چرا لوله‌های آبرسانی به 121باغ مورچه خورت تخریب شد؟


زهره افشار
خبرنگار
تخریب لوله‌های انتقال آب تنها چاه کشاورزی مجوزدار روستای مورچه خورت در22کیلومتری شاهین شهر اصفهان موجب اعتراض کشاورزانی شده که منبع تأمین کننده آب کشت و کارشان همین چاه است. کشاورزان می‌گویند این تنها چاهی است که بعد از خشک شدن قنات روستا، زمین و باغ‌های تشنه‌شان را سیراب می‌کند و حالا اگر آبی برای کشاورزی نداشته باشند آنها هم مجبورند زمین‌هایشان را رها کرده و چون معیشت خانواده‌شان به‌خطر می‌افتد به سراغ کارهای خدماتی در شهر بروند. حال بیش از121 باغی که چندین سال است با این چاه آبیاری می‌شود در معرض خشک شدن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر کشاورزان می‌گویند اگر هم تخلفی بوده باید اقدام به مسدود کردن چاه می‌شده  نه اینکه لوله‌های آبی  راکه برای جانمایی آنها هزینه زیادی شده  قلع و قمع می‌کردند و این کار می‌توانسته در زمانی بجز ایام دهه فجر صورت می‌گرفته که همواره زمان شکوفایی و بهره بر‌داری است.
 «علی اصغر رحمانی» یکی از اهالی روستای مورچه خورت به «ایران» گفت: این چاه از 5 دهه پیش زمین‌های آبا و اجدادی ما را سیراب می‌کرد و حال نیز آب 121باغ را تأمین می‌کند که در فاصله حدود 750 متری چاه است. در شرایطی لوله‌های انتقال آب از این چاه را تخریب کرده‌اند که این باغ‌ها با آب چاه جان گرفته‌اند و الان هم اختلاف ما با آب منطقه‌ای بر سر جی پی اسی است که برای چاه زده‌اند. آنها می‌گویند محدوده‌ای که چاه به طور قانونی می‌تواند آن را آبیاری کند شامل باغ ها نمی‌شود در حالی که این گونه نیست . خب این آب برای کشاورزان روستاست حال چه به مصرف زراعت برسد و چه باغبانی. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود آب بوسیله لوله به زمین هایی که تبدیل به باغ ویلا شده‌اند رسانده می‌شود، تصریح کرد: همه صاحبان باغ ها افراد بومی هستند ضمن اینکه در داخل باغ‌ها ساخت و‌سازی صورت نگرفته بلکه در حدی که قانون اجازه می‌دهد اتاقکی ساخته شده است.
 چاه آب روستا از سال‌های قبل از انقلاب برای کشاورزی استفاده می‌شود
 «مصطفی عظیمی» نایب رئیس شورای اسلامی روستای مورچه خورت هم به «ایران» گفت: روستای ما 1450 نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اصفهان در بخش حمل‌ونقل و خدمات مشغول کار هستند اما تعدادی از ساکنان روستا نیز به کشاورزی مشغول هستند. وی می‌افزاید: هر چند وجود شهرک صنعتی مورچه خورت در نزدیکی روستا موجب اشتغال برای تعدادی از جوانان شده اما 500 کارگاه بزرگ و کوچکی که در اینجا هستند حدود 450 چاه کشاورزی مجاز و غیر مجاز حفر کرده‌اند که اینها موجب افت آب های زیر زمینی منطقه و خشک شدن قنات روستا شده است. البته چاهی که در چند روز گذشته لوله‌های انتقال آب آن قلع و قمع شد مجوز دارد و همه اهالی از آن استفاده می‌کنند. این چاه از سال‌های قبل از انقلاب منبع تأمین کننده بخشی از اراضی کشاورزی است. البته یکبار به‌دلیل خشک شدن چاه جای آن تغییر یافته است. به‌گفته وی، اهالی روستا برای رونق کشاورزی چند سالی است که زمین های مستثنیات روستا را تبدیل به 121 باغ کرده‌اند و آن را با آب این چاه آبیاری می‌کنند.
 کشاورزان می‌توانند از آب چاه برای محدوده قانونی آن استفاده کنند
 در همین حال «محمدرضا اخلاصی» مدیر امور آب شاهین شهر به «ایران» گفت: این چاه دارای مجوز است و ما چاه را مسدود نکرده‌ایم بلکه جلوی تخلفات آن را گرفته‌ایم. وی افزود: متأسفانه در برداشت آب از این چاه 3تخلف صورت گرفته بود که در چندین مرتبه برای صاحب این چاه اخطار کتبی صادر شد و وقتی دیدیم بی‌توجهی می‌شود در نهایت با حکم قضایی جلوی تخلفات ایستادیم. وی با اشاره به اینکه شاهین شهر از جمله مناطقی ازکشور است که وضعیت فوق بحرانی خشکسالی دارد، افزود: در چنین شرایطی این چاه آبفروشی می‌کرده است. به گفته وی آب کشاورزی ارزان ترین آب است و فرضاً آبی که به صنایع داده می‌شود حدود چهار برابر گران تر است و این قانونی نیست که آب چاه کشاورزی برای مصارف دیگر یا صنعتی به فروش برسد. از سوی دیگر مجوز این چاه برای سیراب کردن محدوده معین با کاربری مشخص است ولی متأسفانه افرادی، کاربری اراضی را که از آب چاه استفاده می‌کرده است  تغییر داده‌اند و سومین مورد اینکه با لوله‌گذاری آب را به غیر از زمین‌های محدوده چاه می‌بردند که در نهایت براساس حکم دادگاه کیفری و بررسی کارشناس دادگستری لوله‌هایی که آب را به‌صورت غیر قانونی به محدوده خارج از چاه می‌رساندند قلع و قمع شده است. وی تأکید کرد: به هیچ وجه چاه مسدود نشده و کشاورزان می‌توانند در چارچوب قانون از آب این چاه با دبی مشخص و در محدوده معین استفاده کنند و در این خصوص منعی وجود ندارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/11/570000/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها