رایزنی تلفنی روحانی با همتای سوئیسی



رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه در تماس تلفنی «آگای پارملین» رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس، گفت: با تحرک بیشتر کمیته‌های اقتصادی و مالی که با هدف پیگیری و ارتقای سطح همکاری اقتصادی دو کشور تشکیل شده است، می‌توان همکاری‌های تهران – برن را به مرحله مناسبی ارتقا داد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: خوشبختانه روابط ایران و سوئیس با ترسیم نقشه راه روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همانند حمل و نقل، بهداشت، دارو، کشاورزی و علم و فناوری، حتی در شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا، در وضعیت قابل قبولی قرار داشته است و ما در صدد تسهیل بیش از پیش فعالیت‌ شرکت‌های مهم سوئیسی هستیم که باوجود تحریم، همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه داده اند.
روحانی همچنین اقدامات لازم  را جهت فعالیت مؤثر کانال مالی سوئیس و عملیاتی شدن آن دسته از قراردادهای مشترک که به دلیل سیاست‌های دولت قبلی آمریکا متوقف شده است، ضروری و گامی در راستای بهره گیری از ظرفیت‌های متقابل خواند.
روحانی همچنین بازکردن و بحث مجدد پیرامون برجام به عنوان محصول تلاش طولانی کشورهای مختلف را غیرممکن و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: راهبرد تهران در قبال برجام کاملاً مشخص است. لغو عملی و نه صرفاً روی کاغذ تحریم‌ها از سوی امریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آنها را کاهش داده‌ایم، به همراه خواهد داشت.
روحانی همچنین طرح «صلح هرمز» را گامی برای ترغیب امنیت دسته جمعی در منطقه دانست و با استقبال از هرگونه ابتکار سازنده و عملیاتی از سوی کشورهایی همانند سوئیس، تأکید کرد: بی تردید در فضای ناامن، همگی چه در منطقه و چه در اروپا صدمه می‌بینند و ایران در صورت مشاهده اراده لازم از سوی سایر کشورهای منطقه، آماده انجام اقدامات اعتمادساز است.
رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت غمبار مردم یمن، خواهان آتش بس فوری ، ارسال کمک‌های بلاعوض، جلوگیری از انتقال تسلیحات به برخی از کشورهای منطقه شد و در نهایت آغاز مذاکرات یمنی- یمنی را به عنوان راه حل نهایی بازگشت آرامش و صلح به این کشور دانست.
آقای "گای پارملین" رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک 22 بهمن به دولت و مردم ایران تأکید کرد: برن خواهان گسترش روابط در زمینه‌های مورد علاقه با ایران است و همه تلاش‌ خود را برای گسترش این همکاری‌ها به کار خواهم گرفت.
وی با ابراز خرسندی از فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران به رغم تحریم‌های امریکا به کانال مالی سوئیس و نقش آن اشاره کرد و گفت که ما خود را متعهد می‌دانیم که دارایی‌های ایران در برخی کشورها را به این کانال منتقل کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/2/569951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها