‎احمد محمود نذارن صاف شه؟!»، «‏چه ساده بخشی از مکان های دیدنیمون رو تخریب میکنیم. ‎احمد محمود دوست داشتنی با نوشته‌های شگفت انگیزش به یاد میمونه»، «‏خانه پدری احمد محمود سوخت نه بوسیله بمب‌های عراقی ها در زمان دفاع مقدس بلکه به‌دست کج سلیقه‌های شهرداری اهواز»، «‏الان جنگ شده بین میراث و شهرداری که کی مجوز تخریب خانه احمد محمود رو داده؟ خدا رو شکر مدام در حال تبانی با هم هستند! آن‌چه از دست رفت برگشتنی نیست»، «‏خانه احمد محمود، نویسنده‌ای که در آثارش خوزستان را با تمام غم‌ها، شادی‌ها و حسرت ها لمس می‌کنید؛ امروز در حالی تخریب شد که سرانه فضاهای فرهنگی این کلانشهر نزدیک به صفر است. هویت فرهنگی خوزستان در حالی ناپدید می‌شود که کشورهای همسایه در خلیج فارس در حال هویت‌تراشی جعلی برای اهوازند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/20/569513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها