به نام تاریخ



26 بهمن
سال 1345 در چنین روزی فروغ فرخزاد شاعر نامدار معاصر در ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.
تولدها
عباس جوانمرد: کارگردان و بازیگر سرشناس تئاتر سال 1307 در چنین روزی به دنیا آمد. عباس جوانمرد در هنرستان هنرپیشگی تحصیل کرد و پس از آن کارگردانی و بازیگری را در دانشگاه تهران آموخت. او در سال 1334 همراه تعدادی از دوستانش گروه هنر ملی را در خانه شاهین سرکیسیان پایه‌گذاری کرد؛ گروهی که با حضور چهره‌هایی چون بهرام بیضایی، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، هادی اسلامی و خسرو شکیبایی به یکی از مشهورترین گروه‌های تئاتری ایران تبدیل شد. از سال 1335 در نمایش‌هایی چون «افعی طلایی»، «بلبل سرگشته»، «قصه ماه پنهان» و «غروی در دیاری غریب» بازی کرد و بازی‌اش در نمایش «پهلوان اکبر نمی‌میرد» در سال 1345 بسیار مورد توجه قرار گرفت. جوانمرد نخستین تله تئاتر پخش شده از تلویزیون ملی ایران را کارگردانی کرد و پس از آن تله‌تئاترهایی چون «موش‌ها و آدم ها»، «رسم زمانه عوض شده»، «معرکه»، «کدامیک از دو»، «تیرک شکسته»، «مسافران» و «در اندوه تولدی دیگر» را کارگردانی کرد و سریال‌های «شوهر آهو خانم» و «پهلوان سرگردان» را هم برای تلویزیون ساخت. عباس جوانمرد سال 1339 سازمان تئاترهای تلویزیونی را ایجاد کرد. کتاب‌های «پیدایی، تجربه‌ها و کارهای گروه هنر ملی»، «تکمله‌ای بر تعزیه و نمایش ملی»، «غبار منی، پدرخوانده»، «نقدی به یک نقد» و «شهر طلایی» هم از آثار اوست. جوانمرد مهرماه امسال درگذشت.
شهریار مندنی پور: نویسنده‌ای که با رمان «شرق بنفشه» شناخته می‌شود، متولد 26 بهمن 1335 است. شهریار مندنی‌پور نخستین مجموعه داستانش را سال 1368 به‌نام «سایه‌های غار» منتشر کرد و پس‌ از آن «هشتمین روز زمین»، «راز»، «ماه نیمروز»، «دل دلدادگی»، «شرق بنفشه» و «آبی ماورای بحار» از او منتشر شدند. کتاب «ارواح شهرزاد: سازه‌ها، شگردها و فرم‌های داستان نو» هم از آثار اوست. مندنی‌پور از مهم‌ترین نویسندگان نسل سوم داستان‌نویسی ایران است که فرم و زبان نوشتاری او مورد توجه قرار گرفته است.
ناصر ممدوح: دوبلور و گوینده خوش صدا سال 1321 متولد شد. ناصر ممدوح به دلیل علاقه زیاد به رادیو و نمایش در سال 1340 به رادیو رفت و کارش را آغاز کرد. همان سال‌ها صدایش مورد توجه قرار گرفت و کار دوبله و گویندگی را آغاز کرد. ممدوح در سال‌های فعالیتش دوبلور فیلم‌هایی چون «هرکول»، «خالد»، «پرنس آناتول»، «دوک آلبانی»، «گودی»، «پیک دربار»، کاپیتان» و «دکتر داونپورت» بود و مدیریت دوبلاژ کارتون‌های «مارکوپولو»، «سندباد» و «معاون کلانتر» را برعهده داشت. صدای او به‌عنوان راوی کارتون‌های «مارکوپولو» و «سندباد» از صداهای به یادماندنی دوبله است. ممدوح چند سالی هم بازیگری کرد و در سریال‌های «راه شب»، «آسمان همیشه ابری نیست»، «اغما»، «فاکتور هشت» و «رؤیای گنجشک‌ها» حضور داشت.
   سالروز تولد داریوش طلایی نوازنده و مدرس تار و سه تار، مارتین کریمپ نمایشنامه نویس انگلیسی، فرخ مظهری نوازنده تار، مسعود حبیبی نوازنده و مدرس دف، سیامک جهانگیری نوازنده نی، محمد بهمن بیگی داستان نویس، زیب النسا شاعر، مت گرینیگ کارتونیست و فردی هایمور بازیگر انگلیسی هم امروز است.
درگذشت‌ها
سیدعلی نصر: پایه‌گذار و پدر تئاتر ایران سال 1340 در چنین روزی درگذشت. سیدعلی نصر متولد 1274 بود و ابتدا به‌عنوان سیاستمدار مطرح بود و در زمان نخست‌وزیری علی منصور سرپرست وزارت پیشه و هنر شد و پس از آن هم به‌عنوان وزیرمختار به چین رفت اما همیشه علاقه به تئاتر داشت و حتی برای آموختن تئاتر به اروپا رفت و پس از بازگشت به ایران «کمدی ایران» را به سبک تئاتر اروپایی راه انداخت. ضمن اینکه عضو تئاتر ملی ایران هم بود که توسط عبدالکریم محقق الدوله تأسیس شده بود. نصر هنرستان هنرپیشگی را هم در سال 1318 تأسیس و خودش در آن تدریس کرد. نمایش‌های «سیروس»، «اشتباه لپی»، «زن بی‌وفا»، «قمارخانه» و «گلناز و نوروز» از نمایش‌هایی است که توسط او کارگردانی شد. از نصر کتاب‌هایی چون «تاریخ مختصر ایران»، «تاریخ ایران و دنیا»، «تاریخ عمومی» و ترجمه‌های «عوامفریب سالوس»، «سه عروسی در یک شب»، «تاریخ یونان» و «انقلاب فرانسه» به جا مانده است. او چند سالی ریاست تئاتر نصر یکی از نخستین سالن‌های تئاتر ایران در خیابان لاله زار را هم برعهده داشت.
   پوران شریعت رضوی نویسنده هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7566/20/569516/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها