درآمدهای مالیاتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد


رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در کشورهای دنیا ۸۵ درصد درآمدها از طریق مالیات است، گفت: درآمدهای نفتی باید صرف توسعه شود و هزینه‌های عمومی باید از طریق مالیات تأمین شود.
امیدعلی پارسا اظهار داشت: نظام مالیاتی به دنبال تحقق دو مؤلفه کلیدی یعنی عدالت و کارایی است. عدالت به معنای وصول عادلانه مالیات و ایجاد فضایی امن و آرام از سوی حاکمیت برای فعالان اقتصادی است که براساس آن، افراد با توانایی‌‌ها و ظرفیت‌‌های مختلف به فعالیت و امرار معاش بپردازند و کارایی نیز به معنای وصول مالیات حقه با کمترین میزان تنش و هزینه و به عبارتی افزایش بهره‌وری سازمان است.
‌رئیس ‎کل سازمان اضافه کرد: بدیهی است عدالت مالیاتی به معنای وصول مالیات متناسب با میزان ثروت، دارایی، درآمد و مصرف است و اگر اقشار پردرآمد جامعه به نسبت سود و درآمد خود مالیات نپردازند، رانت و ثروت‌‎اندوزی، شکاف‌های طبقاتی، تبعیض و نابرابری‌‌های اجتماعی در کشور شکل می‎‌گیرد.
وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، حدود ۳۰ درصد درآمدهای خالص سالانه در قالب مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد، عنوان داشت: این در حالی است که این رقم در کشور ما حدود شش تا هفت درصد است و با این رقم پایین نمی‌توان از پس این‌همه هزینه‌های اجتماعی کشور برآمد و سایر شیوه‌های تأمین مالی از قبیل فروش نفت، استقراض از شبکه بانکی و چاپ پول نیز، نادرست، غیر اصولی و با آثار تورمی بسیار بالا هستند./ وزارت اقتصاد‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/9/569993/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها