از سوی نماینده ایران در آژانس اعلام شد

اقداماتی که ایران اجرای آنها را در پنجم اسفندماه متوقف می‌کند


گروه سیاسی/ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی اقدامات احتمالی ایران مبنی بر توقف بخش دیگری از تعهدات برجامی را تشریح کرد که وزیر امور خارجه کشورمان این اقدام را نه به منظور اهرم‌سازی که در چارچوب اقدامات جبرانی ایران در برابر عدم تحقق منافع اقتصادی‌اش برشمرد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در پی مصوبه آذرماه مجلس شورای اسلامی موظف شدند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای و عادی نشدن روابط کامل بانکی و تداوم تحریم‌های نفتی دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون (5 اسفند) نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کنند. روند تحولات جاری پیرامون برجام حکایت از آن دارد که این مصوبه بزودی از سوی دولت اجرایی شود. در همین چارچوب کاظم غریب آبادی سفیر ایران در آژانس به تشریح اقداماتی که قرار است روز پنج اسفندماه صورت گیرد اشاره کرد که از جمله این اقدامات توقف اجرای مفاد پروتکل الحاقی، کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تأسیسات هسته‌ای به آژانس)، استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی، دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام، نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ خواهد بود.
همزمان با اعلام این اقدامات از سوی ایران، محمد جواد ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره معیار ایران برای لغو مؤثر تحریم‌ها و اینکه آیا تا پنجم اسفند تحول مهمی درباره برجام رخ می‌دهد، گفت: بر اساس این قانون در تاریخ پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس و نه توقف نظارت اجرا می‌شود. تاکنون براساس قرارداد پادمان که در واقع استاندارد نظارت آژانس هست، عمل کردیم و به قرارداد پادمان متعهد هستیم و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد.
ظریف به درخواست «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مشورت با ایران اشاره کرد و گفت: «با درخواستی که آقای گروسی انجام دادند با ایشان مشورت خواهیم کرد و این اتفاق صورت خواهد گرفت».
وزیر امور خارجه تأکید کرد: در مورد کیفیت نظارت هم سازمان آمادگی دارد که با آژانس گفت‌و‌گو کند و به نتیجه برسد. نکته‌ای که بسیار مهم است این است که نظارت‌های آژانس به‌صورت عادی یعنی نظارت‌هایی که در اکثر کشورهای دنیا دارد، ادامه پیدا خواهد کرد.
ظریف با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها خیال نکنند که علیه ایران با سیاست غیرقانونی فشار حداکثری، اهرم‌سازی می‌کنند، افزود: ما هم قصد اهرم‌سازی نداریم. ما اقدامات جبرانی انجام می‌دهیم و اگر آنها خیال می‌کنند یک سیاست شکست خورده برایشان اهرم ایجاد می‌کند باید بدانند که در مقابل در ایران هم تحولات روی زمین اتفاق می‌افتد اما من معتقد نیستم بعد از ۵ اسفند زمینه غیرقابل بازگشت است اما آبروی امریکا کماکان بیشتر می‌رود.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امریکایی‌ها ممکن است از چیزهایی که توافق کردند، خوششان نیامده باشد، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به مذاکره مستقیم احتیاجی نیست، گفت: نیازی به مذاکره مستقیم نیست، امریکایی‌ها تعهداتشان را اجرا کنند وارد1+5 شوند.
گفتنی است در چارچوب تصمیم ایران به توقف اجرای پروتکل الحاقی، اعلام شده که «گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعضای آژانس را از قصد ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مطلع کرده و پیشنهاد داده به منظور یافتن یک راه حل عملی جهت ادامه فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران، به تهران سفر کند.
همه اینها در حالی است که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در گفت‌و‌گویی با رادیو «نشنال پابلیک» با تکرار این موضع که اکنون مسیر دیپلماسی باز است، مدعی شد که ایران همچنان از پایبندی به توافق فاصله دارد. بنابراین باید دید که این کشور چه کاری انجام می‌دهد.
او انجام هر اقدامی از سوی امریکا را منوط به برداشتن قدم اول از سوی ایران دانست و گفت: «موضع رئیس‌جمهوری امریکا این است که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد امریکا نیز کار مشابه انجام خواهد داد». «بلینکن» در بخش دیگری از این مصاحبه گفت اگر ایران و امریکا وارد توافق هسته‌ای شوند نیازمند کار کردن بر توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر از توافق اصلی هستند. در همین حال پایگاه تحلیلی «پالتیکو» خبر داده است که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از وزیر خارجه امریکا دعوت کرده‌اند تا روز دوشنبه هفته آینده (22 فوریه، چهارم اسفندماه) در ویدیوکنفرانس با وزرای امور خارجه این اتحادیه در خصوص موضوع ایران، روسیه، چین و ترکیه شرکت کند.

برش
توئیت سایت دولت پس از توئیت وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا در صفحه فارسی خود در توئیتر جمله‌ای از بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا را به فارسی و با خط نستعلیق، منتشر کرد: «امریکا بازگشته است، دیپلماسی به کانون سیاست خارجی ما بازگشته است». بسیاری این را پیامی آشکار به دولت ایران تعبیر کرده بودند. اما پس از این توئیت وزارت خارجه امریکا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت «پاد» به‌طور جداگانه در حساب‌های انگلیسی و فارسی خود جمله‌ای از حسن روحانی را در کنار پوستری از همین جمله منتشر کرد که او چند روز پیش در دیدار با سفرای خارجی مقیم تهران گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند که اگر 1+5 به همه تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات، عمل می‌کنیم.» این جمله به گونه‌ای پاسخ به سخن بایدن تلقی شده است. گفتنی است هر دو پست توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دولت توسط حساب کاربری شخصی روحانی رئیس جمهوری ایران باز نشر شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/3/569956/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها