محمود واعظی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری:

ارزش برجام در تأمین منافع نظام است




پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR ذیل پرونده «حرف قطعی» موضع جمهوری اسلامی در زمینه‌ تحریم‌ها و برجام، با محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت‌وگو کرده است. واعظی در این گفت‌وگو تأکید کرد که پس از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب که هم شفاف و هم دقیق بود و تأکید داشتند که در کشور یک‌صدایی وجود دارد، هم در داخل، هم در خارج، هم برای امریکا‌یی‌ها هیچ بهانه‌ای باقی نمی‌گذارد که بخواهند از اختلافات داخلی برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام به ‌خودی ‌خود ارزشی ندارد، افزود: برجام موقعی ارزش پیدا می‌کند که ما منافع نظام را در آن ببینیم. اگر امریکا به برجام برگردد و تعهداتش را انجام ندهد، این امکان را پیدا می‌کند که در قطعنامه ۲۲۳۱ تأثیرگذار باشد. دقیقاً همان کاری که آقای ترامپ می‌خواست انجام بدهد.
او با بیان اینکه امریکا باید اوّل به تعهداتش عمل کند و اروپایی‌ها هم‌ باید به تعهداتشان عمل کنند، تصریح کرد: آن‌ها تعهدات برجامی دارند و تمام مواردی که در برجام نوشته شده است، باید رعایت شود. تعهدات دیگری هم هست. (مانند اینکه) ما تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته اعمال شده را غیرقانونی می‌دانیم و معتقدیم بایدن باید به ۲۰ ژانویه‌ ۲۰۱۷ برگردد.
واعظی با اشاره به اینکه از نظر ما همه تحریم‌هایی که به‌دلایل مختلف در این چهار سال اعمال شد، به‌هیچ ‌وجه پایه و اساس ندارد، گفت: ممکن است آن‌ها بگویند ما این تحریم‌ها را تحت عنوان تروریسم، حقوق بشر یا عناوین دیگری اعمال کردیم، ولی ما می‌دانیم که آن‌ها به بهانه‌ هسته‌ای، این کارها را کردند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها نیز گفت: برگشتن‌ آن‌ها به برجام موقعی از نظر ما قابل قبول است که به تعهداتشان برگردند. یعنی آنچه آن‌ها اعلام و ابلاغ می‌کنند، اگر در عمل انجام نشود، ما هم در عمل کاری انجام نمی‌دهیم. مثلاً  بانک مرکزی ما بتواند بگوید که پول جا‌به‌جا شده است یا کشورهای دیگر تحت فشار امریکا نباشد و بتوانند (از ما) نفت بخرند.
واعظی همچنین پیوند زدن برجام با هر موضوع دیگری را رد و اظهار کرد: اولاً ما به یک توافقی رسیدیم و دوباره راجع به توافقمان مذاکره نمی‌کنیم. ثانیاً برجام به هیچ چیز وابسته نیست؛ یعنی ارتباطی به بحث موشکی یا منطقه ندارد. آنچه مربوط به قدرت و مسائل داخلی کشورمان است را معامله نمی‌کنیم و حاضر نیستیم راجع به این موضوعات صحبت کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه به نظر شما شتاب‌زدگی در انعقاد برجام به ما ضربه نزد، اظهار کرد: شناختی که من از تیم مذاکره‌کننده دارم، این افراد کسانی نیستند که خدای‌ناکرده با تعجیل کاری انجام بدهند و رهنمودها یا سیاست‌های ایشان اعمال نشود. ممکن است که در عمل فکر می‌کردند کاری که دارند می‌کنند عین همان چیزی است که به آنان منتقل شده. اراده‌ای که دولت و شخص آقای رئیس‌ جمهوری داشت، همواره تلاششان این بود که این‌ها انجام شود.
واعظی در پاسخ به اینکه توصیه و تذکر مهمی که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان به مسئولان و مردم داشتند، «اتحاد ملی» بود. ترجمان اتحاد ملی در سیاست خارجی چگونه است؟ نیز گفت: اگر حکومت را به‌عنوان یک خانواده‌ ببینیم، همه‌ ما به‌عنوان اجزای این خانواده برای اینکه بتوانیم بهتر به مردم‌ خدمت کنیم، هیچ مسأله‌ای نداریم که در اتاق‌های دربسته نظراتمان را در میان بگذاریم. اگر بین قوا اختلافی وجود دارد، فصل‌الخطاب رهبر  انقلاب است. بنابراین، در کشوری که بن‌بست ندارد و می‌تواند مهم‌ترین موضوعاتش را با تفسیر قانون اساسی یا رهنمودهای رهبر انقلاب حل کند، قاعدتاً نباید دوصدایی وجود داشته باشد به‌گونه‌ای که مردم احساس کنند که در حاکمیت شکافی هست.
او با اشاره به اینکه در زمان رقابت‌های انتخاباتی هر کسی حق دارد بگوید بعضی از کارهای دولت قبلی را قبول دارد یا ندارد، ادامه داد: اما آدرس غلط‌ دادن، دوصدایی و موضعگیری‌های این‌چنینی در رابطه با سیاست خارجی را سمّ می‌دانم. ما دشمن داریم و با هرکشوری که مذاکره می‌کنیم، حتی اگر همسایه‌ ما باشد، بالاخره رقیب ماست. ما باید به‌گونه‌ای با آنان مذاکره کنیم که بتوانیم با پشتوانه‌ حمایت نظام‌مان یک مذاکره‌ قوی داشته باشیم که روی حرف‌ها و مواضعمان حساب ‌کنند.
واعظی تأکید کرد: وقتی رهبر انقلاب جلسه‌ خاص با سران سه قوه و مسئولان نظام گذاشتند و در سخنرانی علنی‌ ۱۹ دی نکاتی را فرمودند، به این دلیل بود که سیاست نظام همین است و باید خودمان را با این سیاست تنظیم کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/3/569953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها