تغییرات سبک زندگی در پسا کرونا


سعید معدنی
جامعه شناس
تأثیر بیماری کرونا و عوارض ناشی از شیوع آن در میان اقشار مختلف جامعه متفاوت است، برخی از این اثرات به مرور زمان از بین می‌روند اما برخی دیگر تأثیرات پایداری هستند که حتی پس از فروکش کردن بیماری تا مدت‌ها جوامع بشری را درگیر خواهند کرد؛ از این‌رو باید تأثیر شیوع کووید19 روی تک‌تک جنبه‌های زندگی و مشاغل بررسی شود تا بتوان راهکاری مناسب برای مهار آنها به دست آورد.
میزان تأثیر‌پذیری گروه‌ها و مشاغل گوناگون متفاوت از یکدیگر است، برای مثال دانش‌آموزان و دانشجویان در یک سال اخیر به شیوه جدید یعنی استفاده از شبکه‌های مجازی برای تحصیل عادت کرده‌اند، شیوه‌ای که این امکان را برای برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کرده تا هنگام برگزاری امتحانات به متون درسی یا افراد دیگر مراجعه کنند؛  در حقیقت در این شیوه معنا و ابهت امتحان و آزمون از بین رفته و در دوران پسا کرونا بازگشت به نقطه قبل دشوار خواهد بود. نکته دیگر این است که در گذشته داشتن تلفن همراه برای دانش آموزان را امری نادرست می‌دانستیم اما حالا این وسیله به ابزاری مهم برای آنها تبدیل شده تا جایی که حتی نذر می‌کنیم برای دانش‌آموزان گوشی هوشمند تهیه کنیم. همه این موارد در ظاهر ساده به‌ نظر می‌رسند اما نمونه‌ای از اثرات پایدار کرونا در جامعه هستند که ناخودآگاه زندگی ما را در آینده تحت تأثیر قرار می‌دهند.
نکته ظریف دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که دیده می‌شود برخی از والدین، معلمین و اولیای مدرسه فیلم اشتباه بچه‌ها را پخش می‌کنند. این موضوع به سادگی آینده دانش‌آموز را به سخره خواهد گرفت و به نوعی در زندگی آینده او تأثیر خواهد گذاشت. بالطبع از میان اثرات پایدار روانی این بیماری هم می‌توان به استرس و اضطراب اشاره کرد. همه ما دائما نگران ضدعفونی دست‌هایمان، برخورد با افراد مختلف جامعه و مواردی از این دست هستیم. این نگرانی‌ها ناخودآگاه نوعی استرس و وسواس را برای ما به یادگار خواهند گذاشت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/14/570018/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها